آخرین اخبار

دعا یا ذکری برای نجات از فقر وتنگدستی

کافیست تا دعا کننده با خلوص نیست متوجه بارگاه الهی شود و دستهایش را بالا برده و دعا کند که: بارالها! تنها تو رزاق و روزی دهنده مخلوقاتت هستی، پس مرا رزق و روزی حلال ده و مرا از فقر و تنگ دستی رهایی ده.. یا امثال این دعاها.. پس نیازی نیست که حتما سراغ […]

اشتراک گذاری
۰۲ اسفند ۱۳۹۳
323593 بازدید
کد مطلب : 3479

کافیست تا دعا کننده با خلوص نیست متوجه بارگاه الهی شود و دستهایش را بالا برده و دعا کند که: بارالها! تنها تو رزاق و روزی دهنده مخلوقاتت هستی، پس مرا رزق و روزی حلال ده و مرا از فقر و تنگ دستی رهایی ده.. یا امثال این دعاها..

پس نیازی نیست که حتما سراغ دعاهای خاصی بگردید، زیرا خداوند متعال اجابت کننده دعاهاست و شما با هر زبان و عبارتی – که خالی از شرک و بدعت باشد – می توانید خود دعا کنید، پس خود را مقید و محدود نکنید. خداوند متعال می فرماید: « وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» (بقره ۱۸۶).

 

دعا یا ذکری برای نجات از فقر وتنگدستی

کافیست تا دعا کننده با خلوص نیست متوجه بارگاه الهی شود و دستهایش را بالا برده و دعا کند که: بارالها! تنها تو رزاق و روزی دهنده مخلوقاتت هستی، پس مرا رزق و روزی حلال ده و مرا از فقر و تنگ دستی رهایی ده.. یا امثال این دعاها..

پس نیازی نیست که حتما سراغ دعاهای خاصی بگردید، زیرا خداوند متعال اجابت کننده دعاهاست و شما با هر زبان و عبارتی – که خالی از شرک و بدعت باشد – می توانید خود دعا کنید، پس خود را مقید و محدود نکنید.

خداوند متعال می فرماید: « وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» (بقره ۱۸۶).

یعنی: و هرگاه بندگانم از تو درباره من سوال کنند، بگو من نزدیک هستم، ودعای دعا کننده را هرگاه مرا بخواند اجابت می کنم، پس باید فرمان مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند.

‏ علامه عبدالرحمن سعدی در تفسیر آیه می نویسد: «این پاسخ پرسشی است که بعضی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وسلم) از او پرسیدند وگفتند: ای ‏پیامبر خدا! آیا پروردگار ما نزدیک است تا با او مناجات کرده و با او در گوشی ‏صحبت کنیم، یا دور است و باید او را صدا بزنیم؟ پس این آیه نازل شد: « وَإِذَا سَأَلَکَ ‏عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ»‏ .. پس هرکس که پروردگارش را با قلبی آگاه و حاضر و دعایی مشروع بخواند و مانعی برای پذیرفته شدن دعایش وجود نداشته باشد، مانند خوردن روزی حرام و امثال آن، خداوند وعده داده است که دعایش را اجابت کند، به ویژه وقتی که اسباب اجابت دعا را فراهم نماید، از قبیل استجابت خداو اطاعت از دستورهای او، و باز آمدن از آنچه که ما را از گفتن آن وانجام دادن آن نهی کرده است. و ایمان به خداوند نیز یکی از اسباب استجابت دعا می باشد. به همین جهت فرمود: « فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» پس فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند و رشد را به دست آورند».

اما در مورد دعای خاصی برای نجات از فقر و تنگدستی از پیامبر صلی الله علیه وسلم سراغ نداریم که وارد شده باشد، اما ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم این دعا را می خواندند:

« اللَّهُمَّ أَعُوْذُ بِکَ مِنَ الْکُفْرِ، وَالْفَقْرِ» أبو داود ۴/ ۳۲۴، وأحمد ۵/ ۴۲

«بار الها! از کفر به تو پناه می برم، از فقر به تو پناه می برم». شما می توانید این دعا را در سجده و یا در انتهای تشهد بخوانید.

البته پیامبر صلی الله علیه وسلم این دعا را بعنوان دعای صبحگاه و شامگاه می خواند:

«اللَّهُمَّ عَافِنِی فِی بَدَنِی اللَّهُمَّ عَافِنِی فِی سَمْعِی اللَّهُمَّ عَافِنِی فِی بَصَرِی، اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکُفْرِ وَالْفَقْرِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ!»

«خدایا مرا عافیت ده در بدنم، خدایا مرا عافیت بده در شوایی ام، خدایا مرا عافیت ده در بینایی ام، خدایا پناه می‌برم به تو از کفر و فقر، خدایا پناه می‌برم به تو از عذاب قبر، نیست معبودی بحق مگر تو».

و هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم به رختخواب می‌رفتند، چنین دعا می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَواتِ وَرَبَّ الاَرْضِ وَرَبَّ الْعَرْشِ العَظِیمِ، رَبنَّاَ وَرَبَّ کُلِّ شَیءٍ، فَالِقِ الحَبِّ وَالنَّوَی وَمُنْزِلِ التَورَاهِ وَالإِنْجِیلِ وَالْفُرقَانِ، أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ کُلِّ ذِی شَرٍ أَنْتَ آخِذّ بِنَا صِیَتِهِ، اللَّهُمَّ أَنْتَ الأَوَّلُ فَلَیْسَ قَبْلَکَ شَیٌ وَأَنْتَ الآخِرُ فَلَیْسَ بَعْدَکَ شَیءٌ وأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَیَسَ فَوَقکَ شَیءٌ وأَنْتَ البَاطِنُ فَلیَسَ دُونَکَ شَیءٌ، اِقْضِ عَنَّا الدَّینَ وأغْنِنَا مِنَ الفَقْرِ».

«خدایا! ای پروردگار آسمان‌ها و زمین، و ای پروردگار عرش عظیم، ای پروردگار ما و پروردگار همه چیز، شکافنده‌ی دانه و هسته و فرو فرستنده‌ی تورات و انجیل و قرآن! از شر هر شروری که پیشانیش به دست توست، به تو پناه می‌برم، خدایا! تو نخستینی، پیش از تو چیزی نیست، تو واپسینی، پس از تو چیزی نیست، تو آشکاری، فراتر از تو چیزی نیست و تو پنهانی فروتر از تو چیزی نیست، وام‌های ما را بپرداز و ما را از فقر دور بگردان».

و در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ ابن‌ابی‌شیبه‌، مسلم‌ و ترمذی‌ از ابی‌هریره رضی الله عنه آمده‌ است‌ که‌ فرمود: فاطمه‌ رضی‌ الله عنها نزد رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم آمد واز ایشان‌ برای‌ خود خدمتکاری‌ می‌طلبید پس‌ به‌ او فرمودند: «قولی: اللهم‌ ربنا ورب‌کل‌ شی‌، منزل‌ التوراه‌ والإنجیل‌ والفرقان‌ فالق‌ الحب‌ والنوی‌، أعوذ بک‌ من‌ کل‌ شی‌ أنت ‌آخذ بناصیته‌، أنت‌ الأول‌ فلیس‌ قبلک‌ شیء‌ وأنت‌ الآخر فلیس‌ بعدک‌ شیء‌ وأنت‌ الظاهر فلیس‌ فوقک‌ شیء‌، وأنت‌ الباطن‌ فلیس‌ دونک‌ شیء‌، اقض‌ عنا الدین‌، واغننا من ‌الفقر»

یعنی: ای‌ فاطمه‌! بگو: بارخدایا! ای‌ پروردگار ما و پروردگار همه‌ چیز! ای ‌فرودآورنده‌ تورات‌ و انجیل‌ و فرقان‌! ای‌ شکافنده‌ دانه‌ها و هسته‌ها! پناه‌ می‌برم‌ به‌ تو از شر همه‌ چیزی‌ که‌ تو گیرنده‌ موی‌ پیشانی‌ آن‌ هستی‌ (یعنی‌ تحت‌ قبضه‌ وتصرف‌ توست) تویی‌ اول‌؛ پس‌ قبل‌ از تو چیزی‌ نیست‌ و تویی‌ آخر؛ پس‌ بعد از تو چیزی‌ نیست‌ و تویی‌ ظاهر؛ پس‌ فوق‌ تو چیزی‌ نیست‌ و تویی‌ باطن‌؛ پس‌ ورای‌ تو چیزی‌ نیست‌، بپرداز از ما وام‌ را و ما را از فقر بی‌نیاز کن‌.

نکته: حدیثی در فضیلت خواندن سوره واقعه وارد شده که هرکس شب آنرا بخواند از فقر و تنگدستی نجات می یابد، ولی این حدیث صحیح نیست:

در روایتی از ابن مسعود ‏رضی الله عنه است که گفت: «از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که ‏می‌فرمود: «کسی که سوره‌ی واقعه را در هر شب بخواند دچار فقر و ‏تنگدستی نمی‌شود».‏ “الاذکار نووی”

منبع: وااسلاماه

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *