آخرین اخبار

علت گرفتاری‌ها و مصائب امروزی معصیت و دوری از خداوند است

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه(۲۱ شهریور۹۳) شهرستان آزادشهر به بیان مصیبت‌ها و فسادهای اجتماعی که امروز گریبان‌گیر جامعه شدند پرداخت و بارزترین علل آن را گناه و معصیت و دوری از خداوند متعال عنوان کرد و با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف اسلامی می‌باشد […]

اشتراک گذاری
۲۲ شهریور ۱۳۹۳
675 بازدید
کد مطلب : 2964

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه(۲۱ شهریور۹۳) شهرستان آزادشهر به بیان مصیبت‌ها و فسادهای اجتماعی که امروز گریبان‌گیر جامعه شدند پرداخت و بارزترین علل آن را گناه و معصیت و دوری از خداوند متعال عنوان کرد و با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف اسلامی می‌باشد بر لزوم پایبندی به این سیره نبوی(ص) و دوری از گناه تأکید کردند.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه ۴۱ سوره روم (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ) به ترجمه آیه پرداخت و افزود: یکی از عوامل گرفتاری ها و فساد هایی که در جامعه هستند، گناه و معصیت و دوری از الله است. فساد در خشکی و دریا به سبب آن چه که انسان‌ها کسب می‌کنند و به وجود می‌آورند ظاهر گردیده است، گناه و معصیت سبب فساد و گرفتاری است. خداوند بخاطر معصیت انسان‌ها، آن‌ها را عذاب می‌دهد تا که انسان‌ها رابه سزای آن چه که عمل کرده‌اند بچشاند بلکه از گناه و معصیتی که مرتکب شده‌اند برگردند .
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با اشاره به آیه ۶۵ سوره انعام در این باره اظهار داشت: خداوند عذاب‌های خود را که انسان ها به آن مبتلا و گرفتار می‌شوند سه نوع بیان کرده است، بعضی از آسمان ،بعضی از زمین به وجود می‌آیند ونوع سوم این که آن‌ها را گروه گروه قرار می‌دهد که خودشان همدیگر را نابود می‌کنند، عذاب هایی که سابقا از آسمان نازل می‌شد صاعقه و باران و طوفان و تگرگ بود اما به نقل از علامه مراغی در ضمن همین آیه امروزه بمباران‌های هوایی، انواع موشک‌ها که از آسمان یا زمین و زیر دریا پرتاب می‌شوند، انواع و اقسام اسلحه‌های مخرب، جنگ های قومی مذهبی نمونه‌های عذاب‌های آسمانی و زمینی هستند.
وی افزود: اگر خداوند بخواهد ظالمین را نابود می‌کند، ظلم و ستم پایدار نیست، ظلم همان ظلم را در پی دارد و فساد همان فساد را به بار می‌آورد. انسان خوب وقتی دچار گرفتاری شود به اعمالش رجوع می‌کند که چه اشتباه و کوتاهی از وی سرزده است؛ شکست صحابه رضی الله عنهم در جنگ احد نیز از نافرمانی جزئی ازدستور آن‌حضرت(ص) بود.
مولانا گرگیج به نقل از علامه آلوسی بیان داشت: منظور از” ظهر الفساد فی البر والبحر” آفات دنیوی از قبیل قحط سالی، امراض گوناگون و مریضی‌های لاعلاج و آتش سوزی‌ها هستند و نابودی توسط سیل و طوفان و آتش به علت فساد خود مردم است، قوم سبا به علت سیل از بین رفت؛ خداوند بر فرعونیان بر اثر نافرمانی از دستوراتش عذاب های گوناگونی همچون طوفان، هجوم ملخ‌ها، شپش‌ها و قورباغه‌ها، تبدیل شدن آب به خون و چندین سال قحط سالی نازل کرد
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه داد: همه‌ی این عذاب‌ها به علت اعمال بدشان بود وقتی اعمال انسان خراب و فاسد باشد بی برکتی در رزق می‌آید. خداوند ذوالجلال می‌فرماید هر مصیبتی که بر سر شما می‌آید به علت اعمال بدی هست که خودتان مرتکب می‌شوید اگر خداوند نسبت به هر گناهی در این دنیا مؤاخذه می‌کرد هیچ کس بر روی زمین باقی نمی‌ماند .
شیخ التفسیر مولانا گرگیج با تأکید بر امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف اسلامی است و ما باید بر این سنت نبوی(ص)پایبند باشیم تاجلوی منکرات گرفته شود زیرا وقتی فساد عام گردد عذاب الهی هم عالم را فرا می گیرد. عذاب و گرفتاری برای مؤمن تلنگری است که باید به اعمالش رجوع کند امام تهانوی می‌فرماید انسان باید نفس خود را ملامت کند به نفس خود رجوع کرده و خویشتن را مقصر بداند انسان‌هایی که از خداوند دور هستند العیاذبالله خداوند را ظالم و مقصر می‌دانند .
ایشان به نقل از حضرت عمر (رض) خاطرنشان کرد: اگر انسان در مقابل یک مصیبت کوچک صبر کند خداوند سه پاداش صلوات رحمت و هدایت را به وی عطا می‌کند، عذاب‌های الهی برای مؤمن آزمایش هستند و برای غیر مؤمن عذاب محسوب می‌شوند، انسان باید به نفس خویش رجوع کند و بنگرد چه عمل بدی انجام داده است.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان سخنانش با توجه به فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید نسبت به معضل ترک تحصیل در بین جوانان و دانش آموزان هشدار داد و از اولیاء و معلمان خواست تا فرزندان و شاگردان خود را به ادامه تحصیل تشویق نمایند تا هم در آینده برای جامعه مفید واقع گردند و هم بی سوادی در کشور ریشه کن شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *