آخرین اخبار

مولانا مطهری:به همه ی شما توصیه می کنم که ابتدا فهم و در ک صحیح از دین داشته باشید و سپس بر آن استقامت کنید

مولانا مطهری ریاست محترم حوزه علمیه احناف خواف در جلسه ی گفتمان ایمانی و سیرت نبوی برای جوانان که از طرف حوزه علمیه احناف خواف در محل مسجد جامع سابق شهر خواف برگزار شده بود به ایراد سخن پرداخته و کلام را با حمد و ثنای خداوند و درود بر حضرت محمد مصطفی صلی الله […]

اشتراک گذاری
۰۴ فروردین ۱۳۹۴
323461 بازدید
کد مطلب : 3594

مولانا مطهری ریاست محترم حوزه علمیه احناف خواف در جلسه ی گفتمان ایمانی و سیرت نبوی برای جوانان که از طرف حوزه علمیه احناف خواف در محل مسجد جامع سابق شهر خواف برگزار شده بود به ایراد سخن پرداخته و کلام را با حمد و ثنای خداوند و درود بر حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم شروع فرمودند.
ایشان ضمن تلاوت و ترجمه آیه ی مبارکه (( ولکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوا الله والیوم الاخر و ذکر الله کثیرا)) به همه ی مهمانان حاضر در جلسه اعم از برادر و خواهر و حضرات علماء بزرگوار و همچنین نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر نگهبان خیر مقدم و خوش آمد گفته و از اینکه در این جلسه ی دینی و ایمانی شرکت نمودند سپاسگذاری، و از خدای متعال مسئلت کردند که این جلسات و نشست ها را از همگی قبول فرموده و منشأ خیر و برکت قرار دهد.
ریاست محترم حوزه علمیه احناف خواف در مورد نیاز هر انسان به چنین جلساتی را بیان نموده و فرمودند: این جلسه فقط یک جلسه ی دینی و گفتمان ایمانی سیرت نبوی است که باید اینچنین جلساتی در این زمان حساس کنونی برگزار شود چرا که همه ی ما نیاز به سیره ی پیامبر(ص) داریم . زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم الگو و اسوه برای اهل ایمان هستند، لذا به این جلسات نیاز است که مکرراً برگزار گردد. جهان امروز اگر چه از جهات مختلف پیشرفت کرده است، اما انحطاط اخلاقی رو به گسترش است و اخلاق ورفتار اسلامی آن طور که باید و شاید در جامعه ی اسلامی وجود ندارد واین انحطاط اخلاقی باعث تباهی وبربادی مسلمان ها شده است.
مولانا مطهری در مورد جایگاه و مقام انسان فرمودند: خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است و در کلام پاکش فرموده است(( ولقد کرمنا بنی ادم)) ما بنی آدم را بسیار بزرگوار قراردادیم و یا در جایی دیگر می فرماید(( ولقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم)) ما انسان را در بهترین صورت قرار دادیم اما همین انسان با بد رفتاری ها و بد اعمالی های خود به حدی رسیده است که آن کرامتی را که خداوند متعال به او عنایت نموده است با اعمال خود، از خود سلب می کند.
ایشان در ادامه به چند مورد از علل انحطاط اخلاقی پرداخته و فرمودند: علت همه ی این مسائل و مصائب دوری از کتاب الله و سنت رسول الله است. جامعه ی اسلامی و مؤمنین و مسلمین با اعمال و برنامه های خود، خود را از کتاب الله و سنت رسول الله (ص)دور کرده اند و علت همه ی مصائب و مشکلاتی که الان در جوامع مسلمین می بینیم همین فاصله گرفتن از کتاب و سنت و آموزه های قرآن و سنت هست.
مولانا در مورد توضیح این مطلب افزودند: خداوند به ما دو نور عنایت نموده است یکی نور بصارت و دیگری نور بصیرت . نور بصارت که همان نور چشم و قوه ی بینایی است که به وسیله ی آن منفعت ها و مضرات و پستی وبلندی های ظاهری را مشاهده می کنیم اما خدای متعال یک نور بصیرت هم عنایت نموده که آن نور قرآن و سنت است که به وسیله ی این نور بصیرت انسان می تواند راه صحیح و غیر صحیح را از یکدیگر تشحیص دهد.اما امروزه بدلیل اینکه انسان مسلمان با اخلاق و رفتارزشت خود از این نور بصیرت فاصله گرفته است نتیجه اش مبتلا شدن به مصائب است که در جامعه ی امروزی متأسفانه این قبیل مصائب و مشکلات را مشاهده می کنیم.
مولانا مطهری، نبی مکرم اسلام را به عنوان پیامبر رحمت و پیامبر صلح و آشتی معرفی نموده و فرمودند: خدای متعال به برکت بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم و به برکت وجود نازنین ایشان این همه نعمت ها را به ما عنایت فرموده است چرا که ایشان پیامبر رحمت هستند(( و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین)) رسول اکرم برای همه رحمت هستند. برای انسان ها، برای جنیات و برای حیوانات. چنانچه خودشان هم فرمودند من رحمتی از جانب الله(ج) هستم که برای انسان ها هدیه شده ام.همچنین ایشان پیامبر صلح و آشتی و وحدت و اخوت هستند که ما را دعوت به صلح و آشتی و وحدت و اخوت می دهند و مهمترین نیاز جامعه ی امروزی ما هم همین وحدت و اخوت می باشد.
مولانا در ادامه به استقامت در دین اشاره نموده و بیان فرمودند: توصیه ی بنده به همه ی شما جوانان و مردم عزیز اعم از برادر و خواهر اینست که در مرحله اول فهم و درک صحیح از دین لازم می باشد و سپس پایداری و استقامت مکمل این امر مهم می باشد.چنانچه پیامبر(ص) فرمودند قبل از اینکه فتنه ها و مصائب بیایداعمال صالح انجام دهید چرا که زمانه ای خواهد آمد که شخص در صبح مسلمان باشد و شب کافر و یا شب مسلمان باشد و صبح کافر. لذا اولین کاری که بر ذمه ی ما و شما هست اینست که فهم و درک صحیح از مسائل شرعی و اسلامی داشته باشیم و مسائل فقهی و شرعی خود را با نشستن در مجالس علما و مطالعه ی کتب مفید فرا گیریم زیرا اگر درک و فهم صحیح از مطالب نداشتیم ممکن است به محض مواجهه شدن با مسئله ای یا شنیدن صحبتی از جایی منقلب شده و به فتنه بیفتیم و آن وقت است که مصداق آیه ی قرآن قرار خواهیم گرفت که می فرماید(( و من الناس من یعبد الله علی حرف وان اصابه خیراطمأن به و اصابته فتنه انقلب علی وجهه خسرالدنیا والاخره ذلک هوالخسران المبین. بعضی از مردم خدا را تنها با زبان می‌پرستند همین که خیری به آنان برسد حالت اطمینان پیدا می‌کنند اما اگر مصیبتی برای امتحان به آنان برسد دگرگون می‌شوند به این ترتیب هم دنیا را از دست داده‌اند و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است.
و بعد از فهم و درک صحیح باید در کارها استقامت داشته باشیم. چرا که اگر درک صحیح داشتیم اما استقامتی در ما نبود باز هم دچار مسائل و مشکلات خواهیم شد و به فتنه خواهیم افتاد.
مولانا در ادامه بحث پایبندی به فرائض و عبادات الهی را مطرح نموده و فرمودند: دومین توصیه ای که به همه شما می کنم اینست که در هر جا و هر مشغولیتی که هستید پایبندی بر فرائض و واجبات و سنن و نوافل داشته باشید که اینها شما را به خدای متعال نزدیک می کند. وقتی که ما اهل ایمان هستیم باید فرائض دینی خود را به عنوان وظیفه ی بندگی انجام دهیم و علاوه بر فرائض به سنن و نوافل هم پایبندی داشته باشیم چنانچه در حدیث قدسی وارد شده است که خداوند فرموده است بنده ی مسلمان به وسیله ی پایبندی به نوافل به اندازه ای به من نزدیک می شود که من چشم و گوش و دست و پای او می شوم( یعنی کل وجود او خدایی می شودو در مسیر خدا حرکت می کند.)
ایشان سومین توصیه را خطاب به جوانان اینگونه بیان فرمودند: توصیه‌ی دیگر من به شما عزیزان اینست که ذکر الله تعالی را زیاد کنید چرا که با ذکر و یاد خداوند است که دلها آرام می‌گیرد و سپس کتب و سیرت پیامبر و اهل بیت و اصحاب بزرگوار و بزرگان دین را زیاد مطالعه کنید چرا که اینها هست که می‌تواند بر انسان تأثیر گذاشته و روش انسان را عوض نماید.
مولانا در مورد شیطنت‌های غرب فرمودند: چهارمین توصیه ی من به شما اینست که از مکر و حیله‌ی غرب غافل نشوید. چرا که غربیها غم خوار ما و شما نیستند. الان مشاهده می‌کنیم که در کشورهای اسلامی چقدر اختلاف ایجاد کرده‌اند و مردم را به جان هم انداخته‌اند و همانطور که مقام معظم رهبری هم بیان فرمودند که دشمنان از پشت خنجر می‌زنند لذا وظیفه‌ی هر مسلمان است که اهل بصیرت و تشخیص باشد، زیرا غربی‌ها دوست دارند در میان ما اختلاف باشد و جوانان ما را از قرآن و سنت و از مساجد و هم‌‌نشینی با علما دور کنند. اما ما باید بصیرت داشته باشیم و فریب این مسائل را نخوریم.
مولانا امنیّت موجود در کشور را مورد تمجید قرار داده و فرمودند: امنیّتی که در کشور وجود دارد بسیار مغتنم است و این فضل و نعمتی بزرگ از جانب خداست که باید قدر این امنیّت را بدانیم و باید از مسئولین مربوطه در ایجاد امنیّت تقدیر و تشکر کنیم. از جناب دکتر نگهبان نماینده محترم مردم خواف و رشتخوار در مجلس شواری اسلامی که هم‌اکنون در جلسه حضور دارند و از جناب دکتر پهلوان‌نژاد فرماندار شهر خواف و سایر مسئولین، مسئولین نظامی و امنیّتی که برای امنیّت ما زحمت می‌کشند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنیم.
ایشان افزودند برگزاری این جلسات در راستای اهداف نظام اسلامی و در راستای وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است و به ضرر هیچ کس و نظام نیست و هراسی از برگزاری این جلسات نباید باشد و ما می‌خواهیم که جوانان ما اصلاح شوند و خدای ناخواسته معتاد و یا اهل فحشا و شراب و منکرات نباشند و اینها وقتی انجام می‌شود که مردم با قرآن و سیره‌ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ارتباط داشته باشند و اینها هم به وسیله‌ی جلسات و گفتمان‌ها امکان‌پذیر است.
مولانا مطهری در پایان از برگزارکنندگان جلسه تقدیر نموده و فرمودند: دفتر امور فرهنگی حوزه علمیه احناف خواف که این جلسه را برگزار کرد به منظور شناخت و آشنایی بیشتر با سیره‌ی پیامبر رحمت صلی الله علیه و اله و سلم بود لذا از همه‌ی کسانی که در برگزاری این جلسه سهیم بودند و هم‌چنین از بزرگوارانی که سخنرانی نمودند و یا مقالات و خدماتی انجام دادند تقدیر و تشکر می‌شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولانا مطهری

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *