آخرین اخبار

بهداشت در اسلام

ز جمله ویژگیهای دین اسلام، دستورهای بهداشتی آن است؛ اسلام هم در مورد بهداشت روانی، و هم در مورد جسم، سفارش ها و دستورهایی دارد، به طوری که واژه پاکی و طهارت برای مسلمانان بسیار آشنا و شناخته شده است. هر مسلمانی می داند که برای انجام دادن اعمال دینی باید پاک و با طهارت […]

اشتراک گذاری
۱۲ خرداد ۱۳۹۴
547274 بازدید
کد مطلب : 3726

ز جمله ویژگیهای دین اسلام، دستورهای بهداشتی آن است؛ اسلام هم در مورد بهداشت روانی، و هم در مورد جسم، سفارش ها و دستورهایی دارد، به طوری که واژه پاکی و طهارت برای مسلمانان بسیار آشنا و شناخته شده است. هر مسلمانی می داند که برای انجام دادن اعمال دینی باید پاک و با طهارت باشد و عباداتی که بر وی واجب شده بدون طهارت ـ به کیفیتی که اسلام دستور داده است ـ پذیرفته نخواهد شد.
بدیهی است که پاکیزگی در بدن و لباس و به طور کلی در ظاهر، موجب صفا و نورانیت باطن و شادابی و خرمی آن می گردد، چنان که در برخی از روایات به این موضوع اشاره شده است.
پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و سلم، پاکیزگی و نظافت را پایه و اساس دین برشمرده و فرموده است:
«بُنِیَ الدّینُ عَلیَ النِّظافَه؛ دین بر نظافت و پاکیزگی بنا شده است.»

زیان های ناشی از رعایت نکردن بهداشت
همان طور که رعایت بهداشت آثار و فوائد ارزنده ای دارد، رعایت نکردن آن هم می تواند برای فرد، مضر و زیان آور باشد.
دو نمونه از آثار نامطلوب آن :
الف) ایجاد بیماری:
در محیط زندگی هر فرد ویروس های گوناگون فراوانی وجود دارد. این ویروس ها که هر کدام بیماری خاصی را به وجود می آورند از راه های مختلفی می توانند به بدن ما راه پیدا کنند و منشاء عوارض و بیماری های متعددی شوند. یکی از آن راه ها دهان و مجاری تنفسی است که احتمال ورود ویروس به داخل بدن از این راه بسیار زیاد است. البته دست و اشیای دیگر که با دهان در ارتباطند، وسیله و پل ارتباطی بین ویروس و دهان است و به عنوان عوامل دسته دوم تلقی می شوند.
رسول گرامی اسلام ما را نسبت به این مسئله آگاه ساخته و چنین گوشزد کرده اند:
سرانگشتان و زیر ناخن هایتان را تمیز نگه دارید. گرفتن ناخن از مریض شدن جلوگیری می کند و روزی را زیاد می کند.
خود حضرت به این مسئله توجه داشتند و پیوسته بهداشت دهان و دندان را رعایت می کردند؛ در این باره می فرمایند: «گرفتن موی شارب، به طوری که لب آشکار شود، از سنت من است.»

ب) انزجار و تنفر دیگران:
اگر فردی محیطی را که ما در آن زندگی می کنیم، کثیف و آلوده سازد، به شدت ناراحتی ما را بر می انگیزد، رسول خدا صلی الله علیه و سلم نیز از بوهای بد و ناخوشایند ناراحت می شد و همواره خود را پس ازهر وضو معطر می کرد. ایشان می فرماید: «هرکسی که لباس بر تن می کند، باید آن را نظیف نگه دارد.» آن حضرت وقتی در میان جمع وارد می شد، با ظاهری آراسته و به دور از هرگونه ژولیدگی حضور می یافت، چنان که روزی هنگام خروج از منزل و حضور یافتن در جمعی که برای دیدار با حضرت آمده بودند، ابتدا با نگاه به آب، موها و محاسن خود را مرتب نمود. سپس در جمع آنان وارد شد و فرمود: «خدا دوست دارد که شخص با ظاهری آراسته و زیبا به نزد برادران خود برود.»

منبع: سنی دیلی – ارسال شده توسط عبدالسلام از چابهار

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *