آخرین اخبار

امنیت ملی بدون وحدت ملی محقق نمی‌شود

سامان صابریان،ارسلان ابدی / عکس: گل‌آرا سجادیان اهل سنت در دولت روحانی به آینده امیدوار شده است بسیاری از مشکلات نیازی به دیپلماسی ندارد و با کمک ریش سفیدان حل می شود برای کمک به بهبود روابط ایران و عربستان آماده ام ایران متعلق به قوم و مذهب خاصی نیست باید از توانمندی مذاهب به […]

اشتراک گذاری
۰۲ اسفند ۱۳۹۳
805 بازدید
کد مطلب : 3485

13931202-460-1-1سامان صابریان،ارسلان ابدی / عکس: گل‌آرا سجادیان اهل سنت در دولت روحانی به آینده امیدوار شده است بسیاری از مشکلات نیازی به دیپلماسی ندارد و با کمک ریش سفیدان حل می شود برای کمک به بهبود روابط ایران و عربستان آماده ام ایران متعلق به قوم و مذهب خاصی نیست باید از توانمندی مذاهب به نفع ایران و نظام استفاده کرد. باید تعصبات مذهبی را کنار بگذاریم همه به مشترکات تمسک جوییم و از اختلافات دوری کنیم

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان به نقل از روزنامه قانون

گروه سیاسی _ نامه نگاری های ما با هیچ یک از مقامات کشوری و استانی درباره  بررسی مشکلات مردم جنوب شرقی کشور جواب نداد،  الا با جناب مولوی عبدالحمید.فرصت حضور جناب مولوی در تهران را قدر دانسته و به حضور او رسیدیم.امام جمعه اهل سنت زاهدان است اما در آپارتمان کوچکی که او مهمان آن بود،هیچ نشانه ای از تشریفات متعارفی که انتظار آن را داشتیم مشاهده نمی شد.مهربان بود،مثل همه مردمان شرقی سرزمین من.بعد از اندکی مولوی روبه‌روی ما بر زمین نشست و به پرسش های ما پاسخ گفت.عبدالحمید به تغییرات سیاسی کشور و آینده ایران امیدوار است.این گفت‌و‌گو را در زیر می‌خوانید:
سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های محروم کشور است، ولی مردم این استان همواره علاقه خاصی به سرزمین خود دارند،دلیل این تعلق خاطر چیست؟
اهالی استان سیستان و بلوچستان مردمی وطن دوست هستندکه هم استان خود و هم کل ایران را دوست دارند. با وجود کاستی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد به نظام وفادارند و برای یک سیستان و بلوچستانی هیچ جا مانند استانش نمی‌شود. مردم این سرزمین هم اسلام و هم وطن  خود را دوست دارند و حاضر نیستند به هیج قیمتی میهن خود را بفروشند.
باتوجه به این ویژگی های اخلاقی مردم سیستان و بلوچستان،چگونه می‌توان پیوند این استان را با حکومت مستحکم تر کرد؟
بهترین راه بازسازی فاصله‌ها، امیدوار کردن مردم به نظام جمهوری اسلامی است. مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف یکی دیگر از راهکار‌هایی است که می‌تواند کارسازباشد. نظام باید در کارهای مختلف مردم را شرکت دهد و پیوند میان این مردم را با حکومت دائمی کند.
آیا دولت کنونی در بحث رفع مشکل اقوام و اقلیت‌ها تلاش متفاوتی انجام داده است؟
بله، دولت جناب آقای روحانی قدم‌هایی را برای بهبود شرایط اهل سنت برداشته و اهل سنت در دولت روحانی به آینده خود امیدوار شده است.بعداز روی کار آمدن دولت یازدهم و اقداماتی که در این دولت صورت گرفت، اهل تسنن احساس نزدیکی بیشتری به نظام می‌کند. البته ناگفته نماند که هنوز انتظار اهل سنت کامل برآورده نشده است.
چه انتظاراتی؟
اهل سنت در مدیریت‌های کلان کشور نمی‌تواند مشارکت کند و تنها در استان‌های سنی نشین از آنها استفاده می‌شود و حتی در برخی از همان استان‌های سنی نشین هم کمتر از اهل تسنن استفاده می‌شود.ولی با توجه به روند سیاست‌های دولت تدبیر و امید و علاقه‌ای که دو لت به اقوام و مذاهب و همچنین تلاش برای رسیدگی به مسائل مربوطه دارد اقوام مختلف کشور  امیدواری بیشتری پیدا کرده اند و این امید را می‌توان در فضای عمومی کشور دید.
راهکار شما برای بهبود وضعیت اقوام چیست؟
درمناطق سنی نشین دولت می‌تواند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی اقدامات ویژه ای انجام دهد و در جهت ایجاد شغل و پیشرفت اهداف اقتصادی تلاش کند. از سوی دیگر توسعه بازارچه‌های مرزی استعدادهای بیشتری را در مرزها پرورش می‌دهد.یکی دیگر از اقداماتی که دولت می‌تواند داشته باشد ایجاد کارخانه های صنعتی و توسعه کشاورزی و دامداری در سیستان و بلوچستان است. بیشترین امتیازی که در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و دولت نیز می‌تواند روی آن کار کند، فعال کردن معادن این سرزمین است که در مسئله اشتغال می‌تواند کمک زیادی به کشور کرده و مشکلات را نیز حل کند.
اهل سنت در این مشارکت چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟
مهم‌ترین مشارکت اهل سنت در سازندگی کشور، اداره مرزها وایفای نقش در برقراری نظم و آرامش در کشور است. با به کارگیری آن‌ها در نهاد‌های مختلف، اهل سنت از بسیاری تهدیدها پیشگیری خواهد شد.تهدیدهای مرزی هم رفع خواهد شد.
پیامداختلافات شیعه و سنی در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تهدید‌های دشمنان اسلام و افراط گرایی هایی که در خاور میانه موج می‌زند، هشداری است و دشمنان نیز در تلاش هستند با این ترفند میان مردم اختلاف و مشکل ایجاد کنند. ما نیز باید مواظب باشیم که هر دو طرف شیعه و سنی اهانت به یکدیگر و مقدسات هم نکنند و از هیچ طرفی فشارهای سلیقه ای به یکدیگر وارد نکنند.ممکن است اقدامات سلیقه ای در کشور باشد که به اختلافات دامن نزند.
چه اقداماتی سلیقه ای می‌تواند منشأ تفرقه باشد؟
اعمال فشار‌ها و محدودیت‌ها در ایجاد تعالیم مذهبی و دینی یا مشکل ایجاد کردن در برگزاری نماز و مراسم های دینی اهل سنت نمونه هایی از برخوردهای سلیقه ای است.
این برخوردهای سلیقه ای توسط دولت یا نهاد های مسئول صورت می‌گیرد؟
خارج و داخل دولت کسانی هستند که برخلاف قانون فشار وارد می‌کنند و در کل حاکمیت باید در نظر داشته باشد برای حفظ همبستگی بیشتر جلوی این اقدامات را گرفته و برای بهتر شدن روابط آسیب‌شناسی کند تا قبل از بروز مشکل، جلوی آن را بگیرد.
اهل سنت ایران خشونت‌ها و افراطی‌گری خاور میانه را چگونه می‌بیند؟
اهل سنت مخالف خشونت است. البته باید توجه داشت که هم در سنی و هم در شیعه در هر کجای دنیا افراد تند خو وجود دارد، ولی اهل سنت معتقد است که خشونت نباید در میان مردم باشد و علما و اندیشمندان می‌گویند به جای خشونت باید از طریق قانون و ریش سفیدان مشکلات حل شود.
رابطه علمای شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان چگونه است؟
رابطه علما با یکدیگر بسیار خوب است و آیت ا… سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان هستند و رابطه نزدیک و مناسبی با ما دارند و همواره با یکدیگر رفت‌و آمد نیز داریم.
آیا شما در انتخابات‌ خبرگان از افراد خاصی حمایت خواهید کرد؟
زمانی برای انتخابات خبرگان دو نفر از اهل سنت نامزد و واردعرصه شدند و ما احساس کردیم این وضعیت در استان پریشانی ایجاد کرده است و از آن به بعد برای حفظ وحدت در این زمینه ائتلاف صورت گرفت و علمای شیعه و سنی با هم آمدند. ولی درکل باید توجه داشت انتخابات برای مردم است و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسانی را انتخاب کنند.
رابطه فعلی ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برخی اتفاقات بدون شک به مسائل و روابط حیاتی ایران و عربستان ضربه وارد می‌کند. توهین نسبت به کسی که مرده ورفته، برخلاف عرف و از لحاظ اسلام هم این اقدام مردود است. اسلام می‌گوید مرده‌ها را فحش ندهید و اگر نمی‌خواهید ابراز همدردی کنید، حداقل سکوت کنید و تبریک نگویید.
مشکلات میان کشور های اسلامی چگونه باید حل و فصل شود؟
سه کشور مهم ایران، عربستان و ترکیه که از اصلی ترین های جهان اسلام هستند باید از لحاظ استراتژیک رابطه خوبی با یکدیگر برقرار کنند، تا جهان اسلام از این رنج و اختلاف نجات پیدا کند و عقل هم این را می‌گوید که کشور‌ها به خاطر منافع اسلام ومسلمین رابطه میان خود را خوب کنند.اروپاییان برای منافع‌شان اتحادیه تاسیس کرده اند و مسلمانان هم باید گردهم جمع شده و برای منافع مشترک متحد شوند و این وحدت است که پای دشمنان را از منطقه قطع می‌کند.اگر میان مسلمانان وحدت ایجاد شود و اختلاف‌ها را کنار بگذارند،افراطی‌گری‌ها از بین می‌رود و مشکلات نیز حل می‌شود. از سوی دیگر اگر در کشور های منطقه، حکومت‌های ملی تشکیل شود و تمام اقوام و مذاهب در یک حکومت فراگیر به حق وحقوق خود برسند، دوستی جای دشمنی‌ها و افراطی‌گری‌ها را در منطقه می‌گیرد.
شما بعد از روی کار آمدن پادشاه تازه در عربستان رایزنی‌هایی برای بهتر شدن روابط ایران و با این کشورهمسایه داشته‌اید؟
کمک در راستای بهبود رابطه ایران و عربستان جزو وظایف ما است و هر کاری که از دست ما بر بیاید و مسئولان نظام به صلاح بدانند،انجام می‌دهیم. ما آماده ایم مشکلات را از بین ببریم و می‌دانیم مشکلات به آسانی حل می‌شود.
حاکمیت درخواستی از شما برای بهبود روابط با عربستان نداشته است؟
خیر. من طرحی را درکنفرانس حقوق انسان و شریعت که در عربستان برگزار شده بود،مطرح کردم و با استناد به آیات و احادیث گفتم که وحدت برای جهان اسلام واجب شرعی است و همین صحبت را نیز در تهران داشتم.ولی با توجه به اختلافاتی که میان کشورهای اسلامی وجود دارد،نمی‌توانند دورهم جمع شوند و علمای جهان اسلام که همه برای آن‌ها احترام قایلند باید بشینند و با یکدیگر صحبت کنند و مشکل گروه‌های درگیر را حل کنند.
مدتی پیش سربازان نیروی انتظامی توسط گروهکی گروگان گرفته شده بودند، از سرگذشت دانایی فر خبری دارید؟
ما تلاش و دعا کردیم و افرادی را برای رایزنی فرستادیم و آن‌ها نیز موفق شدند تا سربازان را آزاد کنند.من فکر می‌کنم آن‌ها دانایی فر را شهید کرده‌اند. در میان این گروه اختلاف افتاده بود و این اختلاف سبب شهادت دانایی‌فر شد. مرگ دانایی فر این گروه را به دودسته تقسیم کرد، گروهی از آن‌ها معتقد بود نباید او را می‌کشتند زیرا تلاش‌های مردمی صورت گرفت و وعده داده بودند که دانایی فر را آزاد کنند.
در پایان رابطه اقوام با هویت ملی و امنیت ملی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید تاکید کنم ایران متعلق به همه ایرانیان است و نه برای یک قوم و مذهب خاص. بهترین سیاست موفق برای اداره کشور این است که برای حفظ وحدت ملی همه اقوام و قومیت هارا باید به یکدیگر و به نظام نزدیک کنیم. تا وحدت ملی نشود امنیت ملی به وجود نخواهد آمد. باید از توانمندی مذاهب به نفع ایران و نظام استفاده کرده و تفاوت قائل نشویم. در بسیاری از مشکلات به جای دیپلماسی اقدام مردمی بهتر جواب می‌دهد. بیشتر مشکلات را علمایی و ریش سفیدی می‌توان حل کرد. اندیشمندان دو کشور می‌توانند با هم بنشینند و مشکلات را حل کنند. انشاا… اگر وحدت ملی واقعی باشد امنیت ملی هم درست می‌شود. در کشور‌های توسعه یافته همه می‌توانندبا هر عقیده‌ای که دارندکنار هم زندگی کنندوکشور‌های با فرهنگ مشکلی نسبت به تنوع قوی ندارد. در کشور‌های عقب مانده و ضعیف است که مشکلات قومی و قبیله‌ای وجود دارد. همه باید تعصبات مذهبی را کنار بگذاریم وبه مشترکات تمسک جوییم و اختلافات را واگذار کرده و با سعه صدر یکدیگررا تحمل کنیم.

منبع:http://ghanoondaily.ir/News/43809/%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%8A%D8%AA-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86–%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%85%D9%84%D9%8A-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%86%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *