آخرین اخبار

خداوند سه عامل : تمسخر کردن ، طعنه زدن و حقارت کردن را حرام کرده است.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ [الحجرات : ۱۱] شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در خطبه های نماز […]

اشتراک گذاری
۰۸ آذر ۱۳۹۳
571 بازدید
کد مطلب : 3148

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ [الحجرات : ۱۱] شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در خطبه های نماز جمعه این هفته(۷ آذرماه۹۳)  مسجد جامع الخلیل خاش با تلاوت آیه ۱۱ سوره حجرات بیان فرمودند: قانون پنجم این سوره مربوط به معاشرت و زندگی اجتماعی می باشد. آن زندگی که انس، الفت، محبت و صفای قلبی می آورد و از عواملی که باعث دوری و تفرقه می شوند ما را باز می دارد.

مولانا محمد عثمان افزود: اسلام دینی است که فاصله ها و عوامل جدایی از یکدیگر را  برمی دارد و صفاتی که باعث تفاهم و تقارب قلوب بنی آدم است آنها را برجسته و تشویق می کند. این صفات را در میان خود بیاورید که باعث یکپارچگی امت می شود. جدایی و فاصله بین مسلمانان خواسته دشمن است دشمنان اسلام می خواهند فاصله بیاورند و در میان امت صف بندی و طبقه بندی ایجاد کرده اند ، مسلمانان را دشمن یکدیگر قرار دادند و از این فاصله و جدایی بهره برداری و استفاده می کنند.

ایشان در ادامه گفت: حکمت عملی جناب نبی کریم صلی الله علیه و سلم این بود که فاصله ها را برداشت و فرمود: (لا فَخْر لِلعَرَبِ عَلَی العَجَمِ). هیچ گونه فخری بین عرب بر عجم و سیاه بر سفید ندارد. (کُلُّکُم لِادَمَ وَ ادَمُ مِن تُرابٍ) همه شما فرزندان آدم هستید و آدم از خاک است. از این اتحاد و نسب تقاضا می شود که در کنار هم باشیم و این دستور صریح نبی کریم صلی الله علیه و سلم است.

وی گفتند: در جای دیگر پیامبر امت صلی الله علیه و سلم فرمود: (المؤمن للمؤمن کالبنیان یشدّ بعضه بعضا)مومن برای مومن مانند یک ساختمانی است که بعضی با بعضی در هم هستند. مانند اینکه با ستون و دیوارها سقف را نگهداری  و تمام زیر یک سقف قرار می گیرند. حتی محکم کردن صفوف در نماز را پیامبر تاکید کرد که خللی در میان صفها نباشد چراکه باعث می شود شیطان وسوسه بیندازد. این یک نمونه از اتحاد امت خداوند در قانون پنجم این سوره است.

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش در ادامه سخنان خود به عواملی که باعث جدایی و تفرقه امت می شود اشاه نمود و بیان داشت: خداوند عواملی که ما را از یکدیگر جدا می کند بیان فرموده ۱-تمسخر و استهزا به یکدیگر در ثروت ، فقر ، رنگ ظاهری ،  حب و نسب.  اگر کسی دارای عیوب: قد کوتاه ، سیاه پوست ، لنگ یا چشمش کج باشد خداوند این اجازه را به هیچکس نمی دهد که آن را تمسخر کند.۲-طعنه و عیب زدن۳-به نام تحقیر آمیز و حقارت صدا کردن. لذا این سه عامل باعث تفرقه و رنجش قلوب می شود که خداوند هر سه را حرام قرار داده است.

وی در ادامه با تلاوت آیه کریمه (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْراً مِّنْهُمْ) به تفسیر پرداخت وفرمود: ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان شما تقاضا نمی کند که یکدیگر را زبانی یا عملی به تمسخر و استهزا بگیرید و عیب بزنید لذا هیچ کسی بر کسی دیگر عیب نزند هیچ قومی قوم دیگر را ، سیاه بر سفید ، غلام بر آقا ، غنی و ثروتمند بر فقیر و ناتوان ، حاکم بر رعیت و صاحب زبان بر گنگ و کسی که زبانش لکنت دارد. چه بسا امکان دارد این شخصی که مورد تمسخر و طعنه قرار گرفته  نزد الله بهتر از آن شخص باشد.

نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و سلم در این باره می فرمایند:(إِنَّ اللَّهَ لَا یَنْظُرُ إِلَى صُوَرِکُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِکُمْ وَ لَکِنْ یَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِکُمْ وَ أَعْمَالِکُمْ) الله ذوالجلال به صورت ، مال و ثروت شما نگاه نمی کند ، الله به قلب و اعمال شما نگاه می کند که در آن توحید و بندگی الله باشد.

ایشان در ادامه حضرت بلال رضی الله تعالی عنه و ابوجهل را مثال امت زدند و گفتند: مقایسه کنید ، حضرت بلال سیاه پوست و دارای نسب آنچنانی نبود اما ابوجهل چهره زیبا و دارای حب بود ولی چون در قلب بلال توحید و بندگی خدا وجود داشت ارزشش از ابوجهل بیشتر بود. لذا نمی توانید به ظاهر کسی را حکم دهید که این شخص بهشتی است. چراکه بهشتی بودن را فقط الله می داند.

وی بیان نمود: یکبار در محضر رسول خدا صلی الله علیه و سلم  شخصی گفت: فلانی جنتی است ، پیامبر فرمود: گواهی مسلمانی او را بدهید و این علم را ندارید که به او بهشتی بگوید.

مولانا محمد عثمان در ادامه بیانات خود افزودند: ایمان تعلقش با قلب  و تعلق اسلام به ظاهر است. با چشم حقارت به هیچ کسی نگاه نکنید اگر می بینید شخصی عمل زشتی را انجام می دهد عمل او را رد  کنیدو  از عمل او اظهار تنفر و انزجار کنید نه از ذات آن شخص.

وی اظهار نمود: به کسی عیب و طعنه نزنید که فردا خود به آن مبتلا می شوید. اگر شخصی قبلاً عمل زشت و بدی داشته ولی الان خود را اصلاح کرده مثلاً اعتیاد و شراب نوشیده او را به نام بد قبلی صدا نزنید. با القاب بد خود را یاد نکنید. نزد رسول الله یک صحابی گفت: یا ابن سوداء ای فرزند سیاه ، پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمود: بد گفتی ، این است که انسان اول خود را بررسی کند چراکه مردم چشم دارند عیوب را می بینند. بهترین انسان آن است که عیب های خود را بنگرد ، نواقص و کمبودی هایی که در وجودش است پیدا کند. هر کسی در خود عیبی پیدا کند ، عیب دیگران را پیدا نمی کند.

ایشان در ادامه تاکید داشت: با نام های تحقیر آمیز و سوء یکدیگر را صدا نزنید و از خوبی ها بیان کنید بدی ها و زشتی ها را نگویید.  خداوند می فرماید: هر کسی بدی ها و لقب های زشت را بیان کند ظالم است. چون حق و حقوق یک انسان را ضایع می کند. نام های زشت و جاهلیت را صدا نزنید نام های بد را اصلاح کنید. نام هایی اسلامی که با نام خداوند پیوند بخورد بگذارید مانند: عبدالله و عبدالرحمن و… یا نام هایی که شخصیت های برجسته اسلام را داشته باشند. پیامبر صلی الله علیه و سلم به یارانش لقب: ابوبکر صدیق را عتیق ، عمر را  فاروق ، حمزه را  اسدالله ، خالد بن ولید را سیف الله رضی الله تعالی عنه دادند.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در آخر سخنان خود اظهار نمود: دشمن در صدد است که در میان امت اسلام خلل و ضرر ، آسیب برساند. (إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَهً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّهَ أَهْلِهَا أَذِلَّهً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ) الله می فرماید: دشمنان و حکام بیگانه وقتی در ملک شما وارد شوند فساد می آورند.

وی گفت: همانطور که مشاهده کردید در افغانستان ، عراق و کشورهایی که غربی ها وارد شده اند فساد اخلاقی ، اعتقادی ، نا امنی و مفاسد اجتماعی و اختلاف آورده اند. هرگز دشمن امنیت ، خیرخواهی و خوبی نمی آورد. لذا امروز امت نیاز به اتحاد دارد اختلافات و جنگهای قبیله ای برداشته شود و صلح ، صفا ، الفت و دوستی داشته باشید. در تمام امور در کنار یکدیگر قرار گیرید چراکه در این عزت دنیا و آخرت است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی الخلیل آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *