آخرین اخبار

ده وصیت برای بعد از رمضان

زندگی مسلمان در ماه رمضان به سبب شارژهای ایمانی، در معنویتی عالی سپری می‌شود، شارژ‌های ایمانی که بر اخلاق، سلوک و افعال مسلمان تأثیر می‌گذارد. از جمله دستاوردهای این ماه مبارک، صیقل یافتن دل‌ها و پاک شدن آن از گناهان، تزکیه و تهذیب نفس، استقامت و کنترل نفس می‌باشد. مسلمان احساس می‌کند که به‌ مقام‌های […]

اشتراک گذاری
۰۷ مرداد ۱۳۹۳
47627 بازدید
کد مطلب : 2730

زندگی مسلمان در ماه رمضان به سبب شارژهای ایمانی، در معنویتی عالی سپری می‌شود، شارژ‌های ایمانی که بر اخلاق، سلوک و افعال مسلمان تأثیر می‌گذارد. از جمله دستاوردهای این ماه مبارک، صیقل یافتن دل‌ها و پاک شدن آن از گناهان، تزکیه و تهذیب نفس، استقامت و کنترل نفس می‌باشد. مسلمان احساس می‌کند که به‌ مقام‌های بلندی ارتقا یافته و به الله متعال نزدیک شده است؛ لذا آرزو می‌کند کاشکی همه سال رمضان می‌بود و این دعا تکرار می‌کند: (پروردگارا! رمضان را سال‌های زیادی نصیب ما کن)
مردم می‌پرسند بعد از رمضان چه کار کنیم که این حال و هوای رمضانی باقی بماند؛ از باب تذکر برخی وصیت‌های را برای روزه داران پیشکش می‌کنم که بعد از رمضان بکار برند؛ چون تذکر به مؤمنان نفعی می‌رساند.
وصیت اول: پایبندی به روزه روز دوشنبه و پنجشنبه هر هفته و ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هر ماه تا که احساس روحی رمضان استمرار یابد. از پیامبر -صلی الله علیه وسلم- روایت شده که فرمودند: «ثَلاَثٌ مِنْ کُلِّ شَهْرٍ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ فَهَذَا صِیَامُ الدَّهْرِ کُلِّهِ» (صحیح مسلم ۳/ ۱۶۷) روزه سه روز از هر ماه و روزه ماه رمضان به منزله‌ی روزه‌ی همیشگی می‌باشد.
وصیت دوم: پایبندی به ادای نماز به مسجد در جماعت؛ چنانچه در ماه رمضان اینگونه بود؛ چون ثواب زیادی دارد و نماز جماعت ۲۷ مرتبه از نماز فرادی فضیلت دارد.
وصیت سوم: پایبندی به نماز در نیمه شب، رسول الله -صلی الله علیه وسلم- فرمودند: «أفضل الصلاه بعد الفریضه صلاه اللیل» (رواه البخاری) بعد از نماز فرض، بهترین نماز، نماز شب می‌باشد.
وصیت چهارم: به خواندن قرآنی پایبندی کن؛ چنان چه در رمضان می‌خواندی. رسول خدا ما را به آن وصیت کرده‌اند: «اقرءوا القرآن فإنه یأتی یوم القیامه شفیعًا لأصحابه» (رواه الإمام مسلم) قرآن را بخوانید؛ چون روز قیامت صاحبش را شفاعت می‌کند.
وصیت پنجم: از بدعت‌ها و عادات و رسوم و رواج‌‌یافته‌های ناصواب، پرهیز کن و این فرموده‌ی پیامبر را به یاد آور: ‌»وإیاکم ومحدثات الأمور فإن کل محدثه بدعه وکل بدعه ضلاله وکل ضلاله فی النار» از نو آوری‌ها در امور دین بپرهیزید؛ چون هر نو پیدایی بدعت و هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی به دوزخ کشانده می‌شود.
وصیت ششم: بعد از رمضان نیز سخاوتمند باش و به فقرا، مساکین و نیازمندان کمک کن؛ خود را از نزول رحمت خداوندی محروم مکن. رسول خدا -صلی الله علیه وسلم- می‌فرماید: «مال از پرداخت صدقات کم نمی‌شود.»
وصیت هفتم: حقوق مشروع فقرا را از زکات و صدقات پرداخت کن تا خداوند به دارایت برکت دهد. الله متعال می‌فرماید: «یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ» (بقره: ۲۷۶) خداوند (برکت) ربا را (و اموالی را که ربا با آن بیامیزد) نابود می‌کند و (ثواب) صدقات را (و اموالی را که از آن بذل و بخشش شود) فزونی می‌بخشد.
وصیت هشتم: صله‌ی رحم را بر قرار کن و حقوق خویشاوندان را بده تا خداوند عمر تو را طولانی کرده و روزی‌ات را افزایش دهد. خداوند می‌فرماید: «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آَمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآَخِرِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآَتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآَتَى الزَّکَاهَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» (بقره: ۱۷۷) اینکه (به هنگام نماز) چهره‌هایتان را به جانب مشرِق و مغرب کنید، نیکی (تنها همین) نیست (و یا ذاتاً روکردن به خاور و باختر، نیکی بشمار نمی‌آید). بلکه نیکی (کردار) کسی است که به خدا و روز واپسین و فرشتگان و کتاب (آسمانی) و پیغمبران ایمان آورده باشد، و مال (خود) را با وجود علاقه‌ای که بدان دارد (و یا به سبب دوست داشت خدا، و یا با طیب خاطر) به خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و واماندگان در راه و گدایان دهد، و در راه آزادسازی بردگان صرف کند، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و (نیکی کردار کسانی است که) وفاکنندگان به پیمان خود بوده هنگامی که پیمان بندند، و (به ویژه کسانی نیکند و شایسته ستایشند که) در برابر فقر (و محرومیّت‌ها) و بیماری (و زیان و ضرر‌ها) و به هنگام نبرد، شکیبایند (و استقامت می‌ورزند). اینان کسانی هستند که راست می‌گویند (در ادّعای ایمان راستین و پیجوئی اعمال نیک) و به راستی پرهیزکاران (از عذاب خدا با دوری گرفتن از معاصی و امتثال اوامر الهی) اینانند.
وصیت نهم: به شرکت در مجالس علم در مساجد و غیر آن، حریص باش؛ مثلی که در رمضان حریص بودی؛ زیرا مجلس علم از عبادت هفتاد سال بهتر است.
وصیت دهم: همیشه توبه و استغفار نما؛ خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» (انفال: ۳۳) خداوند تا تو در میان آنان هستی ایشان را عذاب نمی‌کند (به گونه‌ای که آنان را ریشه کن و نابود سازد. چرا که تو رَحْمَهلِلْعالَمین بوده و آنان را به سوی حق فرا می‌خوانی و امیدواری که آئین اسلام را بپذیرند و راه رستگاری در پیش گیرند)، و همچنین خداوند ایشان را عذاب نمی‌دهد در حالی که (برخی از) آنان طلب بخشش و آمرزش می‌نمایند (و از کرده خود پشیمانند و از اعمال ناشایست خویش توبه می‌کنند).
رسول الله -صلی الله علیه وسلم- می‌فرماید: «إنی لأستغفر الله وأتوب إلیه فی الیوم أکثر من سبعین مره «(رواه مسلم) من روزانه بیشتر از هفتاد مرتبه توبه و استغفار می‌کنم.
نویسنده: دکتر حسین حسین شحاته
ترجمه: عبدالخالق احسان
منبع: اصلاح وب

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *