آخرین اخبار

?چگونگی شکل گیری شورای هماهنگی مدارس دینی سیستان و بلوچستان از زبان شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین پور

خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که ایدۀ تأسیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل‌سنّت سیستان و بلوچستان، را اول‌بار حضرت مولانا سید محمدیوسف حسین‌پور رحمه‌الله مطرح کرده است. در ادامه توضیحات ایشان را دربارۀ چگونگی شکل‌گیری این شورا و اهدافی که از آن مدنظر بود، می‌خوانید . در این مورد ما از سیستم اداری و سازمانی مدارس […]

اشتراک گذاری
۰۴ آبان ۱۳۹۶
597397 بازدید
کد مطلب : 4944

خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که ایدۀ تأسیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل‌سنّت سیستان و بلوچستان، را اول‌بار حضرت مولانا سید محمدیوسف حسین‌پور رحمه‌الله مطرح کرده است. در ادامه توضیحات ایشان را دربارۀ چگونگی شکل‌گیری این شورا و اهدافی که از آن مدنظر بود، می‌خوانید .

در این مورد ما از سیستم اداری و سازمانی مدارس علوم دینی پاکستان الگو گرفتیم؛ چون اساتید و بزرگان ما در آنجا به منظور ایجاد همبستگی بین اصحاب مدارس و برنامه‌ریزی منسجم برای پیش‌برد اهداف آموزشی و تربیتی، شورایی را با عنوان «وفاق‌المدارس» تأسیس کرده‌ و حضرت مولانا بنّوری را سرپرست آن قرار داده‌ بودند. ایدۀ تأسیس چنین نهادی را در این منطقه، ابتدا من با علما در میان گذاشتم و به دنبال آن ما جلسه‌ای در مدرسۀ عین‌العلوم گشت برگزار کردیم که مولانا تاج‌محمّد، مولانا محمّدعمر، مولانا عبدالرحمان چابهاری، مولانا قمرالدین و مفتی خدانظر به نمایندگی از طرف مولانا عبدالعزیز در آن شرکت کردند. در همان جلسه مقرر شد شورایی با عنوان اتحاد‌المدارس یا همان شورای هماهنگی مدارس دینی تشکیل شود. همچنین مقرر شد تعدادی از علما، کتاب‌‌هایی را به فارسی ترجمه کنند که مولانا شهداد برگردان کتاب تیسیرالمنطق را برعهده گرفت. مصوبات دیگری هم در آن نشست داشتیم که البته برخی از آنها عملی نشد. پس از آن من با مولوی نذیراحمد سلامی که در آن زمان ناظم و معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان بود، دراین‌باره به بحث و تبادل‌نظر پرداختم.
روند اجرایی برنامه‌های شورای هماهنگی مدارس دینی به کندی پیش می‌رفت به همین خاطر من به مولوی نذیراحمد گفتم که ما باید از صفر شروع کنیم. در آن زمان دو مدرسۀ دارالعلوم زاهدان و عین‌العلوم گشت محوریت داشتند. مدرسۀ شمس‌العلوم و مدرسۀ حقانیۀ ایرانشهر هنوز تأسیس نشده بودند. مولانا عبدالرحمن در چابهار مجموعه‌‌ای در حد مکتب دایر کرده بود و مدرسۀ دارالعلوم زنگیان به این شورا نپیوسته بود. خاش هم که فاقد مدرسۀ دینی بود.
مهم‌ترین هدف ما از راه‌اندازی شورای هماهنگی مدارس دینی این بود که ما با برنامه‌ریزی منسجم بتوانیم فضایی رقابتی بین مدارس دینی ایجاد کنیم تا در آن استعدادهای طلاب شکوفا شود. این اقدام در ابتدا چندان جدّی گرفته نشد و به نحوی راکد ماند تا این‌که تصمیم گرفتیم به این وضعیت سروسامان ببخشیم، به همین منظور جلسه‌ای برگزار کردیم و قرار شد ریاست این شورا را به مولانا عبدالعزیز ـ رحمه‌الله ـ واگذار کنیم که ایشان نپذیرفت و این مسئولیت را بر دوش من گذاشت. چندی بعد حس کردم که با توجّه به دوری من از مرکز استان، به‌خوبی نمی‌توانم به انجام این مسئولیت بپردازم، بنابراین در جلسۀ دوّم یا سوّمِ اعضای شورا من از آنان خواستم این مسئولیت را به مولانا عبدالحمید واگذار کنند. خوشبختانه با تقاضای مصرّانۀ من موافقت شد و این مسئولیت به ایشان واگذار شد و من معتقدم ایشان طی این مدت در انجام این مسئولیت موفق بوده است.

 

منبع: کانال تلگرام مجله ندای اسلام

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *