آخرین اخبار

نگاهی به مسجد جامع نور سراوان

تاریخچه مسجد جامع نور سراوان مسجد نور سراوان بعد از مسجد قدیم بازار که در انتهای خیابان آزادی واقع شده است، قدیمی ترین مسجد شهر سراوان است که در دهه ۵۰ در شهر سراوان در خیابان نبوت احداث شده است. این مسجد که در ابتدا قرار بود در محل بهورزی فعلی این شهر در خیابان […]

اشتراک گذاری
۰۳ مرداد ۱۳۹۳
49360 بازدید
کد مطلب : 2689

تاریخچه مسجد جامع نور سراوان
مسجد نور سراوان بعد از مسجد قدیم بازار که در انتهای خیابان آزادی واقع شده است، قدیمی ترین مسجد شهر سراوان است که در دهه ۵۰ در شهر سراوان در خیابان نبوت احداث شده است. این مسجد که در ابتدا قرار بود در محل بهورزی فعلی این شهر در خیابان طالقانی احداث گردد و پی کنی آن اغاز شده بود. اما با واگذاری زمین فعلی مسجد توسط حاج ادریس خان ملکزاده در همین مکان احداث می گردد و مولوی محمد عثمان دهواری، یکی از علمای بزرگ سراوان امامت این مسجد را عهده دار می شود وعلی رغم دوری محل سکونت ایشان روستای آسپیچ، اما پنج وقت خودرا به مسجد رسانده و نماز جماعت را بر پا می دارد. تا این که ایشان جهت تدریس به حوزه علمیه سرجو می رود ومولوی دین محمد حسین زهی امامت جمعه و جماعت مسجد را عهده دار می شوند.
در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی انجمن جوانان مسلمان سراوان ونهضت جوانان مسلمان اهل سنت در همین مسجد مستقر ونشریه ای بنام صوت الاسلام به سردبیری آقای انور دهواری، بنیان گذار کتابفروشی خالد بن ولید سراوان، با همکاری جمع زیادی از جوانان مسلمان با هدف معرفی اسلام ومقابله با جریانات ضد اسلامی منتشر می شود . رهبر فعلی انقلاب اسلامی آیه الله خامنه ای در کسوت امام جمعه تهران وعضو شورای انقلاب در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین اهداف انقلاب در این مسجد حضور پیدا کرده وسخنرانی می کند . مولوی دین محمد حسین زهی در سال ۵۹- ۶۰ با سخنرانی ها متعدد به مخالفت با نظام حاکم بر کشور می پردازد . که این امر سبب بازداشت وی می گردد. جمع زیادی از مردم سراوان در مخالف با دستگیری ایشان در مسجد جامع نور تحصن کردند که در نهایت پس از چهار ماه بازداشت آزاد گردید وهم اکنون در حوزه علمیه زابلی به تدریس می پردازد. بعد از ان امامت مسجد را مرحوم مولوی عبد الرحیم حسین زهی تا سال ۸۶ عهده دار شدند پس از فوت ایشان فرزند ایشان مولوی خیر محمد حسین زهی هم چنان امامت مسجد نور تا کنون را برعهده دارند ومولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه مسجد نور می گردد.
می توان گفت مسجد جامع نور از اولین مساجدی در استان است که درنماز تراویح حافظ قران کریم به امامت نماز تراویح می پردازد؛ حافظ انور سپاهی از قدیمی ترین حافظانی بودند که در مسجد نور سراوان تا سال ۷۳ به امامت نماز تراویح می پرداخت که از صوت زیبائی برخوردار بود، ایشان کارشناسی علوم قرآنی از دانشگاه مدینه منوره داشت که از همان سال به کشور قطر مهاجرت ودر انجا در یکی از مساجد به امامت مسجدی مشغول است.
پس از وی، حافظ محمد کریم دهواری به برگزاری نماز تراویح در این مسجد می پردازد که همه ساله از محبوبیت واستقبال بیشتری برخوردار می گردد، به طوری که هم اکنون مسجد نور با شکوه ترین نماز تراویح را باحضور انبوه نمازگزاران برگزار وتقریبا می توان گفت مسجد پر از نمازگزار است. از سوی دیگر جمعی از جوانان داوطلبانه تحت عنوان ستاد انتظامات به نظم امور وپارک خودروها وموتور سیکلت ها می پردازند و جلسات ختم قرآن کریم در دهه سوم ماه مبارک برگزار می گردد . درچند سال قبل مراسم ختم در بیست هفتم برگزار می گردید اما از انجائی که هم زمان در این شب مدرسه اشاعت التوحید نیز مراسم ختم برگزار می کند مراسم ختم قرآن کریم در شب بیست ونهم در مسجد نور برگزار که در چند سال اخیر شیخ الاسلام مولوی عبد الحمید نیز در ان شرکت می کرد گفتنی است تجدید بنای مسجد نور از خشتی به سبک جدید در سال ۱۳۶۳ آغاز ودر سال ۶۵ با نقشه و معماری تیمسار حقیقیان به سبک مسجد عزیزی زاهدان خاتمه یافت.
منبع: سنت آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *