آخرین اخبار

تعیین موضوع خطبه‌های نماز جمعه توسط دولت مصر

وزارت اوقاف مصر از تصمیم دولت مبنی برتعیین موضوع خطبه نماز جمعه در این کشور خبر داده است. به گزارش برخی منابع خبری، وزارت اوقاف در توجیه این تصمیم جنجال برانگیز خود اعلام کرده است که مصلحت کشور ایجاب می کند که همه با هم متحد باشند. وزارت اوقاف به ائمه جمعه ای که خلاف […]

اشتراک گذاری
۱۲ بهمن ۱۳۹۲
486 بازدید
کد مطلب : 871

وزارت اوقاف مصر از تصمیم دولت مبنی برتعیین موضوع خطبه نماز جمعه در این کشور خبر داده است. به گزارش برخی منابع خبری، وزارت اوقاف در توجیه این تصمیم جنجال برانگیز خود اعلام کرده است که مصلحت کشور ایجاب می کند که همه با هم متحد باشند.
وزارت اوقاف به ائمه جمعه ای که خلاف این دستور عمل کنند هشدار داده که تحت بازجویی قرار می گیرند و از فعالیت آنها جلوگیری می شود.
موضوع انتخاب شده برای خطبه های نماز جمعه دیروز “اهمیت بهبود بخشیدن وضعیت مسکن افراد فقیر” بوده است که البته بسیاری از ائمه مساجد از رعایت موضوع تعیین شده از سوی وزارت اوقاف خودداری کرده اند.
اگرچه مقامات حکومتی مصر معتقدند که انتخاب و تحمیل موضوع خطبه های نماز جمعه برای حفظ آرامش عمومی و جلوگیری از افزایش تنش‏های سیاسی توسط واعظان در مصر لازم است، اما در واقع این اقدام دولت بخشی از کنترل‏ها و محدودیت‏هایی است که دولت نظامی بر مساجد آن کشور تحمیل کرده است.
“احمد خلف” امام جماعت یکی از مساجد مصر به عنوان یکی از مخالفان این طرح گفته است: «یکسان سازی خطبه ها فایده ای ندارد زیرا با اصل خطبه های نماز منافات دارد. مسئله دیگر اینکه مناطق مختلف مصر از نظر اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر تفاوت دارند و یکسان سازی خطبه ها در سراسر کشور کار مناسبی نیست زیرا خطبه باید متناسب با درک و فهم مردم هر منطقه از ابعاد مختلفی اجتماعی و… باشد.»
افکار عمومی در مصر هدف از این کار دولت را بستن دهان و فکر مردم و سیطره کامل بر ملت می دانند و معتقدند مقامات مصر با این کار می خواهند فکر خود را به مردم القا و تحمیل کنند.
برخی دیگر از مخالفان این تصمیم می گویند که دولت سعی دارد از این طریق طرفداران محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر را بیش از پیش محدود کند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *