آخرین اخبار

خطبات نماز جمعه اهل سنت زاهدان – ۲۱ اسفند ۹۴

 مولانا گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:  “قرآن” معیار شناخت حق و باطل است شیخ‌التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج، از قرآن مجید به‌عنوان «معیار شناخت حق و باطل» یاد کرد و بر لزوم فراگیری الفاظ و معانی قرآن تاکید نمود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین، مولانا گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۱ اسفند […]

اشتراک گذاری
۲۱ اسفند ۱۳۹۴
441 بازدید
کد مطلب : 4128

 مولانا گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:
 “قرآن” معیار شناخت حق و باطل است

شیخ‌التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج، از قرآن مجید به‌عنوان «معیار شناخت حق و باطل» یاد کرد و بر لزوم فراگیری الفاظ و معانی قرآن تاکید نمود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین، مولانا گرگیج در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۲۱ اسفند ۱۳۹۴) پس از تلاوت آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره، به بیان جایگاه قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن مجید کتاب ایمان، هدایت و میزان حق و باطل است که همه ما باید تلاش کنیم با الفاظ و مفاهیم قرآن آشنایی داشته باشیم.
ایشان در ادامه افزود: قرآن مجید کتابی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. قرآن کتاب هدایت است؛ «هدی للمتقین». در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره، قرآن مجید هدایتی برای تمام انسان‌ها معرفی شده است. در آیه ۹ سوره «اسراء» نیز آمده است: «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» یعنی قرآن، بهترین راه را به انسان‌ها نشان می‌دهد. قرآن مجید برای راهنمایی انسان‌ها آمده است.
امام جمعه اهل‌سنت آزادشهر خاطرنشان کرد: شیخ‌القرآن مولانا غلام‌الله‌ – رحمه الله- می‌فرماید: قرآن مجید در سه چیز خلاصه می‌شود: ۱ـ رد شرک؛ ۲ـ رد ظلم؛ ۳ـ توصیه به نیکی و احسان. لذا همه ما باید از آیات قرآن درس بگیریم. قرآن کتابی‌ست که هم مسائل عقیدتی و اصلاحی را بیان می‌کند و هم کتاب مبارزه با مستکبران است.
استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه اظهار داشت: پیام پیامبران در دو چیز خلاصه می‌شود: یکی اینکه عبادت پروردگار را انجام دهید، و دوم اینکه از طاغوت اجتناب کنید و سرکشی‌ها و خودپرستی‌های طاغوت‌‌ها را رد کنید، زیرا آنان می‌خواهند خودشان را به‌جای خدا در میان مردم جای دهند و مردم را از تعقل و تفکر بازدارند.
ایشان در ادامه افزود: شیخ‌التفسیر مولانا حسین‌علی- رحمه‌الله- می‌فرماید: قرآن از اول تا آخر بیان توحید باری‌تعالی است. در تمام آیات قرآن مجید صفات خداوند متعال بیان می‌شود. حتی در آیه‌ای مانند «کُلُوا و اشرَبُوا و لا تُسرِفُوا» نیز معرفی پروردگار است؛ به این صورت که آن‌چیزی که خداوند به شما عنایت کرده است را بخورید و بیاشامید و کسی را با خدا شریک نگیرید. لذا برای شناخت شرک، شناخت و معرفت آیات توحیدی لازم و ضروری است.
مولانا گرگیج خاطرنشان کرد: قبل از بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم انسان‌ها به جن‌‌ها و درختان و انسان‌‌های جادوگر پناه می‌بردند و آنها را حاجت‌روا و مشکل‌گشا می‌دانستند و متاسفانه امروزه هم چنین افرادی وجود دارند. توحید را باید از قرآن بیاموزیم که به ما جمله «ایاک نعبد و إیاک نستعین» را تعلیم داده است.
ایشان یادآور شد: هر کدام از پیامبران در مقابل یکی از مستکبران ایستادگی کرده‌ است؛ حضرت ابراهیم علیه‌السلام در مقابل نمرود، و حضرت موسی علیه‌السلام در مقابل فرعون، و… . داستان‌های انبیا علیهم‌السلام که در قرآن آمده‌اند هم توحید و توکل را به ما می‌آموزند و هم نفی مستکبرین را. لذا قرآن مجید کتابی‌ست که ما باید از آن پیروی کنیم تا با توحید پروردگار آشنا شویم و طواغیت زمان را بشناسیم. قرآن مجید بین حق و باطل جدایی می‌اندازد و به‌وسیله آیات آن می‌توان حق را از باطل شناخت.
مدیریت دارالعلوم فاروقیه گالیکش افزود: دشمنان اسلام از قرآن مجید هراس دارند. در آیه ۲۶ سوره فصلت آمده است: «وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ» که مشرکین می‌گفتند به قرآن گوش نکنید. اما مشرکین و دشمنان در طول تاریخ هر کاری کرده‌اند نتوانسته‌اند مانع گسترش قرآن شوند؛ «والله متم نوره و لو کره الکافرون»
ایشان در پایان از عموم مردم خواست در دوره‌های تفسیر قرآن مجید که در برخی مدارس دینی برگزار می‌شوند، شرکت کنند تا با معنا و مفاهیم قرآن آشنا شوند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:
 علامت محبت واقعی با اهل‌بیت و صحابه، اتباع از سیره‌ی آن بزرگان است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید نیز در پایان مراسم نماز جمعه طی سخنانی کوتاه، با اشاره به ایام وفات حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها اظهار داشتند: حضرت فاطمه زهرا رضی‌الله‌عنها یکی از فرزندان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستند که در تاریخ اسلام بسیار درخشیدند. نسل حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم از ایشان ادامه یافت.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: تمام جهانیان با فرزندان حضرت فاطمه که در دامان این بانوی بزرگوار تربیت یافته‌اند به خوبی آشنایی دارند. همه فرق و مذاهب اسلامی افتخار دارند که محبت فرزندان حضرت فاطمه را در دل دارند. محبت اهل‌بیت جزو ایمان اهل‌سنت و تمام مسلمانان جهان است. همه ما باید به سیره‌ی اهل بیت و صحابه اقتدا کنیم.
ایشان «محبت با اهل‌بیت» را از مشترکات مذاهب اسلامی برشمردند و گفتند: محبت اهل بیت جزو مشترکات مذاهب اسلامی است؛ همه مسلمانان بر جایگاه اهل‌بیت اذعان دارند و تعریف و تمجید از آنان عطر مجلس آنهاست. البته علامت محبت واقعی آن است که در تمام امور از آنان اتباع و پیروی نماییم.

 مسافران نوروزی را تکریم کنیم

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان‌‌شان به نزدیک‌شدن تعطیلات نوروزی اشاره کردند و خطاب به مردم زاهدان و استان خاطرنشان نمودند: در تعطیلات نوروزی که در پیش‌اند بسیاری از هموطنان عزیز ما به این استان سفر می‌کنند. توصیه ما به شما آن است که این مسافران را به چشم میهمان نگاه کنید و با آنها محبت کنید.
ایشان در ادامه افزودند: اگر مسافران در این ایام با مشکلی مواجه شدند سعی کنید با آنان همکاری کنیم و مشکلات‌شان را حل کنیم. مغازه‌داران گرامی نیز با این مسافران با اکرام و محبت رفتار کنند و در معاملات سود زیادی از آنان نگیرند، بلکه با تخفیف معامله شود.
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار داشتند: اخلاق و برخورد نیکو با مسافران تاثیر بسیار خوبی بر جا می‌گذارد و سبب خوشنامی استان ما در اذهان ملت عزیز ایران می‌شود.

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *