آخرین اخبار

به پیشواز ماه مبارک رمضان برویم

مسلمانان صدر اول اسلام از صحابه کرام و تابعین رضی الله عنههم اجمعین به ماه رمضان اهتمام ویژه ای می دادند, از خداوند می خواستند که آنها را تا ماه رمضان زنده نگه دارد تا اینکه بتوانند این ماه پر فیض را روزه بگیرند,  , و با قدوم رمضان خوشحال می شدند,روزهای آن را روزه و شبهایش […]

اشتراک گذاری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
171823 بازدید
کد مطلب : 5214

مسلمانان صدر اول اسلام از صحابه کرام و تابعین رضی الله عنههم اجمعین به ماه رمضان اهتمام ویژه ای می دادند, از خداوند می خواستند که آنها را تا ماه رمضان زنده نگه دارد تا اینکه بتوانند این ماه پر فیض را روزه بگیرند, 

, و با قدوم رمضان خوشحال می شدند,روزهای آن را روزه و شبهایش را با نماز شب و تلاوت قرآن زنده نگه می داشتند, و در این ماه با انجام انواع طاعات نفس خود را تزکیه و پاک می نمودند.
و همچنین خود را برای جهاد با دشمنان آماده می کردند.
و همچنانکه ذکر کردیم بزرگترین غزوه و جنگ یعنی جنگ بدر در ماه رمضان اتفاق افتاد ,فتح مکه نیز در ماه رمضان بود.
آنها می دانستند که ماه رمضان ماه کسالت و تنبلی و خواب نیست, چنانکه برخی چنین گمان می کنند, بلکه باید گفت ماه رمضان ماه عبادت, جهاد, و عمل است پس باید این ماه پر برکت را گرامی بداریم و این فرصت را غنیمت بشماریم و این ایام را با انواع عبادت و طاعات از ذکر و تلاوت سپری کنیم.
٭قبل ازهر چیز باید بسوی خدا بر گردیم و خالصا نه ازتمام گنا هان توبه کنیم, وبا خدای خو یش عهد ببندیم که بسوی  گناهان باز نخواهیم گشت وبنده مخلص و فرمانبری خواهیم بود,در این ماه کوشا باشیم که به واجبات  و مستحبات عمل کنیم واز محرمات و مکروهات اجتناب ورزیم.
٭ باید تمام اعضای بدن ما در این ماه روزه باشد, بطوریکه زبان از غیبت و سخن چینی وکلام زشت وحرام,چشم ازنگاه به نامحرم, وگوش ازشنیدن سخنان حرام امثال غیبت, آوازوترانه, ودست وپااز انجام دادن اعمال حرام, مصون و روزه دارباشد.
٭ روزه و نمازهای تراویح درماه رمضان باید از روی اخلاص وایمان و امید اجر وپاداش ازخداوند باشد نه بخاطر پیروی از مردم یا ترس از آنها روزه گرفت.
چنانچه پیا مبر(ص) فرمو ده است: «کسی که بر اساس ایمان به خدا و امید اجر از وی روزه گرفت گناهان گذشته اش بخشیده می شود».
وفرموده: «کسی که بر اساس ایمان و اخلاص و طلب اجر از خداوند در ماه رمضان به نماز و شب زنده داری بپردازد گناهان گذشته اش بخشیده میشود».
٭ برادران وخواهران مسلمان باید توجه داشته باشند که شایسته است که در نما زهای تراویح با جماعت شرکت کنند وهمراه امام نماز بخو انند تا اینکه امام از نماز منصرف و فارغ شودتااینکه اجر وپاداش قیام شب را بدست آورند.
رسول الله(ص) می فرماید:«کسی که همراه امام به نماز ایستاد تااینکه امام ازنماز فارغ شد برایش قیام شب نوشته می شود»۳
٭در ماه مبارک رمضان شب قدر رافراموش نکنیم آن شب مبارکی که از هزار ماه یعنی 83سال وچهار ماه افضل وبهتراست, این شب مبارک در ده روز اخیر رمضان است, با زنده داری این ده شب اخیر ,با ذکر و دعا و استغفار و تلاوت قران بتوانیم فضیلت شب قدر را دریا بیم.
٭از اعتکاف در ماه رمضان بخصوص ده روز آخر غافل نباشیم.
٭ماه رمضان ماه احسان و نیکو کاری است ماهی است که باید به فکر دیگران بود. پس با انفاق و بخشش و با صدقه دادن به مستمندان  به یاد آنها باشیم.
٭ماه رمضان ماه نزول قرآن است، پس اوقات خود را با تلاوت قرآن کریم سپری کنیم و در این ماله با کلام الهی انس بگیریم، و در آیاتش تدبر و تفکر بکنیم و بدانیم که قرآن کریم در روز قیامت برای انسان شفاعت می کند.
٭عزیزان ، عمر انسان کوتاه و محدود است پس این ایام فرخنده و گرامی را با لغو و لعب و سر گرمیهای بیهوده تلف نکنیم، و بدانیم که روز قیامت از این اوقات پرسیده می شویم.
_______________________
کتاب : روزه فضائل، فوائد، احکام و آداب 
تألیف: حسین تاجی گله داری

منبع:سایت وااسلاماه

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *