آخرین اخبار

«برای آزادی سربازان ایرانی در تلاشیم» استاندار سیستان و بلوچستان درگفت وگو با شفقنا: این اتفاقات هیچ ارتباطی به مسایل مذهبی ندارد

استاندار سیستان و بلوچستان از تلاش های افراد محلی و صاحب نفوذ و دستگاه وزارت خارجه برای آزادی سربازان ایرانی خبر داد و گفت: هیات مرزی، برای فعال کردن کمیسیون مشترک مرزی ایجاد و تیمی برای ارتباط با مسوولان پاکستان آماده شده است. علی اوسط هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تلاش […]

اشتراک گذاری
۲۸ بهمن ۱۳۹۲
481 بازدید
کد مطلب : 1229

استاندار سیستان و بلوچستان از تلاش های افراد محلی و صاحب نفوذ و دستگاه وزارت خارجه برای آزادی سربازان ایرانی خبر داد و گفت: هیات مرزی، برای فعال کردن کمیسیون مشترک مرزی ایجاد و تیمی برای ارتباط با مسوولان پاکستان آماده شده است.

علی اوسط هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تلاش ها برای آزادی سربازان ایرانی در ابعاد مختلف در دست اقدام است، گفت: این اتفاقی است که نمی توان عادی از کنار آن عبور کرد. این حرکت ها علاوه بر اینکه تبعات و آسیب های خود را بر منطقه می گذارد، مانع توسعه و پیشرفت است و تا حدودی بر فضای عمومی استان لطمه وارد می کند.

او تصریح کرد: این برخوردها در نزد مردم محلی، بزرگان، شخصیت ها و کسانی که دنبال پیشرفت و ترقی هستند و خیر مردم را می خواهند هیچ ارزیابی مثبتی ندارد و افکار عمومی مردم سیستان و بلوچستان بسیار جریحه دارتر از افکار دیگر مردمان شده است. امروز شرایط سیستان کاملا متفاوت است و مردم آماده تغییر، پیشرفت و ترقی هستند و فضای خوبی در سطح استان وجود دارد و اینگونه حرکت ها لطمه ای به مردم منطقه است.

هاشمی با اشاره به اینکه از فضای مثبت موجود در سیستان برای آزادی سربازان کمک گرفته می شود، گفت: به هرحال متنفذین و افرادی که از موقعیت خاص محلی برخوردار هستند نقش ایفا می کنند تا آنها هم بتوانند همسو با نیروهای دولتی در جهت آزادی سربازان کمک کنند. همچنین وزارت خارجه از طریق دیپلماسی، موضع فعالی را اتخاذ کرده است و مواضعی که وزارت خارجه اتخاذ می کند در مقایسه با گذشته متفاوت است. او افزود: سعی بر این بوده است تا از همه ظرفیت ها برای برقراری امنیت در آن سوی مرز متناسب با این سوی مرز استفاده شود.

او بر ضرورت تلاش دولت پاکستان بر حفظ مرزهای خود تاکید و بیان کرد: دولت پاکستان باید احاطه بیشتری بر مرز خود داشته باشد و به این راحتی به هر فرد شروری اجازه جولان و حرکات سوء ندهد. ادامه این حرکات می تواند بر روابط دو کشور اثر بگذارد. لازم است پاکستان به دلیل رعایت حسن همجواری، مشترکات و قرابت های منطقه ای در راستای منافع ملی کشور خود نسبت به گذشته مواضع متفاوتی را اتخاذ کند و این نکته بسیار مهمی است.

استاندار سیستان و بلوچستان از آماده شدن تیمی برای ارتباط با مسوولان پاکستان در جهت آزادی سربازان خبر داد و گفت: ما تلاش های خود را می کنیم و تیمی آماده شده است تا با مسوولان آن منطقه در ارتباط باشد. من هم مکاتبه ای با سروزیر بلوچستان پاکستان داشتم و ایشان اخیرا منصوب شدند. به نظر من زمینه ها برای ایجاد بستر بسط روابط همه جانبه با پاکستان وجود دارد. باید منافع دو کشور را طوری وسعت دهیم تا اینگونه حرکات در سطح منطقه اتفاق نیفتد.

او ادامه داد: سروزیر بلوچستان تازه منصوب شدند و بنده هم تازه وارد منطقه شدم. بنده رسما از ایشان دعوت کردم به ایران و استان سیستان و بلوچستان بیایند. ایشان رویکردهای خوبی دارند و می توانیم نشست هایی را آغاز و درباره بسط روابط منطقه ای گفت وگو کنیم. ضمن اینکه هیات مرزی، برای فعال کردن کمیسیون مشترک مرزی ایجاد شده است. مرزبانی هم در راستای وظایفی که در ارتباط با مرزها دارد با همتا و مرزبان مقابل خود گفت وگو می کند و همه ظرفیت ها به کار گرفته شده است.

هاشمی با بیان اینکه مواضع بزرگان منطقه، روحانیون و مواضع مردم نیز بر بسط روابط همه جانبه با پاکستان و دیگر کشورهای منطقه تاکید دارد، اظهار کرد: در اینگونه حرکت ها نتیجه ای حاصل نیست و بهتر است رویکرد دیگری را پیش گرفت و به توسعه و پیشرفت منطقه اندیشید. در این اتفاق به غیر از سرویس های اطلاعاتی که دنبال آشوب، تفرقه و شکاف هستند هیج کس دیگری سود نمی برد. حتی افرادی که در آن سو به عاملان سرویس های اطلاعاتی تبدیل شده اند، متوجه هستند که چه زیان و ضرری در آینده به آنها خواهد رسید.

او ارتباط فرقه های مذهبی در سیستان و بلوچستان را بسیار عمیق و مثبت دانست و بیان کرد: من قاطعانه می گویم این اتفاقات هیچ ارتباطی به مسایل مذهبی ندارد. مردم منطقه سیستان و بلوچستان روابط بسیار توسعه یافته ای با هم دارند و امروز روابط اجتماعی مردم آنچنان عمیق است که از هم نوه و نتیجه دارند و در کنار یکدیگر، زیست محله ای و سببی و نسبی دارند. پیوند عمیق تر از آن است که دیگران تصور می کنند و من این را لمس می کنم و روابط فرقه های مذهبی ریشه در ارتباطات اجتماعی و فرهنگی منطقه دارد. مردم یکدیگر را بسیار بهتر از کسانی که درصدد ایجاد رخنه اند درک می کنند.

هاشمی در پایان اقدامات انجام شده برای آزادی سربازان را موجب وسعت دید مردم و افکار عمومی دانست و گفت: افکار عمومی و مردم محلی وسعت یافته است و آنها به این مهم نایل شدند که این حرکات اقبالی برای مردم ندارد. مردم این گونه حرکت ها را شکننده می دانند و من مطمئنم این موج مردمی به تدریج به بی اثر کردن این حرکت های آسیب پذیر منتج می شد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *