آخرین اخبار

وقتی اردوغان می‌گوید “ترکیه، ترکیه قدیم نیست.”

تلاش نافـرجام وقتی اردوغان می‌گوید “ترکیه، ترکیه قدیم نیست.” ادّعایی که ملّت جسور و شجاع ترکیه با خنثی نمودن کودتای نافرجام دو روز قبل، آنرا در عمل به اثبات رساندند. ساعات بامدادی روز شنبه بود که فضای سیاسی کشور ترکیه دستخوش توطئه و خشونت شد. گروهی از ارتشیان ناخشنود طبق برنامه ریزی قبلی و با […]

اشتراک گذاری
۲۸ تیر ۱۳۹۵
323700 بازدید
کد مطلب : 4345

تلاش نافـرجام

وقتی اردوغان می‌گوید “ترکیه، ترکیه قدیم نیست.”
ادّعایی که ملّت جسور و شجاع ترکیه با خنثی نمودن کودتای نافرجام دو روز قبل، آنرا در عمل به اثبات رساندند.

ساعات بامدادی روز شنبه بود که فضای سیاسی کشور ترکیه دستخوش توطئه و خشونت شد.
گروهی از ارتشیان ناخشنود طبق برنامه ریزی قبلی و با استمداد از تانک و اسلحه و تعدادی بالگـرد فرصت را برای بر‌اندازی حکومتِ برآمده از رأی مردم مناسب دانستند و معرکه‌گیری شروع شد.
پل «بوسپوروس» بزرگترین پُل ماشینی استانبول با استقرار چند سرباز ارتش مسدود شد.
فرودگاه آتاتورک و تلویزیون دولتی ترکیه برای ساعاتی در اختیار کودتاچیان قرار گرفت و در ادامه همین زنجیره هتل محل اقامت «اردوغان» رئیس‌جمهور اسلام‌گرای ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بمباران شد امّا اردوغان لحظاتی قبل آن را ترک کرده بود. گروهی از ارتشی‌ها نیز خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه را به مکان نامعلومی انتقال دادند و پارلمان ترکیه هم بمباران شد.

در این گیر و دار و شرایط پرالتهاب حضور به موقع و ستودنی مردم و اردوغان رئیس جمهور منتخب ترکیه در صحنه بود، که تلاش‌ کودتاچیان را نافرجام کرد و همه برنامه‌ها و اهداف براندازانه آنان را به هم‌ریخت و از هم پاشید و این‌بار ارتش برای راه‌اندازی یک کودتای تمام عیـار و براندازی حکومت منتخَب، انسجام، توان و هماهنگی لازم را نداشت و اینچنین کودتای ۱۵ جولای ناکام ماند.
ارتشی که از سال ۱۹۶۰میلادی تا کنون توانسته بود در چهار مورد قدرت را جابجا کند و به نوعی مسیر توسعه و پیشرفت ترکیه را کُند کند. اتفاقی که این‌بار ملّت ترکیه اجازه آن را نداد.
اقدام شجاعانه‌ای که حتی به قیمت جان بیش از ۱۶۰ شهروند شجاع و مبارز تُرک پایان یافت.

ملّت ترکیه در این نبرد سیاسی تسلیم کودتاگران نشدند و نخواستند نظامیان باری دیگر در عرصه سیاسی کشور حرف اوّل را بزنند و کشور را برای سال‌ها از عرصه توسعه و آبادانی منحرف سازند و یا احتمالاً آن را درگیر جنگ داخلی کنند.

کودتا ناکام ماند …
اما در این میـان عملکـرد ملّت ترکیه ستودنی و گفتنی ا‌ست.

مردم در دل شب و بنابر درخواست رئیس‌جمهور قانونی و دفاع از حق‌شان در حمایت از دولتی ‌که خود برگزیده بودند به خیابان‌ها سرازیر شدند و نیروهای نظامی را که در پی‌سرنگونی حکومت بودند مجبور به عقب نشینی و تسلیم نمودند.

در این آزمون سخت و سرنوشت‌ساز همه آحاد ملّت ترکیه اعمّ از مسلمان و سکولار، زنان باحجاب و بی‌حجاب در کنار یکدیگر زنجیره مقاومت را تشکیل دادند و با برافراشتن پرچم‌هایی که ماه و ستاره در آن نقش بسته بود نه فقط برای اردوغان و دولت او بلکه برای ترکـیه دل سوختند و برای آزادی و پیشرفت آن که برای ساعاتی آسیب دیده بود بزرگترین مانع را در برابر کودتاچیان نظامی قرار دادند و از این شرایط حسّاس و التهاب‌آور پیروز و سربلند بیرون آمدند.

از اتّفاقات اخیر درمی‌یابیم اردوغان و دولت منتخب او در دل مردم جای دارند و بیشتر از اجسام بر قلب‌ها حکم می‌رانند.
اردوغان و همراهانش در سیستم حکومتی ترکیه نقش موفقی را ایفا نمـوده‌اند و ترکیه را در عرصه‌های مختلف آباد کردند و برای آینده ترکیه چشم‌اندازهای بزرگی در سر می‌پرورانند و خدمت به ملّت را بزرگترین افتخار و رسالت خویش می‌دانند و از همین جهت است که ملّت به خاطر حضور آنان در عرصه سیاسی کشور حاضر است جانفشانی کند.

ملّت ترکیه ثابت نمود که حکومت باید تابع اراده ملّت باشد و دولتمردانی در رأس امور سیاسی کشور قرار گیرند که اکثریت مردم آنان را می‌طلبند و این دموکراسی واقعی است و مفهوم ارزشمند آن همین است و بس.
……
قابل تأمّل است:
اگر نظامیان تلاش‌شان برای کودتا نتیجه می‌داشت سرنوشت بیش از سه میلیون پناهنده سوری در این جهـان بی‌سرپنـاه چه می‌شد؟
پناهنده‌های سیاسی که در ترکیه مأمن خود را یافته‌اند با چه تصمیمی از قبال نظامیان مواجه می‌شدند؟
آیا ترکیه از لحاظ اقتصادی و سیاسی به عقب رانده می‌شد و یا جایگاه بهتری می‌یافت؟
و البته از این پس چشم امید مظلومان و ستم‌دیدگان به کدام قدرت و دولت منطقه‌ای دوخته می‌شد؟

آری،
آنچه در ترکیه رخ داد یک اتّفاق استثنایی و به نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر بود که قهرمان داستان آن مردم و ملّت شجاع و فهیم ترکیه بودند که جانانه در مقابل توطئه بزرگی که مجموعه‌ای از نظامیان آن را چیده بودند مقاومت کردند و در این راه تعداد قابل توجه‌ای شهید دادند و قهرمان این سناریوی تلخ نام گرفتند.

به هرحال اردوغان و تُرکان مسلمانی که خدمت به ملّت ترکیه را خدمت به تفکّر اسلامی می‌دانند نوادگان عثمانی‌ها هستند. عثمانی‌هایی که بیش از هفتصد سال بزرگترین امپراتوری را در اختیار داشتند و با شکوه و اقتدار بر جهان حکومت کردند.
آنان بلندپرواز هستند و در دنیایی که مخالفان از صعودشان وحشت دارند بی‌باکانه مسیر رشد و موفقیت را طی می‌کنند.

عبدالحکیم نارویی
۲۷ / تیـر ۹۵

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *