آخرین اخبار

تعالیم اسلام به انسان‌ها «رسالت»، «شجاعت» و «آزادگی» می‌آموزد

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان: تعالیم اسلام به انسان‌ها «رسالت»، «شجاعت» و «آزادگی» می‌آموزد شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های این هفته‌ی نماز جمعه زاهدان، از دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین یاد کردند و نجات بشریت در تمام زمینه‌ها و رسیدن به کمالات اخلاقی را در گرو عمل به دستورات این دین الهی دانستند. […]

اشتراک گذاری
۰۶ آذر ۱۳۹۵
1002 بازدید
کد مطلب : 4684
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

تعالیم اسلام به انسان‌ها «رسالت»، «شجاعت» و «آزادگی» می‌آموزد

molana-25

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های این هفته‌ی نماز جمعه زاهدان، از دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین یاد کردند و نجات بشریت در تمام زمینه‌ها و رسیدن به کمالات اخلاقی را در گرو عمل به دستورات این دین الهی دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امام‌جمعه زاهدان در مراسم نماز جمعه این شهر (۵ آذر ۱۳۹۵) اظهار داشتند: دین اسلام آخرین و کامل‌ترین دین الهی‌ست که خداوند ما را به داشتن این دین مفتخر گردانیده است. دین اسلام بشر را در تمام امور و شئونات به بهترین وجه راهنمایی می‌کند. انسان هر مشکلی داشته باشند و دارای هر انگیزه و گرایش خیری باشد و یا به هر بن‌بستی که برسد، اگر به کتاب خدا و سنت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم مراجعه کند یقینا راه نجات و هدایت و کامیابی را می‌یابد.
ایشان در ادامه افزودند: اسلام دینی است که اگر ما به دستورات و فرامین آن توجه کرده و به آنها عمل کنیم ما را به کمال می‌رساند. افرادی مانند صحابه و سایر انسان‌هایی که ما امروزه به آنها افتخار می‌کنیم و از آنها به نیکی یاد می‌کنیم در نتیجه‌ی اتباع و پیروی از دستورات همین دین به این درجه و مقام رسیده‌اند. عمل به دستورات اسلام انسان را بزرگ کرده و او را الگوی دیگران می‌گرداند و به الله تعالی می‌رساند. دین اسلام به انسان رسالت و احساس مسئولیت می‌بخشد.
خطیب جمعه زاهدان ضمن اظهار تاسف از دوری مسلمانان عصر حاضر از اسلام، خاطرنشان کردند: جای تاسف است که مسلمانان امروزی نسبت به این دین جاودان الهی بی‌توجه هستند و از دستورات آن پیروی نمی‌کنند. نجات مسلمانان در بردگی غرب و غلامی غیرمسلمانان نیست، بلکه نجات و پیروزی در اطاعت از قرآن و اسلام و غلامی خدا و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.
ایشان افزودند: خداوند متعال آن‌دسته از مسلمانانی را که در وابستگی به قدرت‌های ظالم از یکدیگر سبقت می‌گیرند خوار و ذلیل می‌گرداند. مسلمان واقعی کسی نیست که وابسته‌ی غرب و شرق باشد. انسان مسلمان به‌جای وابستگی به ظالمان و خونخواران باید وابسته‌ی خدا و دین اسلام باشد. مسلمان، آزاده است. دین اسلام به ما تعلیم آزادگی و شجاعت داده است و ما را از بزدلی و وابستگی به غیرمسلمانان برحذر داشته است. باید در مقابل ظالمین ایستادگی کرده و از آنها انتقاد کنیم و اهداف پنهان‌شان را برملا کنیم.

رسیدگی به نیازمندان نمونه‌ای از اخلاق اسلامی است
امام‌جمعه زاهدان در ادامه «اخلاق» را از مهمترین تاکیدات دین مبین اسلام برشمردند و خاطرنشان کردند: دین اسلام ما را به داشتن اخلاق نیک تعلیم داده است. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از بالاترین درجه‌ی تقوا و مکارم اخلاقی برخوردار بودند و برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده بودند. از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم سؤال شد که محبوب‌ترین فرد در نزد شما چه کسی است؟ ایشان پاسخ دادند: فردی که از تقوا و اخلاق نیک برخوردار باشد.
ایشان توجه به مستمندان و مساکین را از نمونه‌های بارز اخلاق اسلامی برشمردند و گفتند: مسلمان باید نسبت به تمام انسان‌ها احساس مسئولیت کرده و با آنها همدردی داشته باشد. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی خطاب به مسلمانان می‌فرماید که هیچ‌کدام از شما مسلمان کامل نخواهید بود اگر سیر بخوابید و همسایه‌ی شما در گرسنگی به‌سر ببرد. همسایه هر اندازه به ما نزدیک‌تر باشد ما به همان اندازه نسبت به او مسئولیت داریم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: بسیاری از انسان‌‌ها هستند حتی قدرت خرید یک قرص نان را ندارند و یا در این هوای سرد قدرت خرید لباس و تهیه نفت و وسایل گرمایشی را ندارند. اگر ما نسبت به این دسته از افراد احساس مسئولیت نکرده و به آنها رسیدگی نکنیم، از اخلاق اسلامی برخوردار نیستیم. توصیه و تاکید اسلام آن است که هر کدام از ما به اندازه‌ی توانایی خود به مستمندان و فقرا رسیدگی کند. یکی از عوامل و اسباب قحط و خشکسالی در جهان، بی‌توجهی به فقرا و مساکین است. وقتی ثروتمندان از کنار فقرا و نیازمندان بی‌توجه عبور کنند و به آنها رسیدگی نکنند، خداوند متعال جامعه را با مشکلات و مصائب گرفتار می‌کند.

تخریب منازل مردم در فصل سرما کار درستی نیست
مولانا عبدالحمید به برخی شکایات مردم درخصوص تخریب منازل‌شان اشاره کردند و گفتند: روز گذشته چند نفر نزد بنده آمدند و گفتند منازل ما را در همین روزهای سرد تخریب کرده‌اند. اگرچه این اقدام منابع طبیعی از لحاظ قانونی مشکلی ندارد، اما بنده از دوستان منابع طبیعی، قاضی محترمی که حکم تخریب این منازل را صادر می‌کند و سایر ارگان‌ها ذیربط می‌پرسم که وقتی منازل این افراد را در این فصل سرما تخریب کنیم، اینها کجا باید بروند؟
ایشان ادامه دادند: زمین جزو منابع طبیعی و ملی و متعلق به ملت است و افرادی که منازل‌شان در فصل سرما تخریب می‌شوند جزو همین ملت و یا حداقل انسان هستند، لذا نباید منازل آنها در این روزهای سرد تخریب شود. اینکه مجریان قانون بدون اینکه منزل و مکان دیگری را برای این افراد درنظر بگیرند، اقدام به تخریب منازل‌شان بکنند، درست نیست. رضایت مسئولین مرکز و رضایت پروردگار در این نیست که منازل مردم در این روزهای سرد تخریب شوند. این کار از لحاظ اخلاقی درست نیست.

امام‌‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان، با اشاره به درگذشت «حاجی عبیدالله ملازاده»، از فرهنگیان و نیکوکاران منطقه “سرباز” سیستان‌وبلوچستان اشاره، ضمن تسلیت درگذشت ایشان به حافظ محمداسلام و سایر بازماندگان، برای آن مرحوم دعای مغفرت و رفع درجات کردند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *