آخرین اخبار

اصحاب پیامبر بر همه مسلمانان احسان دارند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن بیان گوشه‌ای از فضایل و مناقب حضرت ابوبکر صدیق، از ایشان و سایر اصحاب جلیل‌القدر پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- به عنوان انسان‌هایی یاد کردند که بر مسلمانان احسان دارند. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (۲۹ فروردین ۱۳۹۳) پس از تلاوت آیه «إِلاَّ تَنصُرُوهُ […]

اشتراک گذاری
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
300461 بازدید
کد مطلب : 2164

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن بیان گوشه‌ای از فضایل و مناقب حضرت ابوبکر صدیق، از ایشان و سایر اصحاب جلیل‌القدر پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- به عنوان انسان‌هایی یاد کردند که بر مسلمانان احسان دارند. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (۲۹ فروردین ۱۳۹۳) پس از تلاوت آیه «إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُواْ ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ کَلِمَهَ الَّذِینَ کَفَرُواْ السُّفْلَى وَکَلِمَهُ اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» [توبه: ۴۰] مطالبی در موضوع سیرت حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه- ایراد کردند و گفتند: در صحیح بخاری آمده است که آخرین باری که رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- بر روی منبر رفتند فرمودند: هر کسی از شما که بر من احسانی کرده پاسخ احسان خود را دریافت کرده است، به جز ابوبکر که جزای نیکی و احسان ایشان را الله تعالی خواهد داد. آن‌حضرت – صلی الله علیه وسلم- در جایی دیگر می‌فرمایند: «إنّ مِن أمنّ الناس علی فی صحبته وماله أبوبکر»
مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی بیان فضایل بی‌شمار حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه- به همراهی ایشان با رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- در واقعه هجرت اشاره کرده و گفتند: حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه در یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین لحظات زندگی رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم-، یعنی واقعه هجرت، با ایشان همراه بوده و در طول سفر هجرت در خدمت رسول الله- صلی الله علیه وسلم- بود. آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- حضرت علی- رضی الله عنه-، که یکی دیگر از جان‌فدایان ایشان می‌باشند، را در مکه مکرمه می‌گذارد تا در بستر آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- بخوابد و بعد امانت‌هایی که مردم در نزد پیامبر اکرم – صلی الله علیه وسلم- گذاشته بودند، را به آنان برگرداند. حضرت علی- رضی الله عنه- در جریان واقعه هجرت در رختخوابی خوابید که در آن شب خطر حمله و ترور بود. آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه- را به عنوان کسی که بیش از همه به او اطمینان داشته و او را دوست دارد، همسفر خویش در این سفر مهم و حساس برمی‌گزینند. رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- در حدیثی می‌فرمایند: «لو کنتُ متخذا خلیلا لاتخذتُ أبابکر خلیلا» (اگر من بغیر از خدا کسی را برای خود خلیل می‌گرفتم آن شخص البته که ابوبکر بود.)
مدیر دارالعلوم زاهدان پس از بیان تفصیلی واقعه هجرت و پاسداری و خدمت حضرت ابوبکر صدیق در این سفر، افزودند: این خادمان راستین (صحابه) در آن لحظات نمی‌دانستند که فردا رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- حکومتی تشکیل خواهند داد و آنها جانشینان ایشان می‌شوند، آنها نه برای حکومت و جانشینی، بلکه فقط برای رضای خدا و خدمت به آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- این خدمات را انجام دادند. آنانی که در دامنه احد جان خود را فدا کردند و آنانی که زخمی شدند و تمام یاران پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- که با جان و مال از اسلام و پیامبر دفاع و حمایت کردند هیچ مقصد و هدفی به‌جز کسب رضایت خداوند نداشتند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: همه اصحاب و یاران پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- بر ما احسان دارند، زیرا آنها کسی را خدمت کردند و برای او جانفشانی نمودند که برای ما از زن و فرزند و والدین ما عزیزتر است.

حضرت فاطمه و ازواج مطهرات الگوی جامعه هستند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به فرا رسیدن روز زن، مطالبی نیز پیرامون فضایل حضرت فاطمه- رضی الله عنها- ایراد کردند و گفتند: حضرت فاطمه زهرا- رضی الله عنها- بانویی فرهیخته و وارسته بود که زندگی خود را فقیرانه گذراند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه «حضرت فاطمه و ازواج مطهرات رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- هیچ وابستگی‌ای به دنیا نداشتند» ادامه دادند: حضرت فاطمه و ازواج مطهرات- رضی الله عنهن- الگوی جامعه هستند. آنان کسانی بودند که الله را عبادت و بندگی کردند و دل به الله دادند و به دنیا دل نبستند. لذا زنان جامعه ما باید این بزرگواران را الگو قرار دهند، نه آن زنان غربی را که دنیا می‌خواهد آنان را الگو نشان دهد.
ایشان در پایان این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند: زن جایگاه بسیار بلند و رفیعی دارد. مردان بزرگ تاریخ در دامان همین زنان پرورش یافته‌اند. زنان در پیشرفت اسلام نقش مفید و مؤثری داشته‌اند.

سفر رئیس جمهور به استان، سفری کم‌نظیر و استثنایی بود
مولانا عبدالحمید در بخش دیگر سخنانشان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشتند: برداشت بنده این است که سفر ریاست محترم جمهور به استان سیستان و بلوچستان، به نسبت سایر سفرهای رؤسای جمهور از ابتدای انقلاب تا کنون به این استان سفری بسیار کم نظیر و استثنایی بود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: جناب دکتر روحانی فردی اعتدالگرا بوده و در مسیر سیاست و تمام شئونات، راه اعتدال را انتخاب نموده اند و مسیر اعتدال، بهترین و پایدارترین مسیر است. ایشان در سفر خودشان به استان، علاوه از دیدار با عموم مردم، دیدارها و جلسات ویژه و جداگانه ای نیز با علما، طلاب، نخبگان و سرمایه گذاران در زاهدان داشتند. همچنین سفر ایشان به زابل و چابهار و دیدارهای عمومی و ویژه در این دو شهرستان و نیز دیدار با شورای اداری استان و مجموع سفر ایشان برکات بسیار بزرگی را برای استان به همراه داشت.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: جناب دکتر روحانی با دید وسیع، سخاوتمندانه و ماهرانه خویش مشکلات استان را بررسی و شناسایی کرده و برای مشکلات مهم و طرح‎های ملی، که می‎توانند سبب تحول و تغییر در  استان شده و مشکلات استان را کاهش دهند، هزینه‎های هنگفتی اختصاص دادند. ایشان برای مشکلات کشاورزی و معیشتی مردم سیستان و زاهدان و سراسر استان تأمین اعتبار نموده‎اند، به طوری که بنا بر گزارش‎های رسیده، اعتباری که جناب دکتر روحانی برای این استان در نظر گرفته‏اند، در طول سفرهای رؤسای جمهور گذشته بی‌سابقه بوده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی در استادیوم ورزشی زاهدان و زابل گفتند: سخنان جناب دکتر روحانی در استادیوم ورزشی زاهدان و زابل، سخنانی تاریخی و امیدوارکننده بود که روحیه انسان را تازه می‎کرد. ایشان در جلسات عمومی و خصوصی با شرح صدر و دوراندیشی و تشخیص اوضاع و نیازمندی‎های استان بر روی مسایل حساس انگشت گذاشته و به ایراد سخن پرداختند.
مدیر دارالعلوم زاهدان به جلسه دکتر روحانی با شورای اداری استان نیز اشاره نموده و پیرامون سخنان ایشان در این جلسه خاطرنشان نمودند: در جلسه شورای اداری، که در پایگاه کنارک برگزار شد، صحبت خوبی شده و تصمیمات مفیدی اتخاذ شد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه اظهار داشتند: بنده از طرف خود و از طرف مردم استان از سفر ریاست محترم جمهور و هیئت دولت به استان تشکر و قدردانی می‎کنم. امیدواریم ثمرات این سفر را به مرور زمان مشاهده کنیم و استان ما در زمینه اقتصادی، بکارگیری نیروهای توانمند بومی و سایر زمینه‎ها شاهد تغییرات و برکاتی باشد.
مولانا عبدالحمید در ادامه یادآور شدند: جا دارد بنده از استانداری محترم استان نیز تقدیر و تشکر نمایم. حقیقتا برنامه‎ریزی دقیق و سفر شخصی استاندار و معاونین ایشان و منتقل نمودن مشکلات اساسی استان و نیز ارائه پیشنهاد طرح‌های بزرگ باعث شد تا از سفر رئیس جمهور به این استان حداکثر استفاده صورت گیرد.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان از استقبال گسترده و پرشور مردم استان از ریاست جمهور نیز تشکر نمودند و خطاب به مردم استان گفتند: بنده از حضور گسترده و فعال شما، که در خور میزبانی و حرمت ریاست محترم جمهوری بود، تشکر و قدردانی می‎کنم.

 توسعه و آبادانی استان در سایه اخوت و امنیت امکان‌پذیر است
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهل‏سنت زاهدان، دو پیام مهم و اساسی را خطاب به مردم استان یادآور شده و اظهار داشتند: بنده دو پیام به مردم استان دارم. اول اینکه مردم استان هم‎گرایی و هم‎دلی خوبی داشته باشند و  بابی نو از اخوت و همدلی را بین یکدیگر باز کنند. باید بین مردم استان، اعم از سیستانی و بلوچ و فارس و شیعه و سنی و اقوام و مذاهب چنان همدلی و اخوتی موجود باشد که مایه یأس و ناامیدی دشمنان، که منافع خود را در اختلاف می بینند، بوده و برای دوستان و دولتی که می‌خواهد همه مردم استان را به یک نگاه بنگرد، مایه روحیه و دل‌گرمی باشد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: پیام دوم بنده به مردم استان این است که در راستای امنیت حضوری فعال داشته باشند تا مرزهای ما از امنیت برخوردار بوده و مرزبانان ما مورد تعرض قرار نگیرند و در داخل استان نیز شاهد سرقت و گروگان‎گیری و راهزنی نباشیم. هر کدام از مردم استان می‌تواند وظیفه خود را در راستای امنیت انجام دهد. افرادی که دنبال ناامنی هستند را نصیحت کرده و آنها را سر جایشان بنشانیم. آبادانی استان در سایه امنیت، و توسعه استان در سایه اخوت و همدلی امکان‎پذیر است.
ایشان مردم استان را مورد خطاب قرار داده و تاکید کردند: مردم استان بدانند تا زمانی که با یکدیگر همکاری و اخوت نداشته باشیم و در استان امنیت حاکم نباشد، توسعه و آبادانی استان ممکن نخواهد بود. ریاست محترم جمهور نیز در سخنرانی‌های متعدد خود، از مردم خواستند تا امنیت منطقه را تأمین کنند و گفتند که نیروهای مسلح پشتیبان و حامی مردم در این زمینه خواهند بود، ولی اصل ایجاد امنیت وظیفه خود مردم عزیز است. این مسأله بسیار مهمی است که جناب دکتر روحانی به مردم اعتماد نمودند، زیرا ایشان به خوبی می‌دانند که مردم می‌توانند نقش مهمی در امنیت و وحدت داشته باشند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ملت ایران بدانند که نمی‌توانند منطقه را ناامن کرده و تفرقه و اختلاف ایجاد نمایند. از مسئولین نیز انتظار داریم در این منطقه بیشتر سرمایه گذاری نموده و به مردم اعتماد نمایند. همچنین از همه سرمایه داران می‌خواهم در زمینه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و… در استان سرمایه گذاری نموده و اشتغال‎زایی نمایند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان اظهار امیدواری نمودند که آینده جهان اسلام درخشان بوده و شاهد امنیت، اخوت و همدلی در جهان اسلام باشیم.

مولانا عبدالحمید همچنین با اشاره به ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی، ضمن گرامی‌داشت روز ارتش، این روز را به تمام ارتشیان تبریک گفتند و برای توفیق روزافزون نیروهای مسلح، به ویژه ارتشیان عزیز، دعای خیر نمودند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *