آخرین اخبار

علی یونستی : دولت خود را مدیون آرای اقوام و مذاهب حاشیه‌ای مرزی ایران می‌دانند

دستیار رییس جمهور با تاکید بر ضرورت حفظ هویت ایرانی اظهار کرد: هویت ایرانی در ۳ عنصر اساسی خداپرستی، عشق به اولیای خدا و عشق به ایران استوار است. در تمام طول تاریخ ایرانیان این۳ ویژگی را داشته‌اند. اما باید توجه داشت که با وجود این ارزش‌های مشترک اگر تفاوت‌ها خوب شناخته نشوند، چه بسا […]

اشتراک گذاری
۲۴ مرداد ۱۳۹۳
697 بازدید
کد مطلب : 2831

دستیار رییس جمهور با تاکید بر ضرورت حفظ هویت ایرانی اظهار کرد: هویت ایرانی در ۳ عنصر اساسی خداپرستی، عشق به اولیای خدا و عشق به ایران استوار است. در تمام طول تاریخ ایرانیان این۳ ویژگی را داشته‌اند. اما باید توجه داشت که با وجود این ارزش‌های مشترک اگر تفاوت‌ها خوب شناخته نشوند، چه بسا به جای تکامل این تفاوت‌ها به تنازع تبدیل می‌شود.

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان به نقل از ندای زاهدان حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در نشست «بررسی نقش اقوام و اقلیت‌های مذهبی در نهضت مشروطه» که در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: نظام آفرینش به صورت تفاوت‌ها و کثرت‌ها پایه گذاری شده است؛ شب و روز و زن و مرد و همه عالم بر این اساس است. خداوند هیچ موجودی را تکراری نیافریده است. با نگاه به آیات توحیدی خداوند نشانه‌ها و علائم این تفاوت‌ها که باعث تجلی کمال و جمال خداوند می‌شود را در می‌یابیم.

وی ادامه داد: تفاوت‌ها باعث رسیدن به کمال می‌شود. جهان پیرامون ما در حال تکامل است. همین وضعیت در جامعه بشری هم وجود دارد. هر انسانی یک شخصیت مستقل است که هر کدام در جای خود به نحو خاصی تکامل پیدا می‌کنند، اما در کل در راستای یکدیگر به تکامل بزرگترین دست می‌یابد.

یونسی افزود :‌ در آیه‌هایی از قرآن خداوند می‌فرماید ما شما را به تعداد آفریده‌ایم. با این وجود چرا عده‌ای از این تعدد می‌هراسند؟ خطاب این آیه مسلمانان نیستند، بلکه تمام انسان‌ها مد نظر هستند. جوامع انسانی متفاوت‌اند؛ چون خدا خواسته است. شاید اگر ما بودیم این تعدد را قبول نمی‌کردیم، اما خواست خداوند بر این است. براساس این نگاه است که صلح و آشتی و دوستی آغاز می‌شود.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به تفاوت‌ها در فرهنگ ایرانی گفت: فرهنگ ایرانی به یک فرهنگ خرد و کلان تقسیم بندی می‌شود؛ فرهنگ کلان ارزش‌هایی است که در وجود هر ایرانی وجود دارد و هویت ایرانی را ایجاد می‌کند. هر ایرانی عضو هر قوم و مذهبی که باشد نشانه‌هایی مشترک از آن فرهنگ بزرگ ایرانی را در خود دارد.

وی ادامه داد:‌ خرده فرهنگ‌ها ارزش‌هایی هستند که هویت‌های قومی، ملی و خانوادگی ما را تشکیل می‌دهند. هر ایرانی دارای دو ارزش خدا پرستی و ایران دوستی است و این‌ها نه تنها در تقابل و تضاد با یکدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هم هستند. اما دشمنان ایران همیشه در صدد هستند تا از این تفاوت‌ها و ارزش‌های کلان ملی سوء استفاده کنند.

دستیار ویژه رییس جمهور افزود: هر ایرانی به خدا و موحد بودنش اعتقاد دارد. ایرانیان هیچ وقت مشرک نبودند . حتی به خاطر این یکتاپرستی و دفاع از آن با یونانیان و رومیان هم جنگیده‌اند. همچنین باید گفت همان‌گونه که فردی فرزند و عزیزان خود را دوست دارد، ایران را نیز دوست دارد. ممکن است شکل و مایه این ارزش‌ها تفاوت داشته باشد، ولی در اصل یکی است.

یونسی ادامه داد:‌ یکی به عنوان انقلابی در مبارزه با طاغوت شهید می‌شود، یکی در جاده‌های جنگ و دفاع مقدس و دیگری با علم و دانش و تحقیقات خود علاقه به ایران را نشان می‌دهد. حتی ایرانیان خارج از کشور هم که به هر دلیلی نمی‌توانند در ایران زندگی کنند، در وصیت نامه‌های خود متذکر می‌شوند که می‌خواهند بعد از مرگ درایران به خاک سپرده شوند .

وی با تشریح اجزای تشکیل دهنده هویت ایرانی افزود: هویت ایرانی بر سه عنصر اساسی خداپرستی، عشق به اولیای خدا و عشق به ایران استوار است. ایرانیان در تمام طول تاریخ این سه ویژگی را داشته‌اند؛ اما باید توجه داشت که با وجود این ارزش‌های مشترک، اگر تفاوت‌ها خوب شناخته نشوند، چه بسا به جای تکامل تبدیل به تنازع شوند.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به یکی از آیات قرآن، درباره‌ ضرورت شناخت تضادهای یک قوم گفت: شناسایی تضادها نظریه‌ ای الهام گرفته شده از قرآن مجید است که به همنشینی وگفت‌وگو می‌انجامد و گفت‌وگو ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند. ما همه عضو یک خانواده هستیم بی‌جهت فکر می‌کنیم از همدیگر جدا و مال غیریم.

یونسی در ادامه به تببین اهمیت «هم شناسی» پرداخت و تصریح کرد: هم شناسی سیاسی به جنگ قدرت و هم‌شناسی اقتصادی به جنگ طبقه‌ اجتماعی تبدیل می‌شود؛ اما هم شناسی دینی و فرهنگی به همرنگی و اتحاد می‌انجامد. نشست امروز قدمی کوتاه برای تحقق هم شناسی تمام مردم ایران است.

وی با اشاره به الفاظ تفرقه‌انداز مصطلح در میان اقوام و اقلیت‌های ایرانی یاد آور شد: از سال ها پیش از مشروطه کتاب هایی در جهت تحقیر فرهنگ فاخر ایران نوشته شد. عده‌ای با غرض‌ورزی ایرانی‌ها را با صفاتی معرفی می‌کنند و نقاط ضعف عده‌ای را به تمام مردم ایران تسری می‌دهند.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبیبا بیان اینکه «نباید با الفاظ به تحقیر اقلیت‌ها و قومیت‌ها بپردازیم» خاطرنشان کرد: متاسفانه در طنزها و شوخی‌ها و سریال‌ها می‌بینید که قومی را دارای خست، قومی را ترسو و قومی را غیرباهوش می‌خوانند. این بسیار اشتباه است که یک اخلاق فردی را به تمام ملت تسری داد.

یونسی با یادآوری رشادت اقوام و اقلیت‌ها در به سرانجام رسیدن انقلاب مشروطه خاطرنشان کرد: آن زمانی که مشروطه شکست خورد و استبداد صغیر حاکم شد، همین اقوام و اقلیت‌ها و مذاهب مختلف بودند که به تهران آمدند، آن را نجات دادند و مشروطه را به سرانجام رساندند. ایران یعنی کنار هم قرار گرفتن ترک ، لر، بلوچ، عرب خوزستان، کرد، ترکمان و آذری و دیگر اقوام.

وی ادامه داد: تمام این‌ها کنار هم پارس را تشکیل می دهند، بنابراین پارس را تهدیدی علیه خودشان نمی دانند؛ همان‌طور که اسلام در مقابل اقلیت‌های دینی تهدید به شمار نمی‌آید. همین اقلیت‌های دینی بودند که در جنگ دفاع مقدس و مشروطه، برای دفاع از ارزش های ایران پیش قدم شدند. ایران برای رسیدن به توسعه و نقطه ایده آل به تمام مردم سرزمینش نیاز دارد، بنابراین راهی جز مشارکت همه‌ اقوام و مذاهب وجود ندارد.

علی یونسی افزود: اگر کسی بخواهد عقیده و فرهنگی را منزوی کند به همه ایران و وحدت ملی خیانت کرده است؛ همانطور که عده ای مثل داعش و القاعده و طالبان به اسم اسلام‌گرایی به اسلام ناب خیانت کردند و اسلام را در خطر انداخته‌اند. خدا را شکر می‌کنیم که جمهوری اسلامی و اقوام و اقلیت‌هایش در امنیت به سر می‌برند و حفظ این امنیت هم تنها از راه مشارکت ادامه پیدا می‌کند.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درجمع خبرنگاران نیز با اشاره به نقش پررنگ اقوام و اقلیت‌ها در به پیروزی رسیدن دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم خود را مدیون آرای اقوام و مذاهب حاشیه‌ای مرزی ایران می‌دانند. این پیروزی جدی، عمدتا به خاطر حضور کردها، بلوچ‌ها و آذری‌های ایرانی در انتخابات بود. این پیروزی قاطع دولت یازدهم مدیون حضور پرشور همین عزیزان است. آقای روحانی هم به آن‌ها قول داد تا مشکلات‌شان را برطرف کند. برنامه‌ریزی‌های دولت هم مبنی بر همین عقیده است. سفرهای استانی آقای روحانی به مناطق محروم تا به حال به این دلیل بوده که به وعده‌هایش پایبند بوده است.

وی گفت: سفر رییس جمهوری به استان‌های سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم به این دلیل بود که نشان داده شود دولت به وعده‌های خود پای‌بند است؛ دولت هم به حقوق شهروندی پای‌بند است و هم حقوق اقوام مرزنشین ایرانی و رفع محرومیت آن‌ها را در اولویت قرار داده است .

یونسی همچنین با اشاره به حجمه‌های اخیر علیه دولت گفت: آن چیزی که مهم است رابطه همکاری هر سه قوه و هماهنگی آن‌ها و رعایت قوانین و اطاعت از رهبری است. نقد زیاد است، اما عده‌ای هستند که پا را فراتراز نقد می‌گذارند و دست به تخریب می‌زنند. دولت باید پاسخ تخریب‌ها را بدهد، اما از انجام وظایف خود هم غافل نباشد.

گفتنی است، نشست علمی مشروطه و اقوام ایرانی صبح پنجشنبه با هدف بررسی نقش اقوام و اقلیت‌های دینی در نهضت مشروطه با حضور اساتید و برخی بزرگان اقوام و اقلیت‌های مذهبی در سالن همایش‌های سازمان اصناف و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *