آخرین اخبار

حکم قربانی برای میت

پرسش: اگرشخصی زنده برای میت گوسفندی قربانی کند آیا به میت ثواب می رسد یا خیر؟ بعضی می گویند به میت ثواب نمی رسد آیا این گفته صحت دارد یا خیرپاسخ: این گفته که به میت ثواب نمی رسد صحت ندارد، بلکه اگر شخصی برای فرد میت قربانی کند به میت ثواب می رسد. واین […]

اشتراک گذاری
۲۳ شهریور ۱۳۹۴
352682 بازدید
کد مطلب : 3901

پرسش: اگرشخصی زنده برای میت گوسفندی قربانی کند آیا به میت ثواب می رسد یا خیر؟ بعضی می گویند به میت ثواب نمی رسد آیا این گفته صحت دارد یا خیرپاسخ: این گفته که به میت ثواب نمی رسد صحت ندارد، بلکه اگر شخصی برای فرد میت قربانی کند به میت ثواب می رسد. واین از احادیث ثابت است بدلایل زیر:
دلیل اول: «عَن أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ وَأَنَا أُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ (صحیح البخاری (۱۷/ ۲۴۸)، بَاب فِی أُضْحِیَّهِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِکَبْشَیْنِ أَقْرَنَیْنِ)
ترجمه: انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و سلم دو قوچ قربانی می کرد و من هم دو قوچ را قربانی می کنم.
توضیح: از این حدیث صحیح ثابت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم دوتا گوسفند را قربانی می کرد، در حالیکه یک گوسفند کافی بود. پس چرا رسول الله صلی الله علیه و سلم دو تا گوسفند را قربانی می نمود؟ علت آن در حدیثی که در دلیل دوم ذکر می گردد بیان شده است.
دلیل دوم: «عن أبی سلمه ، عن أبی هریره ، أو عن عائشه ، أن النبی صلى الله علیه وسلم کان یضحی بکبشین أملحین أقرنین موجأین ، فیضجع أحدهما ، فیقول « بسم الله ، والله أکبر ، اللهم منک ولک ، عن محمد وآل محمد » ، ثم یضجع الآخر ، فیقول : « بسم الله ، والله أکبر ، اللهم منک ولک ، عن محمد وأمته من شهد لک بالتوحید وشهد لی بالبلاغ » معرفه السنن والآثار للبیهقی (۱۵/ ۱۷۰، بترقیم الشامله آلیا)
ترجمه: أبی سلمه از ابوهریره یا از عایشه رضی الله عنهم روایت نموده است که پیغمبر صلی الله علیه و سلم دو قوچ سیاه و سفید، شاخ دار، أخته شده قربانی می کرد، یکی از آن دو را می خوابانید و می فرمود: به نام خدا و خدا بزرگ است، ای خدا از جانب تو و برای تو است، از محمد و آل محمد قبول بفرما. سپس قوچ دیگر را می خوابانید و می فرمود: به نام خدا و خدا بزرگ است، ای خدا از جانب تو و برای تو است، از محمد و أمتش کسی که به توحید تو و به پیغام رسانی من گواهی داد، قبول بفرما.
توضیح: آنچه از پیغمبر صلی الله علیه و سلم ثابت است اینست که آنحضرت صلی الله علیه و سلم از طرف أمت خویش؛ یعنی، کسی که به توحید الله و پیغام رسانی آنحضرت صلی الله علیه و سلم گواهی داده نیز قربانی می کرد، و بسیاری از این افراد در زمان آنحضرت صلی الله علیه و سلم موجود بودند و بسیاری در زمان وی وفات کرده بودند؛ لذا، مردگان و زندگان از أمت محمد صلی الله علیه و سلم همه در این قربانی شریک هستند، و این یک قوچ همانطور که از طرف زندگان بود از طرف مردگان نیز بود و در این هیچ فرقی وجود ندارد.
دلیل سوم: «عَنْ حَنَشٍ قَالَ رَأَیْتُ عَلِیًّا یُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ فَقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَوْصَانِی أَنْ أُضَحِّیَ عَنْهُ فَأَنَا أُضَحِّی عَنْهُ (سنن أبی داود (۷/ ۴۵۱) بَاب الْأُضْحِیَّهِ عَنْ الْمَیِّتِ ، مسند أحمد (۳/ ۲۲۵) ، (سنن الترمذی (۵/ ۴۴۸)
ترجمه: از حنش روایت است که حضرت علی را دیدم که دو قوچ فربانب می کرد، به او گفتم: این چه کاری است؟ فرمود: همانا رسول الله صلی الله علیه و سلم مرا وصیت نمود که از طرف وی قربانی کنم؛ لذا، من از طرف آنحضرت صلی الله علیه و سلم نیز قربانی می کنم.
توضیح: امام ابوداود از این حدیث قربانی از طرف میت را به اثبات رسانیده است و بر آن باب بسته است. در این حدیث می بینیم که حضرت علی رضی الله عنه بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم دو قوچ قربانی می کرد، و علتش را چنین بیان نمود که رسول الله صلی الله علیه و سلم او را به این کار وصیت نمو.ده است؛ لذا، این حدیث نیز به صراحت معلوم می شود که قربانی از طرف میت جایز است و خود رسول الله صلی الله علیه و سلم به آن وصیت نموده است.

 

 

دارالإفتاء مدرسه دینی دارالقرآن سراوان مولوی عبد الصمد غیاثی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *