آخرین اخبار

گناه و معصیت آرامش جامعه را از بین می‌برد

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر رعایت تقوا و پرهیزگاری، گناه و معصیت را از مهمترین عوامل اضطراب و نبود آرامش در جامعه برشمردند. امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه(۱۵ اسفند ۱۳۹۳) پس از تلاوت آیه‌ی ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ﴾ اظهار داشتند: تقوا […]

اشتراک گذاری
۱۸ اسفند ۱۳۹۳
301062 بازدید
کد مطلب : 3545

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن تاکید بر رعایت تقوا و پرهیزگاری، گناه و معصیت را از مهمترین عوامل اضطراب و نبود آرامش در جامعه برشمردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه(۱۵ اسفند ۱۳۹۳) پس از تلاوت آیه‌ی ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ﴾ اظهار داشتند: تقوا و پرهیزگاری بسیار مهم و حیاتی است. قرآن و سنت سعادت و سربلندی ما را در تقوا و پرهیزگاری قرار داده اند. تقوا یعنی پرهیز از گناه و معصیت و رعایت حقوق الله و حقوق العباد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه دادند: اگر دقت کنیم متوجه می شویم که جهنم دنیا و آخرت هر شخص در گناه و معصیت است. این گناه و نافرمانی است که دنیا و آخرت انسان را تبدیل به جهنم، و تقوا و پرهیزگاری است که دنیا و آخرت انسان را به بهشت تبدیل می کند. حیاه طیبه و زندگی راحت و پاکیزه از ثمرات تقوا و پرهیزگاری در دنیاست و در آخرت هم بهشت عنایت می شود. همه اینها به پرهیزگاری برمی گردند.
ایشان در ادامه افزودند: انسان متقی و پرهیزگار در دنیا زندگی سالم و آرامی دارد، اما انسان تبهکار و گنهکار هم زندگی دنیایش خراب است و هم آخرتش ویران است. در اثر گناه و معصیت و تضییع حقوق الناس درهای نگرانی، اضطراب و استرس بر روی جامعه باز می شود و آرامش و اطمینان از زندگیها رخت بر می بندد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: اگر دنبال نجات و سعادت خود و فرزندان و جامعه هستیم، باید دست از گناه بکشیم و فرزندان و جامعه را وادار کنیم تا نافرمانی پروردگار را نکنند. باید از هر آنچه که ذریعه گناه و نافرمانی است اجتناب شود. شریعت اسلام چیزهای زیادی را که منجر به گناه می شوند منع کرده است، به عنوان مثال سجده تعظیمی و یا سر خم کردن در مقابل مردم به طوری که نزدیک به حالت رکوع باشد در شریعت اسلام ممنوع شده است، بلکه روش سنت آن است که همدیگر را در آغوش گرفته یا مصافحه کنیم. سجده تعظیمی در شریعتهای سابق جایز بوده، ولی در شریعت اسلام حرام قرار داده شده است. در شریعت اسلام سجده تعظیمی برای هیچ کس روا نیست. الله تعالی می فرماید: ﴿وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا﴾، مسجد به معنای محل سجده است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان “دوری از انواع گناهان” را از صفات بارز متقیان برشمردند و خاطرنشان کردند: انسانهای متقی و پرهیزکار از انواع گناهان اجتناب می کنند. استفاده از طلا و پوشیدن لباس ابریشمی بر خلاف تقوا هستند. انسان متقی نباید تصویر برهنه زنان را در ماهواره و تلویزیون نگاه کند. متاسفانه در برخی از رسانه های مسلمانان، زنان با دست و سر برهنه نشان داده می شوند، اگر زن می خواهد در تلویزیون و ماهواره ها استخدام شود حداقل سرش را بپوشاند. برای اهل دین هیچ گناهی مناسب نیست. این ها گناهانی هستند که متاسفانه جامعه ما با آنها گرفتار است.

*توجه به ازدواج جوانان، جامعه را سالم نگه می دارد
مولانا عبدالحمید در ادامه موضوع فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان را مورد تاکید و توصیه قرار دادند و گفتند: ازدواج دختران و پسرانی که به سن بلوغ رسیده اند نباید زیاد به تاخیر بیفتد، چون امروزه در بسیاری از رسانه ها، ماهواره ها و اینترنت برنامه هایی منتشر می شوند که جوانان را به فحشا و گناه تحریک می کنند.
ایشان در ادامه افزودند: توجه به امر ازدواج جامعه را سالم نگه می دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم وقتی به مدینه تشریف آوردند دستور دادند آنهایی که مال دارند ازدواج کنند و آنهایی که مال ندارند روزه بگیرند. روزه انسان را کنترل کرده و در خواهشات انسانی تعدیل ایجاد می کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان بر ضرورت ازدواجهای ساده تاکید کردند و گفتند: ازدواج باید ساده و کم هزینه باشد تا آنهایی که توانایی مالی خوبی ندارند هم بتوانند ازدواج کنند. ازدواج را سنگین نکنید و مهریه ها را بالا نبرید. در بعضی مناطق چندین مراسم ازدواج را با هم برگزار می کنند که این سنت بسیار خوبی است. هر اندازه مراسم عروسی را آسان بگیریم بهتر است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: «أَوْلِم وَلَو بِشَاهٍ».

*کشاورزی و دامداری از شغلهای با ارزش هستند
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به هفته درختکاری، ضمن گرامیداشت این هفته، خطاب به نمازگزاران خاطرنشان کردند: برای سلامتی خود به درختکاری بپردازید. درختهای زینتی و مثمر بکارید. درختکاری برای زیست انسان مفید است. اگر توانایی و امکانات دارید به کشاورزی و دامداری بپردازید. کشاورزی و دامداری از شغلهای با ارزش هستند.
ایشان در ادامه به مشکل کم آبی استان سیستان و بلوچستان اشاره کردند و گفتند: سیستان و بلوچستان با مشکل آب مواجه است. بهترین صورت آبرسانی در کشاورزی آبیاری قطره ای و بارانی است. دولت نیز این طرح را در دستور کار دارد. مسئولان نگران وضعیت آب در استان هستند که در آینده مردم استان با کمبود آب مواجه می شوند. لذا آب را اسراف نکنید.

*سیاست رژیم اسرائیل سیاست جنگ و سرکوب است
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه به سخنان اخیر نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل در کنگره آمریکا اشاره کردند و گفتند: سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که مخالفت شدید خود را با گفتمان اعلام کرد، دنیا را شگفت زده نمود. معلوم می شود که منطق و سیاست دولت اسرائیل منطق جنگ و کشتار و سرکوب است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزودند: رژیم صهیونیستی اهل منطق و گفتمان و مصالحه و تفاهم نیست. اگر دولتمردان اسرائیلی اهل گفتمان می بودند، مشکلات فلسطین تا امروز حل شده بود. اما چنگ و دندان آنها آغشته به خون مردم فلسطین و سایر انسانهاست.
ایشان خاطرنشان کردند: دولت اشغالگر اسرائیل حقوق بشر را در دنیا ضایع کرده است، به طوری که مجامع بین المللی و حقوق بشری و همه مردم دنیا این دولت را به خاطر تخریب منازل و قتل عام مردم فلسطین محکوم و ملامت می کنند. دهها سال از اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم غاصب اسرائیل می گذرد، اما این دولت اشغالگر حق مرم فلسطین، حتی حق حرف زدن را هم از آنها گرفته اند.

*امیدواریم نتیجه مذاکرات هستهای بُرد- بُرد باشد
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع روند مذاکرات هسته ای اشاره کردند و گفتند: مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. امیدواریم نتیجه این مذاکرات بُرد- بُرد باشد و همه به حقوقشان برسند. ما نمی گوییم تنها برای ملت ایران مفید باشد، بلکه می گوییم نتیجه این مذاکرت به نفع ملت ایران بوده و این ملت و سایر ملتها به حق و حقوقشان برسند.

ایشان در پایان به هفته نیکوکاری هم اشاره کردند و ضمن تاکید بر کمک به افراد نیازمند و محتاج، از عموم مردم خواستند تا با کمیته امداد نیز در این راستا همکاری نمایند.

*منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *