آخرین اخبار

بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی ایران برگزار شد

بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی (ایران) در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دیماه ۱۳۹۳ در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی ایران وابسته به اهل‌سنت در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۷ و ۲۸ دیماه ۱۳۹۳/ ۲۵ و ۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۶) با حضور اعضای […]

اشتراک گذاری
۳۰ دی ۱۳۹۳
1207 بازدید
کد مطلب : 3359

بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی (ایران) در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دیماه ۱۳۹۳ در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی ایران وابسته به اهل‌سنت در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۷ و ۲۸ دیماه ۱۳۹۳/ ۲۵ و ۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۶) با حضور اعضای مجمع و علمای مدعو در حوزه علمیه دارالعلوم زاهِدان برگزار شد.
علاوه بر اعضای دائم مجمع فقهی، علمایی از استانهای سیستان‌ و‌ بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان در بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی حضور داشتند.
همچنین علمای برجسته‌ای از جمله شیخ‌ الاسلام مولانا عبدالحمید (امام جمعه اهل سنت زاهدان)، مولانا شهاب الدین شهیدی (استاد حدیث و مفتی حوزه علمیه احناف خواف ـ خراسان رضوی ـ)، مولانا محمدحسین گرگیج (امام جمعه اهل سنت آزاد شهر و مدیر مدرسه دینی فاروقیه گالیکش ـ استان گلستان ـ) و مولانا محمدگل کرم‌زهی (مدیر حوزه علمیه مخرن العلوم خاش) به عنوان میهمانان ویژه این نشست حضور داشتند.
لازم به ذکر است در بیستمین نشست مجمع فقه اسلامی (ایران) ۳ موضوع “فجر صادق”، “انواع بیمه”، و “حکم گفتن مادر و خواهر به همسر” مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضای مجمع پیرامون این موضوعات، که پیشتر از سوی دبیرخانه مجمع فقه اسلامی تعیین شده، مقالاتی نوشته بودند.

مصوبات مجمع فقهی در این نشست به شرح ذیل است:

۱ـ صبح صادق
در موضوع صبح صادق تعداد ۱۳ مقاله به دبیرخانه مجمع فقه اسلامی رسیده بود که پس از قرائت چند مقاله و بحث و مناقشه، موارد ذیل به تصویب رسید:
الف: با توجه به اختلاف نظری که بین علما و دانشمندان (قدیم و جدید) در مورد شروع صبح صادق وجود دارد، برخی از اعضای مجمع فقه، شروع صبح صادق را بر اساس هجده درجه و برخی دیگر بر اساس پانزده درجه می دانند. لذا مقرر گردید جدول اوقات شرعی هر منطقه احتیاطاً برای پایان سحر هجده درجه و برای اذان صبح (وقت نماز فجر) پانزده درجه تنظیم گردد.
ب: مصوب گردید علمای هر منطقه جهت تحقیق و بررسی شروع صبح صادق در مناطق مختلف، گروه‌هایی تشکیل داده و نتیجه را پس از مشاهدات متوالی به دبیرخانه اعلام نمایند.

۲ـ حکم گفتن جمله «مادر و خواهر» به همسر
در موضوع گفتن جمله «مادر و خواهر» به همسر، پانزده مقاله از طرف اعضای مجمع به دبیرخانه ارسال گردید که پس از ارائه تعدادی از مقالات و مناقشه پیرامون آنها، موارد زیر به تصویب رسید:
الف: در مناطقی که جمله فوق بر اساس عرف به عنوان طلاق استفاده می‌شود، با گفتن این جمله یک طلاق بائن واقع می‌گردد.
ب: در صورت تکرار جمله فوق، فقط یک طلاق بائن واقع می‌گردد.
ج: در مناطقی که جمله مورد نظر عرفا برای طلاق به‌کار برده نمی‌شود و شوهر نیت طلاق را نداشته باشد، طلاقی واقع نمی‌گردد.
د: توصیه می‌گردد علما، مردم را از استفاده این گونه الفاظ بر حذر دارند.

۳ـ انواع بیمه
در موضوع انواع بیمه پانزده مقاله به دبیرخانه مجمع رسیده بود که پس از ارائه چند مقاله و بحث و مناقشه، مورد زیر به تصویب رسید:
[مقرر شد برای بررسی] موضوع «بیمه» کمیسیونی متشکل از علما و متخصصین بیمه توسط دبیرخانه تشکیل شود تا در این زمینه به صورت تخصصی تحقیقاتی صورت گیرد و نتیجه آن در جلسه بعدی ارائه گردد.

مصوبات فوق به امضای علمای زیر رسیده است:
۱ـ حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید؛
۲ـ مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی؛
۳ـ مولانا شهاب الدین شهیدی؛
۴ـ مولانا محمدگل کرمزهی؛
۵ـ مولانا محمدحسین گرگیج؛
۶ـ مولانا عبیدالله افروخته؛
۷ـ مولانا عبدالصمد اجباری؛
۸ـ مولانا عبدالمجید مرادزهی؛
۹ـ مولانا عبدالغنی بدری؛
۱۰ـ مولانا زکریا دهواری؛
۱۱ـ مولانا محمود عبدی؛
۱۲ـ مولانا نظرمحمد زعیمی؛
۱۳ـ مولانا محمود الحسن حسین بر؛
۱۴ـ مولانا عبدالحلیم قاضی؛
۱۵ـ مولانا عبدالقادر عارفی؛
۱۶ـ مولانا رعایت الله روانبد؛
۱۷ـ مولانا محمد حسن بیجارزهی؛
۱۸ـ مولانا غلام محمد براتی؛
۱۹ـ مولانا سیدیوسف موسوی؛
۲۰ـ مولانا عبدالعزیز حنفی؛
۲۱ـ مولانا محمد اکبر مکرمی.

سنی آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *