آخرین اخبار

تقدیر روحانی از علما و ریش سفیدان سیستان و بلوچستان بابت آزادی مرزبانان

رئیس جمهور از همه ریش سفیدان و علمای سیستان و بلوچستان که در ماجرای آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده تلاش کردند تقدیر و تشکر کرد. دکتر حسن روحانی در سومین سفر استانی خود، امروز (سه شنبه ۲۶ فروردین) وارد استان سیستان وبلوچستان شد و در بدو ورود به زاهدان در فرودگاه این شهر مورد […]

اشتراک گذاری
۲۷ فروردین ۱۳۹۳
634 بازدید
کد مطلب : 2123

رئیس جمهور از همه ریش سفیدان و علمای سیستان و بلوچستان که در ماجرای آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده تلاش کردند تقدیر و تشکر کرد. دکتر حسن روحانی در سومین سفر استانی خود، امروز (سه شنبه ۲۶ فروردین) وارد استان سیستان وبلوچستان شد و در بدو ورود به زاهدان در فرودگاه این شهر مورد استقبال مسئولان استانی و برخی از شخصیت‎های دینی و اجتماعی ازجمله مولانا عبدالحمید قرار گرفت.
به گزارش رسانه‏های داخلی، رئیس‎جمهور پس از حضور در جمع مردم زاهدان در ورزشگاه ۱۷ شهریور اظهار داشت: سیستان و بلوچستان صاحب کهنسال ترین فرهنگ ایرانی است که باید از نو شناخته شود.
رئیس‎جمهوری با بیان این که برخی فکر می‎کنند سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، طوفان‎های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست بلکه سیستان‎وبلوچستان پاره تن ایران است.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم.
دکتر روحانی افزود: از تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‎کنند، می خواهم و می گویم که امنیت بر دوش و عهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار در این سرزمین خواهند بود.
روحانی با تاکید بر اینکه تمام اقوام، طوایف و پیروان مذاهب سنی و شیعه و همه باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم، ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی و زیر پرچم رهبر معظم انقلاب هستیم و در قانون اساسی تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: در قانون اساسی بین پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد. تمام مردم ایران زمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.
رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ما دراین کشور شهروند درجه دو نداریم. در این کشور شایسته سالاری حاکم است و هر که شایسته تر، مقامی برتر و بالاتر و مسوولیت سنگین تر دارد و هیچ فرقی نمی کند.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: من خوشحالم که دراین استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استانداراز اهل سنت داریم، خوشحالم که دراین استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان هم فرماندار از بانوان عزیز کشورمان داریم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور تاکید کرد: طبق قانون اساسی تفاوتی بین مذاهب و اقوام و جنسیت قائل نیستیم.
روحانی خطاب به مردم زاهدان اظهار داشت: شما مردم غیور استان، زمانی که چند نفر از مرزبانان به ناروا و ظالمانه به گروگان گرفته شدند توسط یک گروهک همه یک صدا و هم صدا بودید و همه ندای واحد سردادید؛ ندایی که بیانگر استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور بود.
رئیس جمهوری اضافه کرد: من درود و سلام ملت ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش سفیدان این استان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند و بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان تقدیم می کنم.
روحانی یادآور شد: امسال در منطقه شرق استان، دولت بودجه ای کرده است و در حال حاضر با هشت گروه شناسایی که افزایش نیز خواهد یافت، برای شناسایی و استخراج از معادن گرانقیمت استان اقدام خواهند کرد و شما در آینده به حول و قوه الهی شاهد تحرک در زمینه معادن و صنایع معدنی خواهید بود.
رییس جمهوری اضافه کرد: تمام مسائلی که امروز در زاهدان و فردا در زابل و چابهار بیان خواهم کرد، نکاتی است که دولت یازدهم به لطف پروردگار و به کمک شما مردم جامه عمل خواهد پوشاند.
رییس جمهوری اظهار داشت: علاوه بر این سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم، توسعه بندر چابهار جزو برنامه های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را ان شاءالله در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین با راه آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در طول سالهای گذشته هم به خاطر تحریم ظالمانه و هم به خاطر برخی بی تدبیری ها شاهد مشکلات فراوان بوده است، گفت که ما به کمک شما مردم، با حمایت و هدایتی رهبر معظم انقلاب، شاهد شکستن تحریم ها در ماههای پیش رو خواهیم بود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را گام به گام خواهیم شکست، اظهار داشت: کشور ما در سال های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور و از جمله در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

وحدت تنها با شعار حاصل نمی‎شود
رئیس‎جمهور بعدازظهر امروز در جمع نخبگان و ایثارگران زاهدان اظهار کرد: ما همه می‌گوییم وحدت و شما در این استان سیستان و بلوچستان قرن‌ها و قرن‌ها با وحدت و اتحاد کنار هم زندگی کرده‌اید. همچنین اقوام و مذاهب مختلف اینگونه زندگی کردند و ما به وحدت و اتحاد شما افتخار می‌کنیم و امیدواریم این وحدت و اتحاد سرمشق و درسی برای همه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی باشد.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: گفته می‌شود استان سیستان و بلوچستان استانی محروم، پر از رنج و محنت و ناامن است که من هیچ‌کدام از اینها را نمی‌ پذیرم. این سرزمین، سرزمینی است که اقوام دلاوری چون بلوچ و سیستانی دارد. همچنین این سرزمین دارای جوانان غیور و با استعداد است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه وحدت را در مقام عمل باید تقویت کنیم و وحدت تنها در زبان و با شعار درست نمی‌شود، افزود: در انجمن‌ها و جمع‌های مختلف در کنار هم قرار بگیریم. وقتی دو خانواده شهید که یکی از میان شیعه و یکی از میان اهل سنت یکی از قومی و دیگری از قوم دیگر است، در کنار هم قرار می‌گیرند، در اینجا وحدت عمل بیشتر می‌شود و چنین وحدت عملی در نهادهای مختلف ودانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات باید به چشم خورد.

بدون حضور علما و کار فرهنگی توسعه امکان‌پذیر نیست
رئیس جمهور شامگاه سه شنبه در دیدار با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان گفت: اسلام یک دینِ قدرت‌آفرین، تمدن‌ساز و فرهنگ‌ساز است.
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در نشست با علما، روحانیون و طلاب شیعه و سنی سیستان و بلوچستان افزود: وحدتی که امروز میان مردم استان دیده می‌شود؛ جای شکرگزاری دارد.
وی بیان کرد: مردم استان در سایه قانون اساسی و رهبری، وحدتی مثال‌زدنی را به نمایش گذاشته‌اند
رئیس جمهور گفت: اسلام دینی است که علاوه بر معنویت و وظایف عبادی، مسیر تعالی و پیشرفت مادی را نیز به انسان نشان داده است. اسلام دینی قدرت‌آفرین و تمدن و فرهنگ آفرین است و به همین دلیل قدرت‌های بزرگ دنیا از اسلام هراس دارند. رسالت علما بسیار سنگین و پرافتخار است. تبیین و ترویج راه حق و دین خدا از توفیقات علما و روحانیون است.
وی خاطرنشان کرد: امروز دنیا تشنه یک معنویت است تا بتواند انسان را به سمت سعادت سوق دهد.
وی افزود: اسلام دارای جاذبه‌های بسیار زیادی بوده، قرآن و مسیر ائمه و پیامبرای از جمله این جاذبه‌ها است.
روحانی اظهار کرد: ایجاد تفرقه توطئه دشمنان اسلام برای عدم جلوه جاذبه‌های اسلام است.
رئیس جمهور بیان کرد: قدرت‌های استعماری در توطئه‌های علیه مسلمانان دست دارند. کشتار مسلمانان توسط یکدیگر از آرمان‌های دشمنان اسلام است.
روحانی گفت: وحدتی که امروز میان مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان دیده می‌شود جای شکرگزاری دارد.
ریئیس جمهور در ادامه افزود: مسیر علما مسیر تدبیر است. مشترکات شیعه و سنی بسیار زیاد و اختلاف نظر میان آنها بسیار اندک است. این اختلاف نظر می‌تواند موجب پیشرفت علوم دینی شود.
وی تصریح کرد: مردم هرگز دوست ندارند علمای شیعه و سنی را مقابل هم ببینند و خوشبختانه این امر در سیستان و بلوچستان محقق شده است.
وی اظهار داشت: مردم این استان در سایه قانون اساسی و رهبری وحدتی مثال‌زدنی را به نمایش گذاشته‌اند.
رئیس جمهور بیان کرد: امروز دشمنان اسلام در دنیا با اصل اسلام و قرآن مخالف هستند؛ بنابراین باید شیعه و سنی اختلافات اندک را ترک کنند و به صورت متحد مقابل دشمنان باستند.
روحانی گفت: سیستان و بلوچستان استعداد فراوانی برای توسعه دارد. برای توسعه و امنیت این استان مردم باید دست در دست هم دهند و در این راه دولت زمینه را فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم این استان از لحاظ مادی و معنوی رشد کند؛ همه مردم به ویژه علما باید کمک کنند. بدون حضور علما و کار فرهنگی توسعه امکان‌پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: تصمیمات مهمی در این سفر برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان اتخاذ می‌شود که عملی شدن آنها نیازمند همکاری مردم و در رأس آنها علما و روحانیون شیعه و سنی است.

روحانی امروز (سه شنبه) را به طور کامل به بررسی مشکلات شهرستان زاهدان اختصاص داده و روز چهارشنبه صبح به زابل و سپس به شهرستان چابهار سفر می‌کند.
تعدادی از وزرا از جمله وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *