آخرین اخبار

درخواست مسلمانان برای دریافت حق شهروندی در اسپانیا

به دنبال اعلام دولت اسپانیا مبنی بر اینکه یهودیان سفاردی که بین سال‌های ۱۴۹۲ تا ۱۶۰۹ از جنوب اسپانیا اخراج شدند، می‌توانند ادعای حق شهروندی کنند، مسلمانان اندلسی نیز خواستار حقوق مشابه شدند. به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان  به نقل از ایکنا، مسلمانان از قرن هشتم تا قرن پانزدهم حاکم سرزمین اندلس در جنوب اسپانیا […]

اشتراک گذاری
۰۴ اسفند ۱۳۹۲
419 بازدید
کد مطلب : 1368

به دنبال اعلام دولت اسپانیا مبنی بر اینکه یهودیان سفاردی که بین سال‌های ۱۴۹۲ تا ۱۶۰۹ از جنوب اسپانیا اخراج شدند، می‌توانند ادعای حق شهروندی کنند، مسلمانان اندلسی نیز خواستار حقوق مشابه شدند.

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان  به نقل از ایکنا، مسلمانان از قرن هشتم تا قرن پانزدهم حاکم سرزمین اندلس در جنوب اسپانیا بودند. در قرون وسطی و در دوران تفتیش عقاید، به مسلمانان و یهودیان اسپانیا سه گزینه داده شد که یا این کشور را ترک کنند، یا دین خود را به کاتولیک تغییر دهند و یا کشته شوند. در آن زمان عده زیادی از مسلمانان و یهودیان کشته شدند و گروهی نیز به شمال آفریقا و بخش‌هایی از امپراتوری عثمانی فرار کردند.

آلبرتو روییز گالاردون، وزیر دادگستری اسپانیا به تازگی اعلام کرده است: اسپانیا به جامعه یهودیان سفاری برای ترویج زبان و فرهنگ اسپانیایی مدیون است و آن‌ها می‌توانند از حق شهروندی اسپانیا برخوردار شوند.

حال این سوال برای مسلمانان اندلسی ایجاد شده است که چرا آن‌ها با وجود میراث غنی اسلامی در اسپانیا از چنین حقی برخوردار نیستند.

بایی لوباریس، رئیس بنیاد میراث تاریخی اندلس می‌گوید: دولت اسپانیا باید به مسلمانان آندلسی نیز این حق را بدهد در غیر اینصورت این تصمیم، اگر نگوییم نژادپرستانه، کاملاً سلیقه‌ای است.

مسلمانان اسپانیا با ۱٫۶ میلیون نفر، حدود ۳٫۴ درصد جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند، اما از این میان تنها ۴۶۵ هزار نفر شهروند اسپانیا هستند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *