آخرین اخبار

ترامپیسم؛ زنگ خطری که جهان را برآشفت

نویسنده: عبدالوحید عمرزهی ترامپ زنگ خطری را در جهان به صدا در آورد. همان زنگ خطری که از صدای آن جهان آشفته شد! آن‌هم با اعلام «قدس» به عنوان پایتخت اسرائیل! این اقدام نابخردانه ترامپ، درست پس از شکست وی و ایادی‌اش در پروژه‌های نافرجام منطقه غرب آسیا و برخی دیگر از کشورهای جهان کلید […]

اشتراک گذاری
۲۷ آذر ۱۳۹۶
299058 بازدید
کد مطلب : 5033

نویسنده: عبدالوحید عمرزهی

ترامپ زنگ خطری را در جهان به صدا در آورد. همان زنگ خطری که از صدای آن جهان آشفته شد! آن‌هم با اعلام «قدس» به عنوان پایتخت اسرائیل!

این اقدام نابخردانه ترامپ، درست پس از شکست وی و ایادی‌اش در پروژه‌های نافرجام منطقه غرب آسیا و برخی دیگر از کشورهای جهان کلید خورد.

ترامپ در حالی این روزها قطار سیاست را می‌راند که درک روشنی از اوضاع اطرافش ندارد و بصیرت در  قاموس او جایی ندارد.

گاهی به سمت کره‌شمالی و بودائی‌ها می‌راند و گاهی مکزیک مقصد اوست و اکنون به سمت قدس مقدس چرخش کرده است.

در پی این تصمیم بی‌خردانه‌، شمار زیادی از مقام‌ها و مسئولان کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و اسلامی و همچنین سازمان‌ها و نهادهای بین المللی با واکنش به این تصمیم، آن را محکوم و از آن به عنوان جرقه‌ی بحران در منطقه یاد کردند.

برخی از سیاستمدران غربی نیز، این اقدام را غیر معقولانه و  بحران‌آفرین دانستند: از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، آمانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، ترزا می نخست وزیر انگلیس و…

حکم صادره ترامپ را می‌توان از دو زاویه مختلف مورد بررسی قرار داد. نخست اینکه آقای ترامپِ پخته‌ی اقتصاد و ناپخته‌ی سیاست با این عملکردش ظاهراً می‌خواهد بازار فروش تسلیحات کشنده را رونق بدهد و به اصطلاح با مهارت‌های اقتصادی‌اش کسری‌های مالی کشورش را جبران کند و اگر چه به بحران‌های پیچیده‌ی سیاسی جهان بینجامد…

یا بنابر پایه گفته‌ی ”خلیل شاهین“ تحلیلگر فلسطینی: «موضع‌گیری‌های اسرائیل از دهن ترامپ خارج می‌شود. به دلیل اینکه اطرافیان ترامپ نزدیک به راست‌ترین جریانات در اسرائیل هستند.»

اشغال سرزمین فلسطینیان، توسط رژیم غاصب صهیونیستی با تبانی و حمایت برخی از استعمارگران غربی در سال ۱۹۴۸ م. آغاز شد. نزدیک به ۷۰ سال از اشغال می‌گذرد و همواره صدای اعتراضات مسلمان دنیا در جهان شنیده می‌شود.

اما این اعتراض‌ها زمانی به اوج خود رسید که رئیس جمهورِ جمهوری‌خواه آمریکا پس از گذشت ۶۹ سال از این ماجرا، اولین قبله‌گاه مسلمانان را به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند و قرار است تا شش ماه دیگر، سفارت آمریکا را نیز به آن جا منتقل کند.

این عمل در واقع اعلان جنگ با مسلمانان است که حدود شش دهه، با تقدیم هزاران شهید پرچم بازپس گیری قدس را برزمین نگذاشته‌اند و فاز دوم انتفاضه را به مرحله‌ی حساسش سوق داد. باید منتظر اتحاد و یکپارچگی و جمعه‌های خشم مسلمین بود.

منبع: سنت آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *