آخرین اخبار

با درگذشت افراد، امور دینی و اسلامی مختل نخواهد شد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به رحلت غم‌انگیز مولانا احمد- رحمه‎الله- اظهار داشتند: حادثه دلخراش و تکان‌دهنده درگذشت عالم فرزانه، باتقوا و باعمل مولانا احمد- رحمه‌الله- دل همه ما را به‌درد آورد. شخصیت‌های علمی و رجال سیاسی کشور، بسیاری از مراکز علمی، مدارس دینی، علماء و […]

اشتراک گذاری
۰۳ فروردین ۱۳۹۳
467 بازدید
کد مطلب : 1914

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به رحلت غم‌انگیز مولانا احمد- رحمه‎الله- اظهار داشتند: حادثه دلخراش و تکان‌دهنده درگذشت عالم فرزانه، باتقوا و باعمل مولانا احمد- رحمه‌الله- دل همه ما را به‌درد آورد. شخصیت‌های علمی و رجال سیاسی کشور، بسیاری از مراکز علمی، مدارس دینی، علماء و رجال مذهبی در خارج از کشور نیز از درگذشت ایشان متأثر شده و ابراز همدردی نمودند. مولانا عبدالحمید افزودند: مولانا احمد- رحمه‌الله- زندگی خویش را وقف دین و خدمت به مردم کرده بود. ایشان دلسوز ملت و دولت و انسانی میانه‌رو بود. راه میانه و معتدلانه‌ای که ما از آن پیروی کنیم راه مولانا عبدالعزیز- رحمه‌الله- است. ما با افراط و تفریط مخالفیم. در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان تمام تصمیمات با مشورت گرفته می‌شوند و مولانا احمد – رحمه‌الله- نیز اهل مشورت بود و هرگز بر حرف خودش پافشاری نمی‎کرد. ایشان شخصی صاحب‌نظر در تمام امور، کارشناسی دوراندیش و فردی استثنایی و موهبتی الهی برای ملت ما بود.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه گفتند: با وجود اینکه چهره‌ی انسان در لحظه سکرات موت و تحمل درد متغیر می‌شود، اما چهره مولانا احمد- رحمه‌الله- بعد از وفات شاد و خندان بود. لذا امید و گمان ما آن‌ست که آخرت ایشان از دنیای‌شان بهتر باشد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان از مسئولین، علماء و اقشار مختلف مردم، که از سطح استان و سایر استان‌های کشور در تشییع جنازه مولانا احمد- رحمه الله- “حضوری پررنگ، کم‌نظیر و غیرمنتظره” داشته‌اند، و نیز از تمام کسانی که حضورا و یا از طریق تماس و مکاتبه مراتب تسلیت خویش را اعلام نموده‌اند، تقدیر و تشکر نموده، و در ادامه تاکید کردند: اگرچه با درگذشت مولانا احمد- رحمه‌الله- ما از این بابت نگران و ناراحتیم که دوستی صمیمی، همکاری محترم، انسانی فرهیخته و مشاوری دلسوز را از دست داده‌ایم، اما از این لحاظ مطمئنیم و یقین داریم که در امور دینی و اجتماعی هیچ‌گونه خللی نخواهد آمد، زیرا کار دین به بنده و همکاران بنده منحصر نیست، بلکه کارهای دین متعلق به خداوند متعال است و الله تعالی با هر کسی که بخواهد کار دین‌اش را پیش ‌برده و حق را تنفیذ می‌فرماید. لذا ما امیدواریم که إن شاءالله کارها با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه “مولانا احمد- رحمه الله- متعلق به همه مردم بود” از همگان خواست تا برای شادمانی روح این عالم فرزانه، تربیت صحیح فرزندان آن مرحوم و نیز پیشرفت معنوی و مادی بیش‌ازپیش دارالعلوم و مسجد جامع مکی زاهدان دعای خیر نمایند.

ترک کامل دنیا مخصوص مقربان و خاصان درگاه الهی‌ست
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش اول خطبه‌های جمعه ضمن تلاوت آیه «اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقَدِرُ» اظهار داشتند:‌ ترک دنیا و توجه نکردن به آن مخصوص مقربان و خاصان درگاه الهی است. رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- خلفای راشدین و اکابر صحابه رضوان الله علیهم اجمعین نخواستند که به دنیای خویش توجه کنند و فقط در فکر آباد ساختن دنیای مردم بودند. این بزرگان تلاش کردند تا دنیای مردم را آباد کنند. البته در بین این خواص بزرگانی مانند حضرت عثمان ذی النورین و عبدالرحمن بن عوف رضی الله عنهما، که از ثروتمندان بزرگ مدینه به‌شمار می‌رفتند، دارای سرمایه فراوان بودند، اما ثروت آنها در مسیر خدمت به اسلام و مسلمین هزینه می‌شد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: اما عموم مردم باید از راه درست و سالم به دنبال دنیا بروند و آن را آباد کنند؛ باید به کشاورزی، دامداری و صنعت روی بیاورند، اما حریص و دل‌باخته دنیا نباشند. محبت آنها با خداوند متعال و دین اسلام باشد، اما در عین حال دنیا را از راه حلال کسب نمایند؛ آن را به صورت صحیح و درست و در جهت رفاه و آسایش و کمک به مستمندان و نیازمندان استفاده کنند. چنین مال و ثروتی سودمند است و موجب آبادانی آخرت می‌گردد. نباید از مال دنیا در راه شراب‏‌نوشی، قمار و سایر منکرات استفاده شود.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: اگر حبّ مال در دل آمده و انسان شیفته و دلباخته مال دنیا گردد، به خاطر به‌دست آوردن آن به رشوه، کلاهبرداری، قسم دروغ و دیگر راه‌های نامشروع متوسل می‎شود. چنین فردی به خاطر مال دنیا نماز را ترک می‎کند، زکات را ادا نکرده و به نیازمندان نیز کمک نمی‌کند. بنابراین مواظب باشید گرفتار محبت دنیا نشوید، بلکه همواره مرگ و آخرت را به یاد داشته باشید.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان به واقعه سیل اخیر در منطقه “طبسین” شهرستان نهبندان اشاره کرده و با بیان اینکه نزدیک به ۲۵۰ خانوار در این منطقه با خسارت‌های شدید مالی مواجه شده‌اند، از عموم مردم خواستند تا جهت کمک و یاری به آسیب‌دیدگان این حادثه اقدام نمایند.

منبع: سایت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید دامت برکاتخم

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *