آخرین اخبار

حکم قربانی از طرف میت

پرسش:اگرشخصی زنده برای میت گوسفندی قربانی کند آیا به میت ثواب می رسد یا خیر؟ بعضی می گویند به میت ثواب نمی رسد آیا این گفته صحت دارد یا خیر؟   پاسخ:این گفته که به میت ثواب نمی رسد صحت ندارد، بلکه اگر شخصی برای فرد میت قربانی کند به میت ثواب می رسد. واین […]

اشتراک گذاری
۰۴ بهمن ۱۳۹۲
301307 بازدید
کد مطلب : 671

پرسش:اگرشخصی زنده برای میت گوسفندی قربانی کند آیا به میت ثواب می رسد یا خیر؟ بعضی می گویند به میت ثواب نمی رسد آیا این گفته صحت دارد یا خیر؟

 

پاسخ:این گفته که به میت ثواب نمی رسد صحت ندارد، بلکه اگر شخصی برای فرد میت قربانی کند به میت ثواب می رسد. واین از احادیث ثابت است بدلایل زیر:

 

دلیل اول:«عَن أَنَسِبْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ وَأَنَا أُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ (صحیح البخاری (۱۷/ ۲۴۸)، بَاب فِی أُضْحِیَّهِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِکَبْشَیْنِ أَقْرَنَیْنِ)

 

ترجمه:انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و سلم دو قوچ قربانی می کرد و من هم دو قوچ را قربانی می کنم.

 

توضیح:از این حدیث صحیح ثابت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم دوتا گوسفند را قربانی می کرد، در حالیکه یک گوسفند کافی بود. پس چرا رسول الله صلی الله علیه و سلم دو تا گوسفند را قربانی می نمود؟علت آن در حدیثی که در دلیل دوم ذکر می گردد بیان شده است.

 

دلیل دوم:«عن أبی سلمه ، عن أبی هریره ، أو عن عائشه ، أن النبی صلى الله علیه وسلم کان یضحی بکبشین أملحین أقرنین موجأین ، فیضجع أحدهما ، فیقول « بسم الله ، والله أکبر ، اللهم منک ولک ، عن محمد وآل محمد » ، ثم یضجع الآخر ، فیقول : « بسم الله ، والله أکبر ، اللهم منک ولک ، عن محمد وأمته من شهد لک بالتوحید وشهد لی بالبلاغ » معرفه السنن والآثار للبیهقی (۱۵/ ۱۷۰، بترقیم الشامله آلیا)

 

ترجمه:أبی سلمه از ابوهریره یا از عایشه رضی الله عنهم روایت نموده است که پیغمبر صلی الله علیه و سلم دو قوچ سیاه و سفید، شاخ دار، أخته شده قربانی می کرد، یکی از آن دو را می خوابانید و می فرمود: به نام خدا و خدا بزرگ است، ای خدا از جانب تو و برای تو است، از محمد و آل محمد قبول بفرما. سپس قوچ دیگر را می خوابانید و می فرمود: به نام خدا و خدا بزرگ است، ای خدا از جانب تو و برای تو است، از محمد و أمتش کسی که به توحید تو و به پیغام رسانی من گواهی داد، قبول بفرما.

 

توضیح:آنچه از پیغمبر صلی الله علیه و سلم ثابت است اینست که آنحضرت صلی الله علیه و سلم از طرف أمت خویش؛ یعنی، کسی که به توحید الله و پیغام رسانی آنحضرت صلی الله علیه و سلم گواهی داده نیز قربانی می کرد، و بسیاری از این افراد در زمان آنحضرت صلی الله علیه و سلم موجود بودند و بسیاری در زمان وی وفات کرده بودند؛ لذا، مردگان و زندگان از أمت محمد صلی الله علیه و سلم همه در این قربانی شریک هستند، و این یک قوچ همانطور که از طرف زندگان بود از طرف مردگان نیز بود و در این هیچ فرقی وجود ندارد.

 

دلیل سوم:«عَنْ حَنَشٍ قَالَ رَأَیْتُ عَلِیًّا یُضَحِّی بِکَبْشَیْنِ فَقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَوْصَانِی أَنْ أُضَحِّیَ عَنْهُ فَأَنَا أُضَحِّی عَنْهُ (سنن أبی داود (۷/ ۴۵۱) بَاب الْأُضْحِیَّهِ عَنْ الْمَیِّتِ ، مسند أحمد (۳/ ۲۲۵) ، (سنن الترمذی (۵/ ۴۴۸)

 

ترجمه: از حنش روایت است که حضرت علی را دیدم که دو قوچ فربانب می کرد، به او گفتم: این چه کاری است؟ فرمود: همانا رسول الله صلی الله علیه و سلم مرا وصیت نمود که از طرف وی قربانی کنم؛ لذا، من از طرف آنحضرت صلی الله علیه و سلم نیز قربانی می کنم.

 

توضیح: امام ابوداود از این حدیث قربانی از طرف میت را به اثبات رسانیده است و بر آن باب بسته است. در این حدیث می بینیم که حضرت علی رضی الله عنه بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم دو قوچ قربانی می کرد، و علتش را چنین بیان نمود که رسول الله صلی الله علیه و سلم او را به این کار وصیت نمو.ده است؛لذا، این حدیث نیز به صراحت معلوم می شود که قربانی از طرف میت جایز است و خود رسول الله صلی الله علیه و سلم به آن وصیت نموده است.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *