آخرین اخبار

گزارشی از همایش ختم بخاری دارالعلوم زاهدان ۹۶ + تصاویر

گردهمایی بزرگ اهل سنت ایران؛ بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان برگزار شد سنی‌آنلاین- واحد خبر و گزارش | زاهدان شهر حافظان قرآن، سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ میزبان مهمانانی از سراسر ایران بود. «همایش‌ دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان»، امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته باحضور بیش از دویست هزار نفر از شیفتگان علم و دانش در محل […]

اشتراک گذاری
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
2723 بازدید
کد مطلب : 4776

گردهمایی بزرگ اهل سنت ایران؛ بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان برگزار شد

سنی‌آنلاین- واحد خبر و گزارش | زاهدان شهر حافظان قرآن، سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ میزبان مهمانانی از سراسر ایران بود. «همایش‌ دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان»، امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته باحضور بیش از دویست هزار نفر از شیفتگان علم و دانش در محل برگزاری نماز جمعه اهل‌ سنت زاهدان (مصلای سابق) برگزار شد.
حضور اقشار مختلف اعم از علما، نخبگان، ائمه جمعه، فرهنگیان، دانشگاهیان، رجال سیاسی داخل و خارج استان سیستان‌وبلوچستان، جوانان، بازاریان و سایر اقشار در این همایش باشکوه بود.

نشست مقدماتی همایش

برنامه‌های همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان قرار بود از صبح سه‌شنبه به‌صورت رسمی آغاز شود، اما حضور پرشور و پیش از موعد مردم برای شرکت در این همایش، مسئولین برگزاری را بر آن داشت تا برنامه‌های خود را از غروب دوشنبه (۴ اردیبهشت) آغاز کنند.
در این نشست مقدماتی علاوه‌بر اجرای سرودهایی متنوع، شماری از علمای استان‌های مختلف از جمله شیخ محمدحسین توانا از علمای استان هرمزگان، مولانا غلام‌نبی نعمتی استاد حدیث حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد-تایباد، شیخ محمدصالح خِرَدنیا از علمای اهل سنت جنوب کشور، مولوی ایوب انصاری‌نیا از علمای بندر ترکمن و حافظ محمدکریم صالح مدیر حوزه علمیه رحمه‌للعالمین به ایراد سخن پرداختند. یکی از دانش‌آموختگان سال جاری دارالعلوم زاهدان نیز سخنانش را در این جلسه ارائه کرد.
شیخ محمدحسین توانا، سخنور برجسته استان هرمزگان، در سخنانش با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و اخوت مسلمانان در شرایط کنونی، آن را مهمترین عامل پیروزی امت اسلامی در طول تاریخ دانست.
مولوی ایوب انصاری‌نیا نیز با اشاره به جایگاه صحابه رضی‌الله‌عنهم، از این جماعت مقدس به‌عنوان «ستارگان آسمان بشریت» یاد کرد.
مولانا غلام‌نبی نعمتی، استاد حدیث حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد، دیگر سخنران نشست مقدماتی این همایش معنوی بود. وی از «دین اسلام» به‌عنوان بزرگترین امانت الهی یاد کرد و نافرمانی پروردگار را «بدترین خیانت» در این امانت دانست. مولانا نعمتی همچنین از «حضور پررنگ جوانان» در مجالس دینی اظهار خرسندی کرد که «علی‌رغم دام‌هایی که دشمنان در مقابل‌شان پهن کرده‌اند» در این مجالس شرکت می‌کنند.
شیخ محمدصالح خِرَدنیا، از علمای اهل سنت جنوب کشور، طی سخنانی در این همایش بر لزوم توجه به فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» تاکید کرد و آن را «ملاک برتری امت اسلام» دانست.
حافظ محمدکریم صالح، آخرین سخنران نشست مقدماتی همایش بود. وی با اشاره به گذشته‌ی درخشان امت اسلام در نجات بشریت از تاریکی‌‌ها و رهنمون شدن جهان به‌سوی هدایت و رستگاری، «اصلاح جامعه» را مهمترین وظیفه و رسالت این امت عنوان کرد.
برنامه‌های نشست مقدماتی همایش دانش‌آموختگی با سخنرانی و دعای حافظ محمدکریم صالح پایان یافت.

نشست رسمی همایش دانش‌آموختگی

محل برگزاری نماز جمعه زاهدان، صبح روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت) شاهد برگزاری نشست رسمی بیست‌وششمین همایش بزرگ دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان بود. این همایش معنوی و باشکوه با طنین دل‌نواز کلام وحی آغاز شد. سپس مولوی خالد قنبرزهی به نمایندگی از دانش‌آموختگان امسال دارالعلوم زاهدان در موضوع «اعتدال در سیره‌ی پیامبر اکرم و صحابه» سخنرانی کرد.
مولانا گل‌محمد مؤمن، استاد حدیث حوزه علمیه احناف خواف، که در رأس هیئتی به نمایندگی از مولانا حبیب‌الرحمان مطهری مدیریت حوزه علمیه احناف خواف در این همایش حضور یافته بود، پیرامون جایگاه حدیث در اسلام، مطالبی ایراد کرد. وی با اشاره به اهمیت فراگیری حدیث و جایگاه کسانی که به این علم مقدس مشغول هستند، فهم قرآن را منوط به آشنایی با حدیث دانست.
مولانا غلام‌حیدر فاروقی، امام‌جمعه اهل سنت بیرجند نیز پس از ابلاغ سلام علما و مردم این شهرستان به شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و سایر اساتید و طلاب دارالعلوم زاهدان، پیرامون عوامل بحران‌های موجود در جهان اسلام به ایراد سخن پرداخت.
امام‌جمعه اهل‌ سنت بیرجند با اشاره به دوران طلایی صدر اسلام، عمل به شریعت را دلیل موفقیت صحابه، و دوری مسلمانان عصر حاضر از قرآن کریم را دلیل تمام بحران‌ها و پریشانی‌ها عنوان کرد.
سخنران دیگر بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان، مولانا بهزاد فقهی از علما و سخنوران برجسته استان خراسان رضوی بود. وی با اشاره به مجاهدت‌های صحابه برای پاسداری از دین اسلام، زنده شدن این صفات در عصر حاضر را برای برون‌رفت از بحران‌های موجود ضروری دانست و گفت: برای نجات از بحران‌های موجود باید صفات صحابه در امت زنده شوند.
آیت‌الله مهدی احدی از اساتید حوزه علمیه قم نیز مهمان بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان بود، وی با اشاره به تحولات جهانی بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، تربیت انسان‌های بزرگی مانند «صحابه» را از بارزترین نتایج بعثت دانست. آیت‌الله مهدی احدی اظهار داشت: پیامبر اکرم انسان‌های بی‌تمدن را به مقام «رضوان اکبر» رساند.
مولانا نذیراحمد سلامی استاد برجسته‌ی حدیث دارالعلوم زاهدان و نماینده مردم زاهدان در مجلس خبرگان، با بیان اینکه بهره‌مندی از «توحید» با «وحدت» امکان‌پذیر است، به بررسی چالش‌های پیش روی امت اسلامی پرداخت و بر ضرورت «وحدت» و «توحید کلمه» تأکید کرد.
مهندس علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، در بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، از اهانت بعضی شبکه‌های افراطی به مقدسات و شخصیت‌های مورد احترام اهل‌سنت به شدت انتقاد کرد و با صراحت اعلام کرد: اهانت به مولانا عبدالحمید، توهین به جامعه اهل سنت است.
علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان از این استان به‌عنوان «نماد وحدت» در کشور یاد کرد. مهندس هاشمی که در جمع چندین‌هزار نفری حاضر در همایش سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز میزبان خیل عظیم فرهیخته‌ای هستیم که در تلاش‌اند تا از چراغ پرنور پیامبر صیانت کنند و راه را بر هرگونه ظلم بر بشریت ببندند، همان‌گونه که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌اندیشید تا با بعثتش راه را بر هر گونه تفرقه ببندد؛ لذا این حضور و اقبال را گرامی می‌داریم.
آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، از دیگر مهمانان ویژه‌ی بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان بود. وی با تاکید بر لزوم حفظ اتحاد و انسجام مسلمانان در شرایط کنونی، همایش دانش‌آموختگی دارالعلوم زاهدان را «نماد وحدت جامعه» دانست.
دکتر جلیل رحیمی، نماینده حوزه انتخابیه تربت‌جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن اظهار تاسف از اوضاع بحرانی جهان اسلام، بر لزوم «چاره‌اندیشی» در این زمینه تاکید کرد. وی از اقدامات شبکه‌های موهن انتقاد کرد و گفت: اگر هر کسی در هر مقامی و در هر لباسی که باشد و بخواهد از شبکه‌های ماهواره‌ای و تریبون‌های مختلف کینه و نفرت را در جهان اسلام گسترش بدهد؛ شیعه باشد یا سنی، چنین فردی هیچ ارتباطی با پیامبر رحمت و رأفت ندارد.
دکتر سید احمد هاشمی، از علمای برجسته استان فارس در بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، با اشاره به برتری قرآن مجید بر سایر کتاب‌های آسمانی، به بیان برخی از ویژگی‌های قرآن و وظایف مسلمانان در قبال آن پرداخت.
معاونت تربیتی جماعت دعوت‌واصلاح در سخنانش در بیان وظایف مسلمانان در قبال قرآن عظیم‌الشأن گفت: ما مسلمانان در قبال این کتاب آسمانی وظایفی داریم که مهمترین آنها عبارتند از: یادگیری؛ آموزش؛ تلاوت؛ استماع همراه با سکوت؛ تدبر در آیات قرآن؛ اظهار فروتنی و خشوع در مقابل آیات قرآن؛ عمل به دستورات قرآن و حفظ قرآن.

مولانا محمدطیب ملازهی، امام‌جمعه اهل سنت مسجد نور ایرانشهر، نیز طی سخنانی در این همایش پیرامون اخلاق حسنه‌ی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم سخنانی ایراد کرد. مدیریت مدرسه دینی “شمس‌العلوم” ایرانشهر خاطرنشان کرد: رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم نمونه گذشت و جوانمردی است. پاسخ پیرزنی را که بر سر آن‌حضرت خاکستر می‌ریخت با لبخند می‌دهد و هنگامی‌که بیمار می‌شود به عیادتش می‌رود، نمونه‌ای از گذشت و بزرگ‌منشی ایشان است.

در این بخش سروده‌هایی متنوع توسط سرودخوانان معروف اهل سنت نیز اجرا شد.
بخش نخست بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان با تجلیل از ۵۰ حافظ کلام‌الله مجید برادر و ۹ حافظ خواهر و اقامه‌ی نماز ظهر به پایان رسید.

برنامه‌های بخش پایانی همایش‌

بخش دوم و پایانی بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، پس از نماز عصر آغاز شد و تا نماز عشاء ادامه داشت.
حضور شرکت‌کنندگان در بخش پایانی نشست دانش‌آموختگی پرشورتر از بخش‌های قبلی بود. به‌طوری‌که پیش از نماز مغرب به‌علت پرشدن ظرفیت محل برگزاری همایش دانش‌آموختگی درب‌های ورودی آن بسته شدند و جمع قابل توجهی از مردم خداجو مجبور شدند جلسه را از خیابان‌های و کوچه‌های اطراف دنبال کنند.
همچنین شرکت خواهران در این بخش از همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان بسیار گسترده بود؛ طبقات فوقانی و زیر زمین مسجد جامع مکی،‌ ساختمان چهارطبقه مکتب أم‌المؤمنین عایشه صدیقه و طبقه‌ی زیرین آن و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف مسجد و حوزه مملو از جمعیت خواهران شرکت‌کننده بود.

در بخش پایانی بیست‌وششمین همایش دانش آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، شیخ سیدیحیی کمالی‌زاده، هرمز شجاعی‌مهر، شیخ‌ سید محمد شافی قریشی، مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی و شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداختند.
شیخ‌ سید محمد شافی قریشی در این همایش باشکوه، طی سخنانی با اشاره به جایگاه والای صحابه و اهل بیت نزد اهل سنت، بر لزوم شناخت صحابه و اهل بیت از منابع قرآن و سیره تأکید کرد. عالم برجسته خطه «تالش» در بزرگترین گردهمایی اهل سنت ایران، خاطرنشان کرد: صحابه و اهل بیت بعد از انبیا بالاترین مقام و جایگاه را دارند. شناخت اهل بیت و صحابه برای هر مسلمانانی لزوماً باید همان شناختی باشد که در قرآن و سیره به وضوح بیان شده است.
مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، مفتی دارالعلوم زاهدان در جمع شرکت‌کنندگان بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان در مورد اهمیت ایمان و صفات مؤمنان به ایراد سخن پرداخت. ایشان با اشاره به اهمیت توکل و اعتماد بر الله تعالی، خاطرنشان کرد: مؤمن در هر امری نگاهش به الله تعالی است. او را محافظ، مُعز و مُذل خود می‌داند و به او اعتماد دارد. در مقابل هر تهدید و خطر می‌گوید «حسبنالله»؛ خدا ما را کافی‌ست.
برنامه‌های این همایش بزرگ و معنوی، پس از نماز مغرب با سخنرانی شیخ سید یحیی کمالی از علمای اهل سنت ارومیه، هرمز شجاعی‌مهر از مجریان مشهور صداوسیما، اجرای سرود توسط پیام عزیزی و گروه سرود طلاب دوره حدیث دارالعلوم زاهدان پی گرفته شد.

پس از اجرای این برنامه‌ها، لحظه‌ای که مهمانان و شرکت‌کنندگان در بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان منتظرش بودند فرا رسید؛ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برای ایراد سخنانش درحالی‌که تکبیرهای پرشور جمع حاضر ایشان را بدرقه می‌کردند، پشت تریبون قرار گرفت.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آغاز سخنان‌شان در جمع هزاران تن از مردم خداجوی کشورمان، «حضور گسترده و پرشور» اقشار مختلف را در همایش بزرگ دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان «رحمت پروردگار» دانستند و اظهار داشتند: این جمعیت با حس دین‌خواهی و دین‌طلبی در این جلسه حضور پیدا کرده است تا از رحمت و مغفرت الله تعالی بهره‌مند شود.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه از «دین اسلام» و «تقوا» به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌های امت اسلامی یاد کردند و مبنای بهترین پیشرفت را بر «ایمان» و «اعتقاد درست» دانستند.

مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان به موضوع انتخابات پیش رو اشاره کردند. ایشان «استفاده از شایستگان اهل سنت را در کابینه دولت بعدی» به‌عنوان مهمترین درخواست جامعه اهل سنت از رئیس جمهور آینده عنوان کردند و گفتند: در انتخابات ریاست‌جمهوری باید نگاه کنیم کدام یک از کاندیداها دارای دید وسیع‌تری است. ما بررسی می‌کنیم و به فردی رأی می‌دهیم که اولا به نفع تمام ملت و در ثانی به نفع جامعه اهل سنت ایران باشد و بهتر بتواند به مشکلات اهل سنت رسیدگی کند.
ایشان همچنین برضرورت توجه به تجربه و توانمندی افراد در انتخابات شوراها تأکید کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین خواستار «رفع ممنوعیت قانونی اهل سنت برای تصدی پست ریاست‌جمهوری»‌ شدند و گفتند: معتقدیم قانون اساسی کشور در مورد ممنوعیت تصدی اهل سنت برای پست ریاست‌جمهوری تغییر پیدا کند. این قانون که در آن زمان از سوی خبرگان مورد تصویب قرار گرفته است اشتباه بوده و باید تغییر کند.
ایشان از مقام معظم رهبری خواستند دستور حل مشکلات جامعه اهل سنت را صادر کنند و گفتند: البته ما بر این نکته واقفیم که تمام مسائل در دست دولت نیست، لذا جامعه اهل سنت از نظام جمهوری اسلامی و از شخص مقام معظم رهبری که پدر دلسوز ملت هستند، به‌عنوان کسانی که از دستورات ایشان پیروی می‌کنند درخواست دارند با فرمان «فصل‌الخطاب» خودشان مبنی بر بکارگیری شایستگان اهل سنت در هیئت دولت و در رده‌‌های مختلف استخدامی دستور صادر کنند.

برجسته‌ترین شخصیت اهل سنت کشور در بخش دیگری از سخنان‌شان در همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، با اشاره به اوضاع بحرانی جهان، بر لزوم «آسیب‌شناسی» این بحران‌ها تاکید کردند. مولانا عبدالحمید «دشمنی و عناد با اسلام»، «استبداد و خودکامگی حکومت‌ها»، «عدم رعایت حقوق اقلیت‌ها»، «عملکرد نادرست قدرت‌های منطقه» را مهمترین عوامل گسترش “افراط‌گرایی” و “تروریسم” در جهان دانستند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی این بخش از سخنان‌شان بر «حفظ حرمت مقدسات و علمای مذاهب»‌ تاکید کردند و گفتند: ما عزیزان شیعه را برادران مسلمان خودمان می‌دانیم و انتظار داریم حرمت مقدسات و علمای شیعه و سنی حفظ شود.

بیست‌وششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان شامگاه سه‌شنبه (۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) با عمامه‌گذاری ۲۱۰ دانش‌آموخته دارالعلوم زاهدان و قرائت اسامی ۱۳۶ خواهر فاضله و تجلیل از آنان و دعای پرسوز حضرت‌ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به پایان رسید.

منبع : سنی آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *