آخرین اخبار

اعتیاد و ضعف در ایمان بیماری های خانمان سوز و خطرناک برای امت هستند.

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ [الحجرات : ۱۳]قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ [الحجرات : ۱۴] شیخ التفسیر […]

اشتراک گذاری
۲۲ آذر ۱۳۹۳
604 بازدید
کد مطلب : 3184

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ [الحجرات : ۱۳]قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ [الحجرات : ۱۴] شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان (مدظله) در خطبه های نماز جمعه اهل سنت این هفته ( ۲۱ آذرماه۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش با تلاوت آیات ۱۳ و ۱۴ سوره حجرات به موضوع هفتمین قانون معاشرت پرداختند و افزودند:

یکی از عوامل اتحاد و یکسویی امت اسلام رفع تبعیض قومی است. برابری و مساوات ، اخوت اسلامی ، برتری و امتیاز بر اساس تقوای الهی است. این مطلب را نبی کریم صلی الله علیه و سلم در یکی از روایات می فرماید: (الْمُسْلِمُونَ إِخْوَه لَا فَضْل لِأَحَدٍ عَلَى أَحَد إِلَّا بِالتَّقْوَى) تمام مسلمانان برادر هستند. هیچ مسلمانی بر مسلمان دیگر برتری ندارد مگر بر اصل و اساس درجه تقوا. تقوا به معنای پرهیزکردن از جمیع محرمات و منعیات به خاطر ترس الله است.

مولانا محمد عثمان افزود: الله تعالی از شرک ، کفر ، کارهای بی حیای ، بی عفتی و بسیاری از افعالی که قبیح و زشت اند حرام و نهی کرده است. (وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى) نزدیک زنا نروید ، شراب ننوشید. از شراب نوشی بازداشته است.

ایشان گفتند: آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: تمام آنچه که نشئه آور است از هر نوع و جنسی که باشد حرام است. هر چیزی که نشئه می آورد عقل را سلب می کند و می پوشاند آن حرام است. منعیاتی که حرام شده است از سه حالت خارج نیستند:۱- مضر برای جسم مانند: شراب که عقل را می برد و انسان را دیوانه می کند. استعمال مخدرات که در امروز به وجود آمده اند انسان را نابود می کند.۲- مضر برای مال ، اگر یک اسکناسی را به یک معتاد دهید صرف مخدر می کند و آن را استعمال و دود می شود. فقها اسلام نوشته اند: (کل دخان الحرام) هر دودی حرام است مانند: سیگار ، قلیان و…۳- مضر برای آخرت چیزی که در اسلام حرام شده است برای آخرت ضرر دهنده است. لذا ساختمان خود را در بهشت با اذکار و اعمال نیک آباد کنید.

وی اظهار داشت: امروزه اعتیاد یکی از دلایل نا امنی در کشور ، استان ، شهرستان و منطقه است چراکه فرد معتاد از کارافتاده و روحیه ، توان کار را ندارد ، غیرت و حس  درک خوب و بد را از دست می دهد.

استاد تفسیر در ادامه سخنان خود بیان کردند: آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرموده است: ایمان ۷۰ شعبه دارد که حیا شعبه بسیار بزرگ و مهم ایمان است. فرد معتاد حیا را که بزرگترین سپر است از دست می دهد. لذا آنچه که بد است فرد معتاد تشخیص نمی دهد و به آن عمل می کند.ن عمل ک

ایشان در ادامه به حقوق همسایه اشاره نمودند و گفتند: پیغمبر صلی الله علیه و سلم درباره همسایه وصیت کرده اند که همسایه به همسایه دیگر خیر برساند. صحابه می گفتند پیغمبر درباره همسایه به ما بسیار توصیه می کردند. لذا کسی که دیوار به دیوار و جلوی خانه شما قرار دارد و زندگی می کند به آنها نیکی ، خدمت و از خانه اش حفاظت کنید.همچنین آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: دزدی و بی حیایی نکنید و یکدیگر را نکشید چراکه اینها از گناهان بزرگ هستند.

الله تعالی در قرآن می فرماید: من برای شما دین را پسندیده ام. این حکم دین و ایمان است که هر آنچه حرام است از آنها دوری کنید.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در ادامه بیانات خود با تلاوت آیه کریمه (مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ) به تفسیر پرداختند و بیان داشتند: از زبان شما هیچ حرفی بیرون نمی آید مگر به نزد شما نویسنده و محفوظ کننده (دو فرشته) موجود است. شوخی و جدی بگوید نوشته خواهد شد ، به اذکار بپردازید نوشته می شود و حتی اگر از زبان شما دشنام بیرون آید نوشته می شود. هر فردی در وقت عشاء بررسی کند که در روز چه کلماتی از زبان خود بیرون آورده و در اعمال نامه اش چه ثبت شده است؟ دروغ گفتن و قسم خوردن یا دشنام و کلمات زشت ثبت شده است؟ لذا هر گونه کلمه چه خوب و چه بد از زبان شخصی بیرون آید توسط ملائکه چپ و راست در اعمال نامه او نوشته خواهند شد.

ایشان در ادامه به پاداش قدم هایی که در راه رفتن به مسجد گذاشته می شود اشاه نمود و افزود: هر قدمی که برای رفتن به مسجد بردارید از هر مکانی چه دور و چه نزدیک باشد ۱۰ ثواب و ۱۰ گناه معاف می شود. لذا همه اعمال و گفتار ضبط خواهند شد.آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: (انی یحب العطر) من عطر را دوست دارم ، فرشته ها زمان نزول وحی کنار پیغمبر صلی الله علیه و سلم حضور داشتند. 

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش در بخش دیگر سخنان خود به برخی از معضلات جامعه اشاره نمودند و افزودند: سرقت و ناامنی ها زیاد شده اند و حیا ، آبرو از بین رفته اند. طلاق بسیار اوج گرفته و گزارش شده که ثبت طلاق از ثبت ازدواج بیشتر شده است. عواملی که باعث این عمل می شود این است که مخدرات صورت می گیرد وقتی شخصی نا سالم است به حقوق زن ، فرزند نمی تواند رسیدگی کند زندگی از هم می پاشد و فقر ، اختلاف می آید و سبب جدایی می شود. دومین ضعف در ایمان است که روابط نامشروع از طرف مرد و یا زن صورت می گیرد ، زن وقتی متوجه می شود که شوهر با نامحرم بوسیله تلفن ، پیامک یا به صورت های مختلف در ارتباط است مورد اختلاف همدیگر قرار می گیرند و منجر به جدایی می شوند. همچنین مرد تشخیص می دهد که زن روابط نامشروع با نامحرم دارد این هم سبب اختلاف وجدایی می شود. لذا اینها بیماری های خانمان سوز ، مضر و خطرناک برای امت هستند.

ایشان فرمودند: در رابطه با سرقت های اخیر با مقامات و شورای تامین در منطقه صحبت شده است اما بدانید پلیس وجدان ، ایمان هر فرد است. پلیس بیرونی نمی تواند کنترل و امنیت منطقه را برقرار کند. اگر ترس خدا ، دین و اخلاق اسلامی حاکم شود می توانیم جامعه ایده آل و سالم و امنی را داشته باشیم. قرآن می فرماید: خود را به دست خود هلاک نکنید. مسلمان مال و آبرو برادر مسلمان خود را از بین می برد. (المسلمونَ اِخوهٌ) مسلمانان برادر اند و تقاضای برادری این است که مال برادر خود را ضایع نکنید ، دختر و خواهر  برادر خود را به چشم بد نگاه نکنید ، به نیت بد با او صحبت نکنید و همه را دختران و خواهران خود بدانید. اگر کسی می خواهد از این گناه محفوظ بماند ، زن بیگانه ای را که می بیند فکر کند دختر  و خواهر خودش است و نظرش را پایین و توبه کند. لذا حیا و عفت را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. وقتی طلاق رخ دهد ناهنجاری و فحشا به وجود می آید و منکرات زیاد می شود. دختران را به موقع ازدواج دهید، همانطور که در آیه ۱۳ سوره حجرات گفته شد برای رفع تبعیض قومی و نسبی معیار برتری و بزرگتری تقوا است.

وی در ادامه اظهار داشتند: آیه مذکور در روزی نازل شد که آن حضرت صلی الله علیه و سلم مکه را فتح  و به حضرت بلال رضی الله تعالی عنه امر کردند که برود بالای خانه کعبه اذان دهد. آنگاه شخصی بنام عتاب بن اسید گفت: الحمدلله خوب شد که پدر من وفات کرد تا امروز را مشاهده نکند غلامی بالای خانه کعبه رفته و اذان می گوید. الله تعالی در آن لحظه آیه مذکور را نازل کرد: ای انسان های بنی آدم من شما را از یک پدر و یک مادر (آدم و حوا) پیدا کردم ، شعوب و قبیله ای کردم تا یکدیگر را از نظر نسبی ، خویشاوندی و فامیلی بشناسید و حقوق صله رحمی را ادا کنید. ولی محبوب شما به نزد الله آن است که خداترس باشد. ایمان به نسب ، قوم ، مال ، ثروت و به عرب ، عجم بودن نیست. هر کسی سرمایه ایمان و عمل را دارد نزد من محبوب و مقرب است.

مولانا محمد عثمان در آخر بیانات خود بیان نمود: در قبر از قوم و ثروت سوال نمی شود در قبر سوال می شود: (مَنْ رَبُّکَ؟ وَ مَا دِینُکَ؟ وَ مَنْ نَبِیُّکَ؟) رب تو کیست؟ دین تو چیست؟ و پیغمبر تو کیست؟ کسی که فقط الله را بندگی کرده می گوید: رب من الله ، دین من اسلام و نبی من محمد رسول الله است. وقتی این سه سوال پاسخ داده می شود از جانب الله گفته می شود: جنت را برای این فرش و دری را باز کنید تا مانند عروس راحت استراحت کند.

الله تعالی توفیق بندگی صحیح عنایت کند وجمیع منکرات را از جامعه ریشه کن کند و اخلاق ، اعمال پسندیده در همه بیاورد. لذا پلیس هر کسی ایمان ، وجدان و حیا اوست که او را از گناه باز می دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی الخلیل آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *