آخرین اخبار

به مولوی عبدالحمید توهین نکنید

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان: به نقل از روزنامه قانون  امام جمعه اصفهان وحدت را از سیاست‌های اصولی و اصلی ایران اسلامی عنوان کرد و بر این اساس دیدار  مولوی عبدالحمید عالم اهل سنت با مقام معظم رهبری در روز ولادت پیامبر اکرم و هفته وحدت را دور از انتظار  ندانست. اما محمد تقی رهبر […]

اشتراک گذاری
۲۲ دی ۱۳۹۳
910 بازدید
کد مطلب : 3322

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان: به نقل از روزنامه قانون  امام جمعه اصفهان وحدت را از سیاست‌های اصولی و اصلی ایران اسلامی عنوان کرد و بر این اساس دیدار  مولوی عبدالحمید عالم اهل سنت با مقام معظم رهبری در روز ولادت پیامبر اکرم و هفته وحدت را دور از انتظار  ندانست. اما محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با «قانون» تاکید می‌کند: بعد از این دیدار تندرو‌هایی که خود را پیرو آیت ا… خامنه ای می‌دانند و ادعای ولایتمداری دارند و با توهین به مولوی عبدالحمید، این عالم اهل سنی را نقد می‌کردند،‌ از خط و مشی رهبر معظم انقلاب تبعیت کنند.
روز جمعه، مولوی عبدالحمید عالم اهل سنت با مقام معظم رهبری دیدار داشتند، این دیدار چه پیامی داشت؟
باید تاکید کرد که این دیدار در هفته وحدت و روز مولود پیامبر اکرم(ص) انجام شد. نامگذاری هفته وحدت به سال‌های قدیم و به زمان حضرت امام خمینی(س)برمی‌گردد. ما جزو اولین‌های برگزاری کنفرانس وحدت بودیم. در کل سیاست اصولی  نظام جمهوری اسلامی، وحدت  سنی و شیعه در مقابل دشمنان اسلام است. ما به دنبال جلوگیری از سنگ‌اندازی‌هایی هستیم که امروز  به اسم سنی و شیعه با هدف تفرقه در جهان درست می‌شود. پیام این دیدار‌ها، اجلاس‌ها، گفت‌وگو‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‌ها تحت عنوان وحدت، این است که مسلمان‌ها چه سنی چه شیعه بین خود اختلافی نداشته باشند. ما به دنبال این هستیم که سنی و شیعه نزاع  و رو در رویی با یکدیگر نداشته باشند تا دشمن از آن سوء استفاده نکند. نباید فراموش کرد که دشمن با جدا کردن سنی‌ها و شیعه‌ها تلاش دارد شکافی بین مسلمانان جهان ایجاد کند. امروز شاهد ایجاد گروهک تروریستی هستیم که به اسم اسلام، بسیاری از شیعه‌ها و بعضا، غیر شیعه‌ها را می‌کشند. آنها با این کار تلاش دارند فتنه کنند و بر اختلافات دامن بزنند. رهبری نظام و بزرگواران اسلام این مجال را  از آنها می‌گیرند، یکی از راه‌های این کار همین دیدارهاست. اینکه مقام معظم  رهبری با عالم سنت  گفت‌وگو کنند، آنها را می‌پذیرند، پیامی  کاملا واضح و روشن برای دنیا دارند.
دیدار عبدالحمید با رهبر معظم انقلاب بعد از مدتی انجام شد، چطور شد با گذشت این مدت دیدار صورت گرفت؟ ‌آیا دلیل خاصی وجود داشت؟
دلیل خاصی نداشت. هفته  وحدت و همایش وحدت مجال این دیدار را فراهم کرد.  بسیاری ازعلمای اهل سنت و شیعه  در هفته وحدت دور هم جمع شده بودند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا مقام معظم رهبری و این عالم اهل تسنن دیدار و گفت‌وگویی داشته باشند. همیشه وحدت بین شیعه و سنی ضروری است. اما امروز با شرایطی که در جهان نسبت به مسلمانان ایجاد شده است و دشمن تلاش دارد با فتنه بین شیعه و سنی اختلاف افکنی کند، دیدار بین علمای سنی و شیعه، ضروری‌تر است.
دیدار مقام معظم رهبری با این عالم اهل سنت، برای سیاستمداران و دولتمردان داخلی نیز پیام آور بود؟ این روزها صحبت‌هایی از عدم تعامل جریان‌های سیاسی شنیده می‌شود. آیا این دیدار تاثیری بر وحدت بین جریان‌های سیاسی کشور دارد؟
اصولا وحدت و همدلی از سیاست‌های همیشگی مقام معظم رهبری و نظام است که باید همه اقشار و به ویژه‌ گروه‌های سیاسی از آن تبعیت کنند. حضرت آقا همیشه به جریان‌های سیاسی توصیه کردند که نباید بحث و گفت‌وگوها به جدال و رو در رویی منجر شود. باید از روش‌های مقام معظم رهبری در ایجاد وحدت و همدلی درس بگیریم. رهبر انقلاب همیشه تذکراتی به جریان‌های سیاسی داشتند که نباید اختلاف نظرهای باعث جدایی شود. البته تا زمانی که جریان‌های سیاسی از خط قرمزهای مورد تاکید رهبری معظم عبور نکنند، تاکید همیشه بر همدلی و وحدت است.
در سال‌های اخیر برخی جریان‌های تندرو، انتقادهای تندی به عبدالحمید عالم اهل تسنن داشتند، بعد از دیدار ایشان با مقام معظم رهبری، تندرو‌ها چه تغییری باید در رویه گذشته‌شان نسبت به این عالم اهل سنت داشته باشند؟
به تندرو‌ها  و رسانه‌هایی که تا دیروز رفتار نامناسبی با این عالم اهل سنت داشتند توصیه می‌کنم، روش مقام معظم رهبری را  ملاک خود قرار دهند. باید موضع‌گیری‌های رهبر انقلاب، الگو باشد و از خط و مشی ایشان تبعیت کنند.  امروز روزی نیست که بخواهیم درباره بحث‌های  تفاوت مذاهب با هم اختلاف داشته باشیم. امروز فتنه دشمن نسبت به اسلام اوج گرفته است. ضرورت  وحدت و تبعیت از مشی رهبری بیشتر احساس می‌شود و نباید به اختلاف پراکنی بین مسلمانان  دامن بزنیم.
به نظر شما علمای اهل سنت می‌توانند در کاهش تنش‌های ایران و عربستان موثر باشند؟
نمی‌خواهم نسبت به  رابطه ایشان با عربستان و کشورهای دیگر حرفی بزنم. به هر حال ما در این موضوع اظهار نظر نمی‌کنیم. اما اصولا ما با عربستان به عنوان یک کشور اسلامی همدلی خواهیم داشت، اگر آنها هم با سیاست‌های وحدت ایران همراه شوند و با تحریک آمریکایی ها به دنبال اختلاف با ایران اسلامی نباشند.  در تمام سال‌های اختلاف بین ایران و عربستان، این عربستانی‌ها بودند که با ما راه نیامدند و خط و مشی‌ شان در مسیر وحدت نبود. این در حالی است که ایرانی‌ها با توصیه امام خمینی(س) از ۳۵ سال پیش، به مکه می‌روند، در اجتماعات سنی‌ها حضور پیدا می‌کنند و باآنها در مسجد النبی نماز جماعت می‌خوانند. اما متاسفانه عربستانی‌ها تحت تاثیر آمریکایی‌ها و عوامل بیرونی  نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران،  رفتارهای ناپسند دارند. سیاست و روش‌های ایران در تمام این سال‌ها وحدت بود. با این حساب برای ایجاد وحدت بین ایران و عربستان، این سعودی‌ها هستند که باید در رفتارشان تجدید نظر کنند.
آیا این دیدارها تاثیری بر تغییر رفتار عربستان نسبت به ایران خواهد داشت؟
این تغییر رفتار بستگی به عقلانیت و برداشت درست آنها از سیاست‌های ما و درک وحدت دارد.

منبع:http://ghanoondaily.ir

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *