آخرین اخبار

اسلام، دین رسمی بنگلادش باقی ماند

دادگاه عالی بنگلادش ضمن رد دادخواست برخی اقلیت‌های مذهبی در این کشور، به ابقای اسلام در جایگاه دین رسمی بنگلادش رأی داد. تیم سه‌نفره قضات این پرونده تنها با گذشت لحظاتی از شروع دادگاه و بدون انجام تشریفات مرسوم قضایی، دادخواست مطرح شده برای حذف اسلام از جایگاه دین رسمی این کشور را رد کرد. […]

اشتراک گذاری
۱۰ فروردین ۱۳۹۵
456 بازدید
کد مطلب : 4185

دادگاه عالی بنگلادش ضمن رد دادخواست برخی اقلیت‌های مذهبی در این کشور، به ابقای اسلام در جایگاه دین رسمی بنگلادش رأی داد.
تیم سه‌نفره قضات این پرونده تنها با گذشت لحظاتی از شروع دادگاه و بدون انجام تشریفات مرسوم قضایی، دادخواست مطرح شده برای حذف اسلام از جایگاه دین رسمی این کشور را رد کرد.
شماری از گروه‌های سکولار بنگلادش از چندی قبل طوماری را امضا کرده بودند که در آن از دولت این کشور می‌خواست اسلام دیگر دین رسمی بنگلادش نباشد.
ارائه این دادخواست به دادگاه عالی بنگلادش موجی از اعتراض‌ها را در این کشور با جمعیت ۹۰درصد مسلمان موجب شده بود.

روز جمعه گذشته هزاران نفر از مردم داکا پایتخت بنگلادش، در اعتراض به برخی تلاش‌‌ها برای حذف اسلام به عنوان دین رسمی این کشور، بعد از نماز جمعه در مقابل مسجد جامع داکا، تظاهرات کردند.
شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی تأکید کردند که به هیچ وجه تغییر وضعیت اسلام به عنوان دین رسمی کشور را نخواهند پذیرفت.
این تظاهرات به دعوت تعدادی از گروه‌های اسلامی بنگلادش از جمله “جانتا توحیدی” و “حفاظت اسلام” برگزار شد.
دادگاه عالی بنگلادش قرار است، یکشنبه مسأله حذف اسلام به عنوان دین رسمی را که از سوی گروه‌های سکولار مطرح شده است، بررسی کرد.
پیش‌تر حزب «جماعت اسلامی»، به عنوان بزرگترین حزب اسلامی بنگلادش خواهان اعتصاب سراسری مسلمانان این کشور در اعتراض به این اقدام شده بود.

 

اکثر مردم این کشور آسیای جنوبی مسلمانند و تعدادی اقلیت هندو و بودایی نیز در آن ساکن هستند.

بنگلادش پس از استقلال از پاکستان در سال ۱۹۷۱ میلادی، به صورت رسمی به عنوان یک حکومت سکولار شناخته شد.  با این حال «حسین محمد ارشاد»، حاکم بنگلادش در سال ۱۹۸۸ میلادی، اسلام را به عنوان دین رسمی این کشور انتخاب کرد.

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *