آخرین اخبار

احترام گذاشتن به قوانین دینی و امور مدنی ، شهروندی نجات دهنده بلاها و بحران های امروز می باشد.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (۱) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (۲) إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم […]

اشتراک گذاری
۱۵ شهریور ۱۳۹۳
678 بازدید
کد مطلب : 2912

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (۱) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (۲) إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ (۳) حضرت شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱۴شهریور۹۳) مسجد جامع الخلیل شهرستان خاش با تلاوت آیات اولیه سوره حجرات به بیان مقدمه ای از این آیات پرداختند و فرمودند:

در سوره حجرات بیان قانون و ضابطه است. در سوره فتح بیان شد که الله تعالی بعد از فتح و پیروزی دادن به مسلمانان برای بقاء مملکت اسلامی و دینی فرموده است که قانون و ضوابط را هم برقرار کنند تا مملکت مفتوحه حفظ شود.

ایشان در ادامه افزودند: امروزه در دولت ها قانون و نظم است این بر گرفته از قرآن می باشد. چه دولت های اسلامی و چه غیر اسلامی این درس را قرآن می دهد که باید هر مملکتی دارای قانون باشد. به امت اسلام این درس داده شده است که وقتی مکه و سرزمین عرب را فتح کردید آنگاه این مملکت مفتوحه در صورتی باقی می ماند که قوانین را در دستور کار قرار دهند.

وی در ادامه بیان نمود: سوره حجرات هفت قانون بیان می کند. همچنین در سوره نساء الله تعالی قوانین معاشرت و زندگی اجتماعی ، فردی و حقوق فردی ، اجتماعی را بیان داشته است.همینطور قانون و ضابطه نظامی ، جهادی را در سوره انفال و توبه بیان کرده است. قانون و ضوابط معاشرت ، آداب اجتماعی ، اصول رهبریت را در این سوره حجرات بیان می فرماید.

مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود اظهار نمود: دو قانون در این سوره فقط متعلق به امام انبیاء ، سید الاولین والاخرین ، نبی اکرم صلی الله علیه و سلم بیان شده است. این قوانین قابل ایمان و عمل هستند در حیات پیغمبر این قوانین متعلق به جایگاه و مقام آنحضرت صلی الله علیه و سلم بوده است و بعد از وفات هم این قوانین متعلق به او می باشد.

وی گفت: بقاء و دوام هر ملک به برقراری قوانین است یعنی قانون باید حاکم باشد حاکمیت قانون رضایت آحاد ملت و جامعه را برآورده می کند و هرگاه قانون بر یک مملکتی کنار گذاشته شود و سلیقه فردی و شخصی اعمال نشود در آن مملکت  پراکندگی و نا امنی به وجود می آید.

ایشان بیان داشتند: نظام الله تعالی بر قانون است ، شما این کائنات را می بینید آسمان و زمین همه بر قانون هستند. روزانه به وقت مقرر طلوع آفتاب و به موقع غروب آفتاب می شود این نظام است ، هرکسی می داند در فلان دقیقه طلوع آفتاب است و کارهای امور روزانه خود را از آن وفت آغاز می کند. و در هر ملکی که زندگی می کند می داند در فلان دقیقه و ساعت غروب آفتاب است لذا این قانون است. همچنین فصل گرما ، سرما و بهار مشخص است اینها تمام نظام و قانون هستند.

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل در ادامه بیان نمود: الله تعالی در کائنات مطابق قانون و دستور این عالم را می چرخاند و برای انسانها قوانینی وزن کرده است و به قانون اهمیت و احترام گذاشته شده است و به انسانها تعلیم داده شده است. (إِنَّ الصَّلاَهَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَاباً مَّوْقُوتاً) نماز بر مومنین فرض و وقت مقرر شده است. وقتی وقت داخل شد ادای نماز بر شما فرض است. هر نمازی وقتش مقرر است و ادای آن بر همه فرض می باشد.

ایشان در ادامه با اشاره به مثال هایی از قوانین گفتند: اگر شخصی قبل از اینکه ماه را در رمضان ببیند و در آخرین شب شعبان وفات کند الله تعالی از او سوال نمی کند که چرا تو در این سال رمضان را روزه نگرفتی؟ چراکه وقت را حاصل نکرده است. لذا وقت که داخل شد ادا فرض می باشد. همینطور اگر شما مال و ثروت ، عاقل ، بالغ و توانگر از نظر جسمی و روحی بودید حج بر شما فرض است چراکه شرط فرضیت حج توانگری است باید شخص غنی باشد. توانمند ، صحت ، سلامت جسمانی و عقلانی داشته باشد در این صورت ادای حج بر هر مسلمان عاقل ، بالغ مرد و زن فرض است. اگر این شرایط در آن شخص نبود الله تعالی فردای قیامت او را سوال نمی کند که چرا حج نکرده ای؟ لذا این قانون و ضابطه است.

وی در ادامه گفت: زکات یک فرض الهی است اما ادای زکات زمانی فرض می شود که به حد نصاب نقدینه و … داشته باشید آنگاه ادای زکات بر شما فرض است. اینها قوانینی می باشند که از جانب الله تعالی وزن شده اند که ما مطابق این قوانین الله تعالی را عبادت کنیم.

ایشان اظهار نمودند: الله تعالی عقل را شرط صحت ادای عبادت قرار داده است. یعنی اگر یک شخصی زنده است اما قوت عقلیه را از دست داده در کما است یا در کما نیست اما عقل از او سلب شده و خوب و بد را نمی داند ، لذا الله تعالی از او سوال نمی کند تو چرا نماز نخواندی ، زکات ندادی ، روزه نگرفتی و حج نکردی؟ چراکه این قانون است. الله تعالی ادای این احکام را به صحت جسمانی و عقلانی مقرر کرده است و وقتی این نعمت ، توان بر او نیست الله تعالی از او سوال نمی کند. به طور کلی نظامی که الله تعالی مقرر کرده است  مبتنی بر قانون است چه دستور احکام عبادی و چه دستور احکام معاملات ، لذا همه و همه به قانون بر می گردد.

وی در ادامه فرمود: احکامی که متعلق به جامعه اسلامی و انسان هاست به قوانین بر می گردند و گفته شده است که اگر می خواهید زندگی سالم و صالح داشته باشید بر حاکمیت قانون احترام بگذارید و از اعمال سلیقه ، منش ، روش شخصی و فردی پرهیز کنید.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در بخش دیگر بیانات خود به مشکلات و بی عدالتی حکام اشاره نمود و افزود: امروز در دنیا مشاهده می شود که حکومت ها و دولت های اسلامی دچار هرج ، مرج ، اختلاف ، جنگ و آمدن مردم به خیابان ها است. اینها همه به سبب رعایت نکردن ، به دست نگرفتن و احترام نگذاشتن به قوانین است. مردم وقتی مشاهده می کنند که حق قانونی ، دینی ، شهروندی و بشری آنها نادیده و زیر پا می شود مجبور می شوند در خیابان ها بیایند و داد ، فریاد بکشند. لذا این مشکلات بر اثر بی عدالتی و رعایت قوانین حکام بی تدبیر و ضعیف است که قانون را مورد توجه قرار نمی دهند و به حقوق مردم می رسند. در کشوری که امنیت وجود دارد بیشتر و بیشتر به سبب این است که مسئولین آن کشور به قوانین توجه دارند. هرکسی می خواهد از بلاها و بحران های امروز نجات پیدا کند به قوانین دینی ، مذهبی و قوانین که متعلق به امور مدنی و شهروندی هستند احترام بگذارد.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: امروز هرکجایکه مسلمان یا غیر مسلمان وجود دارد وقتی مشکلشان را بررسی کنیم به همین نتیجه می رسیم که یکسری بی توجهی نسبت به آنها شده که ملت و دولت دچار مشکلات و پریشانی شده اند.

استاد تفسیر در آخر بیان فرمود: الله تعالی در ابتدای سوره حجرات اولین قانونی که به عنوان قانون اساسی و کلی است می فرماید: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) ای کسانی که ایمان آورده اید قبل از آمدن حکم الله و رسول پیش داوری ، پیش قدمی و اظهار نظر نکنید ، از الله بترسید قانون و ضابطه ای که الله برای شما تعیین کرده در چارچوب آن قانون زندگی کنید. مخالفت حکم الله و رسول را نکنید بلکه اطاعت ، فرمانبری مطلق و کامل از قانون ، دستور خدا کنید.

وی بیان داشت : وقتی دور خلفای راشدین را مشاهده می کنید می بینید که آن امنیت ، کرامت ، عزت ، عزمت و احترام به همین سبب بود که از قانون خدا و از تعلیمات محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم کاملاً اتباع می شد و هیچ کسی اجازه رای و نظر شخصی در بعد احکام نداشت. قانون فقط از آن الله است لذا پیغمبر صلی الله علیه و سلم از نفس و جانب خود نمی توانست قانون پیاده کند. هر آنچه آنحضرت صلی الله علیه و سلم در بعد شریعت می گفت از جانب الله تعالی بود.

این سوره هفت قانون بیان دارد که دو قانون متعلق به امام انبیاء صلی الله علیه و سلم است و پنج قانون دیگر متعلق به جامعه و امت می باشد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *