آخرین اخبار

مشکلات اهلسنت در کشور از راه قانون و گفتمان قابل پیگیری هستند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه جامعه اهل سنت ایران در مناطق مختلف کشور مشکلاتی دارند، بر لزوم پیگیری این مشکلات از “راه قانون و گفتمان” تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در دیدار سالانه دانشجویان اهل سنت کشور با علما و اندیشمندان، که روز […]

اشتراک گذاری
۲۴ اسفند ۱۳۹۳
571 بازدید
کد مطلب : 3562

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه جامعه اهل سنت ایران در مناطق مختلف کشور مشکلاتی دارند، بر لزوم پیگیری این مشکلات از “راه قانون و گفتمان” تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنانشان در دیدار سالانه دانشجویان اهل سنت کشور با علما و اندیشمندان، که روز پنجشنبه (۲۱ اسفند ۱۳۹۳) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، وحدت و اخوت را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: توصیه ما آن است که وحدت و اخوت حفظ شود. برادری و اخوت دستور اسلام و منطق ماست و ما به جز وحدت و برادری نمی‌توانیم به چیز دیگری فکر کنیم؛ زیرا خداوند فرموده است: ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا﴾. لذا تمام مذاهب، گرایشها و گروههایی که به اسلام منسب هستند باید وحدت و برادری خودشان را حفظ کرده و از اختلاف و تفرقه دوری کنند. صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف انداخته و از راه تفرقه بر کشورهای اسلامی مسلط شوند و امنیت اسرائیل را حفظ کنند. اما همه ما باید هوشیار باشیم که فریب دسیسه‌های دشمنان را نخوریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اهمیت امنیت را نیز مورد تاکید قرار دادند و گفتند: امنیت بسیار مهم و حیاتی است. ناامنی موجب رنجش همه می شود. ما با هر نوع خشونت و نا امنی مخالفیم و معتقدیم که خشونتها عداوت به بار می‌آورند. از راه خشونت نه تنها مشکلات حل نمی‌شوند، بلکه بیش از پیش تشدید می‌شوند. معتقدیم که قانون و گفتمان تنها راه حل مشکلات و رسیدن به حقوق است. اهل‌سنت در مناطق مختلف مشکلات دارند و همه این مشکلات از طریق قانونی و صحیح قابل پیگیری هستند. ما بر این عقیده هستیم که گفتمان و پیگیریهای قانونی جواب خواهد داد. علما، اندیشمندان و عموم جامعه اهل‌سنت ایران، که دومین جمعیت کشور محسوب می‌شوند، بر پیگیری مطالبات از مسیر قانونی اجماع و اتفاق نظر دارند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: جامعه اهلسنت ایران در مسیر برادری، وحدت، امنیت و منافع نظام حرکت می‌کند و مسئولین نیز در مورد اهل سنت به همین نتیجه رسیده‌اند.
*جهان غرب به هیچ وجه دنبال حل مشکلات جهان اسلام نیست
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به توطئه‌های فرهنگی غرب علیه مسلمانان اشاره کردند و گفتند: دشمنان اسلام از طریق برنامه‌های ماهواره‌ای می‌خواهند ایمان و حیا را از زندگی مسلمانان بردارند. حضور آمریکا و غرب در بعضی کشورهای اسلامی از جمله افغانستان به هیچ وجه برای اهداف اقتصادی و به نفع ملتهای مسلمان نیست، بلکه آنها می‌خواهند فرهنگ اسلامی را در این کشورها از بین برده و فرهنگ بی‌بند و باری اروپا را در این ممالک گسترش دهند. جنگ آمریکا و ائتلاف بین المللی علیه بعضی گروه‌ها در خاورمیانه مبارزه با تروریسم نیست، بلکه هدف آنها ترویج فرهنگ غربی و پیاده کردن اهداف خودشان در سرزمینهای اسلامی است. آنها می‌خواهند از این طریق دوباره جای پایی در کشورهای اسلامی پیدا کرده و افراد سرسپرده را بر ملتهای مسلمان مسلط کنند، اما وضعیتی که در حال حاضر در دنیا به وجود آمده است بیانگر آن است که – إن شاء الله – مداخله نظامی غرب در کشورهای اسلامی نمی‌تواند آنان را به اهداف شومشان برساند.
مدیر دارالعلوم زاهدان بر لزوم دشمن شناسی مسلمانان تاکید کردند و گفتند: امروز نه سنی در خطر است و نه شیعه، بلکه اصل اسلام در خطر است و دشمنان اصل اسلام را هدف قرار داده‌اند. وقتی اسلام نباشد نه شیعه خواهد بود و نه سنی. مسلمانان باید با یکدیگر اتحاد و انسجام داشته باشند و با هم‌فکری و هم‌اندیشی دشمن‌شناسی داشته و دسیسه‌های دشمنان را بشناسند.
ایشان در ادامه با بیان اینکه قدرتهای غربی هرگز دنبال رفع مشکلات کشورهای اسلامی نیستند، خاطرنشان نمودند: اگر غرب و اروپا واقعا دنبال حل مشکلات مسلمانان هستند چرا مشکلات سوریه و عراق را با گفتمان، مصالحه و تشکیل دولتهای فراگیر حل نکردند؟ قدرتهای غربی به جای حل مشکلات، دست به شیعه زدایی و سنی زدایی زده و پیروان مذاهب اسلامی را با یکدیگر درگیر نمودند، در حالی که قدرتهای غربی توانایی حل مشکلات مسلمانان در کشورهایی هم‌چون عراق، سوریه، یمن، لیبی و برخی دیگر از کشورها که با اختلاف و درگیری مواجه بودند را داشتند، اما این قدرتها بهجای حل مشکلات، اختلافات را تشدید می‌کنند. لذا این خود مسلمانان هستند که باید در کنار هم قرار گرفته و مشکلاتشان را حل کنند.
*دیدار سالانه دانشجویان اهل سنت با علما در راستای وحدت بین حوزه و دانشگاه است
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانشان دیدار سالانه دانشجویان اهل سنت با علما را در راستای وحدت بین حوزه و دانشگاه عنوان کردند و گفتند: هدف از برگزاری دیدار دانشجویان اهلسنت ایجاد محبت و الفت و توصیه یکدیگر به تقوا و دیانت و در راستای وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
ایشان در ادامه افزودند: برای ما شیعه و سنی تفاوتی ندارد و همه را به فراگیری علم تاکید و توصیه می‌کنیم، اما دلیل اینکه ما نامی از دانشجویان اهل‌سنت می‌گیریم این است که اکثر قریب به اتفاق جامعه اهل سنت مرزنشین هستند و به علت دوری از مرکز بیش از سایر مناطق کشور با افت تحصیلی مواجه هستند. لذا توصیه ما به برادران اهل سنت که در نقاط مرزی کشور زندگی می‌کنند و از لحاظ تحصیلی افت دارند این است که به فراگیری علم و دانش اهتمام ورزند، پدران و مادران نیز به این موضوع اهمیت داده و برای تحصیل فرزندانشان سرمایه گذاری کنند؛زیرا آینده از آنِ کسانی است که به علم و دانش اهمیت می‌دهند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان دانشجویان را به توجه به علوم دینی در کنار فراگیری علوم دانشگاهی توصیه کردند و گفتند: توصیه ما به شما دانشجویان عزیز آن است که در کنار فراگیری علوم دانشگاهی، در هر جا که هستید دین را محکم بگیرید و به علوم دینی نیز توجه داشته باشید. امتیاز و برتری ما بر غربی‌ها این است که آنها فقط علم روز را دارند، اما ما علاوه بر علوم روز، علم شریعت را نیز در اختیار داریم که اگر به این دو علم توجه کنیم می‌توانیم بر دنیا فائق آمده و پیروز شویم.
*اهانت به پیامبر اکرم توطئه گسترده غرب علیه اسلام است
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه سخنانشان “فاصله گرفتن از دین اسلام” را دلیل اصلی پریشانی امت اسلام دانستند و گفتند: متاسفانه مسلمانان عصر حاضر از تعالیم قرآن و اسلام فاصله گرفته‌اند، لذا با پریشانی، تفرقه، اختلاف و درگیریهای فرقه‌ای و قومی مواجه هستند. در حالی که اسلام دین وحدت و انسجام است و اختلاف، درگیری و دودستگی از دیدگاه اسلام مردود و مذموم است.
ایشان در ادامه با اشاره به اهانت اخیر دشمنان اسلام به رسول اکرم صلی الله علیه وسلم اظهار داشتند: اهانتی که اخیرا در فرانسه به ساحت مقدس رسول اکرم صلی الله علیه وسلم صورت گرفت، بیداری مسلمانان را می‌طلبد. این‌گونه حوادث هشدار و تلنگری است تا مسلمانان بیدار شوند. اهانت به پیامبر اکرم و قرآن کریم از سوی کشورهای غربی توطئه‌ای است که می‌خواهند میزان بیداری و هوشیاری مسلمانان را بیازمایند. بیداری مسلمانان فقط در حد برگزاری یک راهپیمایی و تظاهرات معلوم نمی‌شود، بلکه باید سیرت رسول الله صلی الله علیه وسلم را در زندگیشان پیاده کنند و به دستورات قرآن و سنت عامل باشند.
مولانا عبدالحمید در پایان از استاندار محترم سیستان و بلوچستان، فرماندار محترم زاهدان، نیروهای امنیتی و انتظامی و تمام کسانی که به هر نحوی در زمینه برگزاری دیدار دانشجویان و برقراری نظم نقش ایفا کرده‌اند، تشکر و قدردانی کردند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *