آخرین اخبار

افزایش تظاهرات علیه اسرائیل در شهرهای مختلف جهان

ادامه بحران جنگی غزه، تظاهرات بیشتری در بخش‌هایی از جهان، به‌ویژه در اروپا علیه اسرائیل را در پی آورده است؛ از آفریقای جنوبی گرفته تا فرانسه، تظاهرکنندگان خواهان قطع حملات اسرائیل و تحریم این کشور شده‌اند. انتشار تصاویر ناشی از ویرانی‌های عظیم به بار آمده و شمار زیاد کشته‌های غیرنظامی در نوار غزه در آتشباری‌های […]

اشتراک گذاری
۲۱ مرداد ۱۳۹۳
456 بازدید
کد مطلب : 2806

ادامه بحران جنگی غزه، تظاهرات بیشتری در بخش‌هایی از جهان، به‌ویژه در اروپا علیه اسرائیل را در پی آورده است؛ از آفریقای جنوبی گرفته تا فرانسه، تظاهرکنندگان خواهان قطع حملات اسرائیل و تحریم این کشور شده‌اند.

انتشار تصاویر ناشی از ویرانی‌های عظیم به بار آمده و شمار زیاد کشته‌های غیرنظامی در نوار غزه در آتشباری‌های اسرائیلی، دلیل اصلی خشم تظاهرکنندگان در نقاط مختلف جهان است.

آخر هفته جاری، خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه شاهد ازسرگیری تظاهرات ضد اسرائیلی بودند.

پلیس فرانسه ماه گذشته با خودداری از صدور مجوز برای تظاهرکنندگان در حومه پاریس و برخی شهرهای دیگر این کشور، موجی از خشم از سوی حامیان فلسطینی را متوجه خود کرد.

نظر به اینکه تجمع‌های اعتراضی پیشین در فرانسه، به حمله شماری از تظاهرکنندگان به مراکز کسب و کار و کنیسه‌های یهودیان منجر شده بود، پلیس پاریس و شهرهای دیگر، روز شنبه هجدهم مرداد شمار زیادی از نیروهای خود را به خیابان‌ها آورده بود تا از تکرار رخدادهای پیشین جلوگیری کند.

در آفریقای جنوبی در کنار تظاهرات گسترده، تظاهرکنندگان از دولت و قوه قضائیه این کشور خواسته‌اند، همکاری با اسرائیل را متوقف کند و هر گونه کار شهروندان آفریقای جنوبی برای ارتش اسرائیل را ممنوع نماید.

تظاهرکنندگان آفریقای جنوبی گفته‌اند درآمد همکاری‌های این کشور نصیب ارتش اسرائیل و در نتیجه، مصروفِ کشتن مردم غزه می‌شود و باید «همکاران اسرائیل» را محاکمه کرد.

رسانه‌های آفریقای جنوبی گفته‌اند، شمار تظاهرکنندگان روز شنبه در کیپ تاون، که خانواده نلسون ماندلا نیز در بین آنان بودند، ممکن است به دویست و پنجاه هزار نفر رسیده‌باشد؛ ارزیابی پلیس این کشور حاکی از مشارکت ده‌ها هزار نفر در این تظاهرات بود.

در بریتانیا و اسپانیا تظاهرکنندگان و نهادهای دیگر خواهان قطع همکاری‌های نظامی و خودداری از صادرات ساز و برگ نظامی به اسرائیل شده‌اند.

پلیس لندن شمار تظاهرکنندگان روز شنبه را حدود بیست هزار نفر برآورد کرد.

تظاهرکنندگان در خیابان‌های دابلین، مرکز ایرلند و نیز حدود یک هزار تظاهرکننده در پنجمین راهپیمایی در یک ماه اخیر در سیدنی در استرالیا، حمایت دولت‌های خود از فلسطینیان را مورد تاکید قرار می‌دادند.

در کانادا، در حالی که دولت این کشور از دیدگاه‌های اسرائیل قاطعانه حمایت کرده‌است، اظهاراتی که رهبر حزب سبزهای این کشور در پشتیبانی از اسرائیل بیان کرد، هواداران این حزب را خشمگین کرد و کار را به استعفای این سیاستمدار کشاند.

در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، تظاهرکنندگان ضد اسرائیلی با نظرات دولت خود همسو هستند.

دولت‌های بسیاری در این منطقه، از اسرائیل شدیداً انتقاد کرده و برخی از آنها، مانند برزیل، السالوادور، شیلی و پرو سفیران خود را نیز به پایتخت برگردانده‌اند.

ونزوئلا که رئیس جمهوری پیشین آن کشور، هوگو چاوز چهار سال پیش در عملیات نظامی آن زمان اسرائیل در غزه مناسبات ونزوئلا با اسرائیل را قطع کرد، این بار نیز پیشاهنگ کارزار سیاسی علیه اسرائیل است.

فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا با امضای طوماری علیه اقدامات اسرائیل، این کشور را به رعایت کنوانسیون‌های جهانی فرا خواند.

آخر هفته شهرهای واشینگتن و نیویورک نیز شاهد تظاهراتی علیه اسرائیل بوده است؛ اما تعداد مشارکت‌کنندگان اندک است.

با وجود این، در آمریکا در برابر تظاهرات کسانی که خواهان محکومیت اسرائیل هستند، تجمع‌هایی نیز در حمایت از «حقانیت اسرائیل در مبارزه با تروریسم» و حق تامین امنیت برای مردم خود در برابر راکت‌اندازی‌ها، برگزار شده‌است.

از سوی دیگر، یهودیان آمریکا نگران شده‌اند که کشته شدن جوزف راسکین، یک خاخام ۶۰ ساله یهودی در منطقه «میامی بیچ» ایالت فلوریدا که روز شنبه هجدهم مرداد حین رفتن وی به کنیسه و بر اثر شلیک اسلحه از سوی دو مرد رخ داد، بخاطر رخدادهای غزه باشد.

بر اساس گزارش پلیس «میامی بیچ»، ضاربین گریختند اما پلیس گفته‌است «نشانه‌ای از اینکه این قتل انگیزه‌های ضد یهودی داشته‌است، در دست ندارد».

در همین حال، کمترین تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها در کشورهای عربی و اسلامی بوده است؛ در بسیاری از کشورهای عربی، مانند مصر، کمتر اعتراض خیابانی به رخدادهای غزه شکل گرفته‌است.

بسیاری از گویندگان و مهمانان در رسانه‌های مصر، که هنوز از دخالت‌های حماس در رخدادهای سال‌های اخیر کشورشان خشمگین هستند، آشکارا می‌گویند «بگذارید غزه با ساکنان آن بسوزد».

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *