آخرین اخبار

بترس از اشک مادر!

آیا تا به حال مادرت را گریانده‎ای؟       به نظر می رسد که جوابت چنین باشد: یک بار به جای خود، بلکه چندین بار گریاندمش؛ حالا جواب بده! آیا به یادت است که چرا گریه کرد؟. مطمئناً جواب میدهی: به خاطر کلمه‎ی زشتی که به او گفتم و یا جواب میدهی: در امرش نافرمانی کرده […]

اشتراک گذاری
۰۱ اسفند ۱۳۹۲
48736 بازدید
کد مطلب : 1293

آیا تا به حال مادرت را گریانده‎ای؟

      به نظر می رسد که جوابت چنین باشد: یک بار به جای خود، بلکه چندین بار گریاندمش؛ حالا جواب بده! آیا به یادت است که چرا گریه کرد؟.

مطمئناً جواب میدهی: به خاطر کلمه‎ی زشتی که به او گفتم

و یا جواب میدهی: در امرش نافرمانی کرده و اطاعتش را نکردم

 و یا جواب میدهی: بجای اینکه در محضرش از خود کُرنش و نرمش نشان دهم بر سرش فریاد کشیدم و یا جواب‎هایی غیر از این میدهی که موجب گریاندن مادرت از روی غم و ناراحتی شده است.

آیا این نافرمانی والدین نیست؟

بجای اینکه مادرت را بخندانی و در قلبش نهال شادی و سرور نشانی او را می‎گریانی و جگرخونش می کنی!

آخر به چه خاطر؟

در این هیچ شکی نیست که مادر، نیازی از نیازهای دنیا است!

بیا تا اکنون باهم بنشینیم و به توصیه پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم) در مورد حقوق والدین گوش فرا دهیم.

باری صحابه‎ای پدر و مادرش را گریاند آن  هم نه بخاطر دنیا بلکه بخاطر ادای فرضی از فرائض الهی؛ بخاطر فریضه‎ی جهاد! با این وجود پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وسلم) به او دستور داد: همانگونه که آنها را گریانده ای برو و آنها را بخندان و باهم صحبتی خوب در ادای حقشان سعی کن.

در جایی دیگر نیز از عبدالله بن عمروبن العاص(رضی الله عنه)روایت است که فرمودند: شخصی از پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم)  برای خروج در جهاد فی سبیل‎الله اجازه خواستند پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وسلم)   از ایشان پرسیدند: آیا پدر و مادرت زنده اند؟ جواب داد: بله! پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم) فرمودند: در (ادای حق) آنها جهاد کن! و در روایتی از کتاب صحیح مسلم آمده: «شخصی پیش پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وسلم)   آمد و گفت: بخاطر دریافت اجر از جانب خداوند: با شما بر هجرت و جهاد بیعت می‎کنم. پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم) در جواب شان فرمودند: آیا از پدر و مادرت کسی زنده است؟ جواب داد: بله هر دوی‎شان زنده اند. پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم)   فرمودند: آیا در طلب مزد از جانب خداوند هستی؟ جواب داد: بله، پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وسلم)   در جوابشان فرمودند: پس پیش خانواده‎ات بر گرد و همنشین خوبی باش»

       و در روایتی دیگر از ابوداود و نسائی آمده که: آن مرد گفت: پدر و مادرم را در حالی ترک کردم که گریه می‎کردند، پیامبر(صلی‎الله‎علیه‎وسلم) فرمودند: پیش آنها بر گرد و همانطور که آنها را گریاندی آنها را بخندان!

ای فرزندم:

 اگر مادرت را تا حالا گریانده‎ای پس همین حالا برو پیشش و همانطور که او را گریاندی او را بخندان و از امروز به بعد کوشش کن تا هر گز باعث ریختن اشک مادرت نشوی.

نوشته: محمد رشید العوید

ترجمه: عبدالمالک صالحی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *