آخرین اخبار

نخست وزیر سابق مالزی: نگذاریم که اسلام، مذهب یک دولت پلیسی شود

– دکتر ماهاتیرمحمد، نخست وزیر سابق مالزی، گفت که پیشنهاد برای ایجاد پلیس شرعی برای اجرای قوانین اسلام در این کشور، باید بیشتر مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد چرا که این مسئله ممکن است به ایجاد تنش بین مسلمانان با غیر مسلمین منجر شود و همچنین به صنعت توریسم در کشور مالزی ضربه بزند. […]

اشتراک گذاری
۱۰ بهمن ۱۳۹۲
502 بازدید
کد مطلب : 815

– دکتر ماهاتیرمحمد، نخست وزیر سابق مالزی، گفت که پیشنهاد برای ایجاد پلیس شرعی برای اجرای قوانین اسلام در این کشور، باید بیشتر مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد چرا که این مسئله ممکن است به ایجاد تنش بین مسلمانان با غیر مسلمین منجر شود و همچنین به صنعت توریسم در کشور مالزی ضربه بزند.

به گزارش شفقنا به نقل از استروآوانی، دکتر ماهاتیر در وبلاگش،chedet.cc، نوشت که قوانین اسلامی در ایالت های مختلف این کشور متفاوت است و همچنین هر ایالات هم این قوانین را به شکل خاصی اجرا می کند. او ادامه داد، این مسئله بر کسانی که ایالت های مختلف قوانین اسلامی متفاوت را می بیینند، تاثیرگذار است.

او نوشت:”ادراک افراد از مناسک اسلامی هم متفاوت است. نحوه اجرای مناسک دینی، به همین چگونگی ادراک افراد برمی گردد. افراد پلیسی که مامور اجرای قوانین اسلامی شوند، شاید خود سر رشته ای از قوانین اسلامی نداشته باشند. از طرف دیگر حتی علما هم در بعضی قوانین و مناسک با هم اختلاف نظر دارند”.

ماهاتیر محمد با اشاره به اینکه در یک ایالت زنان و مردان در صف های جدا به خرید می پردازند در این مورد می پرسد:”زنانی در این میان هستند که به همراه شوهرانشان به خرید آمده اند. آیا آنها هم باید جداگانه خرید کنند؟”

او ادامه می دهد، در ایالتی دیگر استفاده از روسری الزامی است و لباس هم نباید زیاد تنگ باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که :”چه کسی میزان سخت گیری پلیس در این زمینه را باید مشخص کند؟”

دکتر ماهاتیر می افزاید که نیرو های پلیس شریعت دیدگاههای خاص خودشان را دارند و بعضی بسیار سخت گیر و افراطی اند در حالیکه عده ای دیگر اینگونه نیستند و متعادل تر هستند.

“نحوه عمل این نیروها به نوع تفسیر آنها از قوانین اسلام بستگی دارد. برای بعضی تخطی از قوانین اسلامی با بازداشت همراه است در حالی که برای بعضی دیگر اینگونه نیست. همچنان که زمان می گذرد این تفاسیر از شرع اسلام هم تنگ نظرانه تر می شوند. کسانی که با این تفاسیر مخالفند هم می ترسند که به آنها انگ غیرمسلمان بودن زده شود”.

او همچنین اشاره می کند که پلیس شرع ممکن است برای توریست ها و گردشگرانی که دارای زمینه های فرهنگی مختلفی هستند هم دردسرساز شود. چرا که به دلیل تفاوت های فرهنگی این توریست ها ممکن است نحوه پوشش متفاوتی داشته باشند و آن گاه به این علت مورد سرزنش و بازجویی پلیس قرار گیرند.

او می افزاید که توریست های غیرمسلمان خیلی از اینکه از جانب پلیس مورد سوال و جواب قرار بگیرند، خوشحال نخواهند شد و این مسئله ای است که بر صنعت توریسم تاثیر زیادی خواهد گذاشت. چرا که در دفعات بعد این توریست ها ترجیح می دهند که به مناطق دیگری بروند که قوانین اینگونه نیست. ماهاتیر محمد ادامه می دهد: “درخواستها و تلاش هایی شده است مبنی بر اینکه غیرمسلمانان هم باید مطابق با قوانین و استاندارد های اسلامی رفتار کنند اما باید گفت که این عمل تنها به افزایش تنش ها بین مسلمانان و غیرمسلمانان دامن می زند. ما شاهد این مسائل و مشکلات در کشورهای همسایه مان هستیم”.

نخست وزیر سابق مالزی می گوید که چیزی که اکنون از درجه اهمیت بالاتری قرار دارد این است که ارزش ها و قوانین درستی به جامعه مسلمین تزریق شود.

او در وبلاگش می نویسد:”در کشور شاهد ارتکاب فراوان جرائمی مانند تجاوز، مصرف موادمخدر، رهاکردن کودکان و بسیاری جرم های دیگر هستیم و این جرائم به جای اینکه بیشترتوسط غیرمسلمانان اتفاق بیافتد برعکس بیشتر توسط مسلمانان به وقوع می پیوندد. چرا اگر قوانین یکسانی برای همه اجرا می شود، مسلمانان بیشتر از غیر مسلمانان به ارتکاب این اعمال دست می زنند؟ حتما این اتفاق باید علتی داشته باشد”. وی بر این باور است که جواب به این سوال در این نکته نهفته است که اگرچه مسلمانان طوری تربیت می شوند و آموزش می بینند که وظایف شرعی و دینیشان را به جای آورند اما این وظایف و ارزش ها برای آنها درونی سازی نمی شود و آنها ارزش و قوانینی مانند برنداشتن اموال دیگران، کنترل هواهای نفسانی، احترام به والدین و … را به طور کامل درونی نمی کنند و آنها را قلبا نمی پذیرند.

ماهاتیر محمد می گوید:” والدین امکان اینکه این ارزش ها را در فرزندانش درونی کنند، ندارند، بنابراین این وظیفه مدارس است که این مهم را بر عهده بگیرند”.

وی اضافه می کند که داشتن پلیس شرعی کمکی به حل مسئله نمی کند و او از صمیم قلب و به طور کامل با این طرح پیشنهادی مخالف است.

او می گوید:”من نماز می خوانم، روزه می گیرم، زکاتم را می پردازم و مناسک حج را به جا می آورم و قرآن هم تلاوت می کنم، اما انجام این اعمال بخاطر ترس از دستگیر شدن توسط پلیس نیست بلکه بخاطر ایمان و باورم به عنوان یک مسلمان است که این وظائف و مناسک را انجام می دهم”.

وی در پایان می نویسد:”اجبار جایی در اسلام ندارد. نگذاریم که اسلام، مذهب یک دولت پلیسی شود”.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *