آخرین اخبار

برگزیده ای از سخنرانی زیبای شیخ القرآن مولانا محمد عثمان

قسمتی از سخنان زیبای حضرت شیخ القرآن مولانا محمد عثمان قلندرزهی در همایش فارغ التحصیلی مدرسه دارالقرآن سراوان -آبان ماه ۹۳: قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ أَیّاً مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً (۱۱۰) وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ […]

اشتراک گذاری
۲۹ آبان ۱۳۹۳
303808 بازدید
کد مطلب : 3131

قسمتی از سخنان زیبای حضرت شیخ القرآن مولانا محمد عثمان قلندرزهی در همایش فارغ التحصیلی مدرسه دارالقرآن سراوان -آبان ماه ۹۳:

قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ أَیّاً مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً (۱۱۰) وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً [الإسراء : ۱۱۱] شیخ القرآن مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در مراسم همایش تجلیل از حفاظ قرآن و دانش آموختگان علوم دینی (خواهران) مدرسه دارالقرآن سراوان(۲آبان۹۳) با تلاوت آیات آخر سوره اسراء فرمودند:

این سوره بیانگر یک معجزه بزرگ نبی خاتم صلی الله علیه و سلم می باشد. در این سوره بیان سحر رسول الله در فضای بین آسمان و زمین است و در سوره نجم بیان معراج آن حضرت صلی الله علیه و سلم است.

ایشان فرمودند: الله ذوالجلال برای ساخت ، هدایت، نجات و رستگاری بشریت و غیره سید الاولین ، الاخرین و سید البشر محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم را مبعوث فرمودند.

وی در ادامه افزود: الله تعالی سه مطلب را در برنامه عظیم نبی خاتم صلی الله علیه و سلم قرار دادند. یک تکمیل قوت اعتقادی ، الله تعالی این پیامبر را فرستاد که در درجه اول عقیده مردم را بسازد و درس نهایی و نجات بخش را برای همیشه بدهد. لذا الله تعالی لطف و مرهمت به عالم و تمام کائنات بخشید.

مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود با تلاوت آیه کریمه (وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ )فرمود: الله تعالی آن حضرت صلی الله علیه و سلم را رحمت العالمین برای آسمان ها ، زمین ، حیوانات ، گیاهان ، بر و بحر و  تمام موجودات غیر از الله تعالی کرده است. رحمت بودن رسول الله به طور ویژه برای انسان است چراکه الله تعالی از نسل و جنس انسان رسول الله را انتخاب کرده است.

ایشان در ادامه با تلاوت آیه (قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ) بیان نمودند: بگو ای رسول صلی الله علیه و سلم جز این مسئله که مسئله دیگری نیست: به تحقیق من ذاتاً ، ظاهراً و باطناً بشر ذاتی هستم. الله تعالی مرا از جنس انسان ، آدمیت و بشریت انتخاب کرده است، معلم و مرشد برای همه عالم به ویژه انسانیت هستم و به طرف من وحی می شود جز این نیست معبود شما یگانه و یکتا. جمیع عبادات را خالص برای او انجام دهید. لذا پیغمبر آمد که ایمان انسانیت را بسازد از جمیع غیر الله پرستی، شرک و جاهلیت آنها را به خداپرستی ، سنت و اخلاق حسنه دعوت دهد.

استاد برجسته تفسیر در ادامه اظهار نمود: دومین برنامه رسول الله صلی الله علیه و سلم تکمیل قوت عملیه است یعنی آن حضرت آمدند که همه انسانها را از تمام اعمال زشت ، ناپسند و باطل به اعمال پسندیده و صحیح بیاورد. سومین برنامه آن حضرت صلی الله علیه و سلم تربیت مصلح و مبلغ برای این اهداف است. بعد از تکمیل وظیفه دارید برای ساختن دیگران بعد از ساختن خود برنامه ریزی کنید و برای دفع مفسدین و اصلاح ظاهری و باطنی دیگران کمر ببندید و به میدان بیاید.

وی در ادامه با تلاوت آیات کریمه (وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ – قُلْ هَـذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَهٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ) تفسیر نمود: اصلاح ، دعوت ، خداپرستی و یکتاپرستی راه و طریقه انبیاء است و همچنین راه و طریقه کسانی است که اتباع آن حضرت صلی الله علیه و سلم و طاعت ، بندگی الله تعالی را می کنند. لذا این مجالس برای همین است که برادران و خواهران  اقشار مختلف جامعه را دعوت به سوی الله تعالی دهند.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در ادامه بیانات خود با تلاوت آیه(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ )گفت: همه مخلوق غلامی و بندگی الله تعالی را انجام دهند و از بندگی مخلوق بیرون بیایند. مبارزه تمام انبیاء در همین جهت بود و همه آنها وقت خود را صرف همین امرکرده اند که مخلوق از پرستش و تعظیم بندگان بیرون آیند.

وی در ادامه با تلاوت این آیه (إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ) گفتند: اینهایی را که صدا می زنید و تعظیم ، کرنش می کنید اینها غلام هستند مانند همه غلامان و بندگان، آنها قدرت رسیدگی به شما را ندارند و نمی توانند بیماری و خواسته های شما را به طور ما فوق الاسباب برطرف کنند چراکه آنها محتاج اند.

ایشان در آخر با تلاوت آیات (یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ -إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ –  وَمَا ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِیزٍ) افزودند: مولوی ها ، علماء ، پیر ، حاکم ، رعیت وآنهایی که روی تخت پادشاهی نشسته اند محتاج الله تعالی هستند. ذاتی که خود محتاج و احتیاج دارد قابل پرستش و بندگی نیست ، ملائکه ، جنات ، انسان ها ، همه و همه محتاج رب العالمین هستند و اوست غنی و توانمند. 

 

هم اکنون فایل تصویری این سخنرانی را دانلود نمایید.

مشخصات

  • نام فایل: قطعه ای از سخنرانی زیبای مولانا محمد عثمان قلندرزهی
  • فرمت: mp4
  • حجم: ۲۲۲مگابایت
  • لینک دانلود (برای دانلود کلیک کنید)

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *