آخرین اخبار

دست افراط‌گرایان، در هر قشر و گروهی که هستند، باید کوتاه شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد شدید از تندروی و افراط‌گرایی و تاکید بر رعایت عدالت و اعتدال در تمام زمینه‌ها، خاطرنشان کردند که “دست افراط‌گرایان، ‌در هر قشر و گروهی که هستند، باید کوتاه شود.” امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه  (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ضمن انتقاد از وجود افراط‌گرایی و تندروی […]

اشتراک گذاری
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
507 بازدید
کد مطلب : 2278

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن انتقاد شدید از تندروی و افراط‌گرایی و تاکید بر رعایت عدالت و اعتدال در تمام زمینه‌ها، خاطرنشان کردند که “دست افراط‌گرایان، ‌در هر قشر و گروهی که هستند، باید کوتاه شود.”

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه  (۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ضمن انتقاد از وجود افراط‌گرایی و تندروی در جامعه انسانی، اظهار داشتند: متاسفانه امروزه جهان بشری از تندروی، افراط‌گرایی و تک‌روی رنج می‌برد و به خاطر عدم مشورت و میانه‌روی عرصه زندگی بر بشریت تنگ شده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: متاسفانه امت اسلام و کشورهای اسلامی نیز با افراط و تندروی مواجه هستند، در حالی‌که اسلام دین همزیستی مسالمت‌آمیز، گفتمان و مذاکره و دین صلح است. قرآن عظیم‌الشأن خطاب به مسلمانان می‌فرماید: «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» اگر دشمنان و مخالفین شما به مصالحه تمایل نشان دادند، شما نیز با آنها صلح کنید و در مقابل ترفندهای آنان بر الله تعالی توکل کنید. البته دین اسلام در مقابل کسانی که از منطق گفتمان و مذاکره و صلح برخوردار نبوده و خوی استکباری و استبدادی دارند،‌ جهاد را فرض قرار داده است.
ایشان در ادامه افزودند: دین اسلام دینی‌است که می‌خواهد جهانیان در آرامش زندگی کنند. در فرهنگ اسلام، بلندنظری و آینده‌نگری موجود بوده و آسایش و آرامش انسانیت را در خود جای داده است. اگر مسلمانان در مسیر اسلام و اعتدال حرکت کرده و دایره‌ی وسیع اسلام را تنگ و محدود نکنند،‌ بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. متاسفانه امروزه افرادی هستند که اسلام را در خود منحصر کرده و ادعا می‌کنند که فقط سخن آنها درست و صحیح است، در حالی که این اشتباه است، بلکه باید به دیگران نیز توجه نموده و حرف آنها را گوش کرد.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان این نکته که “روح اسلام از تهمت و افترا و دروغ بیزار است” اظهار داشتند: گاهی اوقات انسان در برخی رسانه‌ها مطالبی را مشاهده و مطالعه می‌کند که مایه نگرانی و ناراحتی می‌شوند. این درحالی‌ست که روح اسلام از تهمت، افترا، دروغ، کوتاه‌بینی و تضییع حقوق دیگران بیزار است.
مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سخنانشان ضمن انتقاد از برخی اصولگرایان تندرو،‌ خاطرنشان نمودند: اصول‌گرایان معتدل در نزد ما بسیار حرمت دارند. اصول‌گرایی، به معنای کسی که به مبادی و معتقدات و اصول اسلامی پایند است، وقتی در مسیر اعتدال قرار داشته باشد، بسیار مهم و مفید است. اما بعضی از افراد هستند که خود را به اصول‌گرایان منتسب می‌کنند، ولی دیگران را تحمل نکرده و در رسانه‌ها به تهمت و افترا به دیگران مبادرت می‌ورزند، درحالی‌که این نوع اقدامات،‌ با اصول‌گرایی موافق نبوده، بلکه بسیار فاصله دارد. این قبیل اقدامات به اصول‌گرایان ضربه می‌زند. در هر قشر و گروه و گرایشی که افراد تندرو وارد شوند، به آن قشر و گروه ضرر وارد می‌کنند. همان‌طور که اسلام از ناحیه مسلمانان افراطی و تندرو ضربه خورده و دشمنان در جهت تخریب اسلام از این ناحیه سوءاستفاده می‌کنند.
ایشان “تقوا و خداترسی” را مهمترین عامل پیروزی و موفقیت هر قشر و گروه دانستند و گفتند: وقتی تقوا و خداترسی نباشد، ‌انسان به دیگران تهمت و افترا می‌بندد و کارهای خوب دیگران را نیز بد جلوه می‌دهد، درحالی‌که این افعال خارج از عدالت و اعتدال است. توصیه اسلام به مسلمانان این است که «وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» عداوت و دشمنی یک قوم و گرایش شما را وادار به بی‌عدالتی نکند، بلکه در مقابل مخالفین و دشمنان خود نیز باید عدالت و اعتدال را رعایت نمایید.
مدیر دارالعلوم زاهدان “کشتن افراد از روی تعصبات مذهبی، قومی، حزبی و گرایشی” را “خارج از مسیر اعتدال” اعلام کردند و خاطرنشان نمودند: اینکه برخی افراد، مردم را از روی تعصبات قومی، مذهبی و گرایشی می‌کشند، این خارج از مسیر اعتدال بوده و اینها افراد تندرو هستند، ‌حال فرقی نمی‌کند که خود را سنی بنامند یا شیعه. وقتی انسانی را به خاطر اینکه شیعه یا سنی، سیستانی یا بلوچ، معلم یا کارمند و… است می‌کشند یا گروگان می‌برند، جواب خدا را چگونه خواهند داد؟ مال و آبرو و خون و حقوق انسان‏ها محفوظ بوده و کسی حق تجاوز به آنها را ندارد.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کردند: کسانی که در رسانه‌ها اخلاق اسلامی را رعایت نکرده و به افراد تهمت و افترا می‌زنند، روز قیامت چه جوابی خواهند داشت و چگونه خود را از غضب الهی نجات خواهند داد؟ مسلمان باید در همه حالات الله تعالی را در نظر بگیرد. حتی اگر افرادی هستند که اعتقاد اسلامی ندارند، حداقل اخلاق و آزادی و حریت داشته باشند و حقوق دیگران را ضایع نکنند. همان‌طور که امام حسین- رضی الله عنه- خطاب به مخالفان خودش فرمود که اگر اسلام را قبول ندارید، حداقل آزاده باشید. لذا همه انسان‏ها، فارغ از هر قومیت و مذهب و گرایش و اعتقادی، دارای حرمت و کرامت و حقوق‌اند.

مردم استان،‌ اعم از شیعه و سنی، برای توسعه و آبادانی استان با یکدیگر متحد شوند
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به مردم استان یادآور شدند: همه مردم استان، ‌اعم از شیعه و سنی، سیستانی و بلوچ و هر قومیتی که در استان زندگی می‌کنند، برای ما عزیز و محترم هستند. همه آنها بنده الله، امت رسول‌الله و ملت ایران هستند و باید با یکدیگر متحد باشند. اگر شما با یکدیگر متحد باشید استان شما به امنیت و آبادانی می‌رسد. بسیاری از سرمایه‌داران بعد از سفر ریاست محترم جمهور و هیئت دولت به استان، آماده سرمایه‌گذاری در استان هستند. استان سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای بالایی از قبیل بندر چابهار و صنعت و معدن و مرزهای موجود می‌باشد که دولت فعلی با کارشناسی و دقت‌نظر در جهت ایجاد کار و اشتغال برنامه‌ریزی می‌کند.
ایشان در ادامه به وجود ‌”دست‌های متعدد برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در استان” اشاره کرده و گفتند: ‌دست‌های متعددی در استان وجود دارد که می‌خواهند استان را طوری جلوه دهند که موجب ترس و وحشت تجار و سرمایه‌گذاران شود و در نتیجه استان بر وضعیت گذشته خود باقی بماند. این‌ها دشمن استان،‌ منطقه و قومیت‌ها و مذاهب استان هستند. استان باید در زمینه صنعت و تجارت و انواع استعداهای موجود توسعه حاصل کند و فقر و تنگدستی از استان برچیده شود.
مولانا عبدالحمید بر مقابله با افراط و تندروی تاکید کردند و گفتند: دست افراد افراطی و تندرو در هر گروه و جناحی که هستند باید کوتاه شود. اکثریت مردم استان خواستار وحدت،‌ اخوت، همدلی، هم‌گرایی و توسعه استان هستند. اگر یک قطره خون از بینی شیعه یا سنی بچکد، یا آبروی کسی زیر سؤال برود برای ما تفاوتی ندارد. اگر کسی در استان احساس ناامنی کند، ما احساس می‌کنیم که این ناامنی برای همه ماست. ما با یکدیگر برادر بوده و در بسیاری چیزها از جمله اسلام و ایران با یکدیگر شریک هستیم. ما باید به امنیت و اخوت ملی در سطح کشور برسیم و تفاوتی در بین ملت ایران وجود نداشته باشد. کسانی که قائل به تفاوت هستند، در هر لباسی که باشند، در مسیر افراط قرار دارند. افراط‌گرایی بسیار مضر است. لذا همه ارگان‌ها، ‌نهادها، ادارات، علما و حوزه‌ها و همه مردم باید در مسیر اعتدال حرکت نمایند و مواظب افراطیون باشند.

خداوند متعال بینی کسانی که علیه اسلام‌گرایان توطئه کنند را به خاک خواهد مالید
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به سخنی از “عبدالفتاح السیسی”، نامزد ریاست جمهوری مصر، در خصوص نابودی جنبش اخوان‌المسلمین، ضمن انتقاد شدید از این سخن خاطرنشان کردند: عبدالفتاح السیسی که با کودتا علیه یک حکومت دموکراسی روی کار آمده است و اکنون نامزد ریاست جمهوری مصر است، اخیرا اعلام کرده بود که اگر روی کار بیاید جنبش اخوان‌المسلمین، ‌که یک جنبش اسلامی و اسلام‌گراست، را ریشه‌کن خواهد کرد. بنده بسیار متعجب شدم که او با چه جرأتی چنین سخنی را به زبان آورده است. معلوم می‌شود که هنوز فرعون در مصر موجود بوده و این افراد از نسل فرعون‌اند که در مقابل حضرت موسی- علیه السلام- ایستاد.
مولانا عبدالحمید “السیسی” و افرادی از این قبیل را «سرسپرده اسرائیل و غرب» توصیف کردند و گفتند: این افراد که مسلمانان و کسانی که کلمه می‌خوانند را تهدید می‌کنند، سرسپرده غرب هستند و خداوند متعال بینی چنین افرادی را به خاک خواهد مالید. اعتقاد ما آن‌ست که هر کسی که علیه اسلام و اسلام‌گریان توطئه نماید خداوند متعال او را به عذاب خودش گرفتار خواهد کرد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *