آخرین اخبار

نکاتی مهم برای حفظ قرآن کریم

۱٫ برای حفظ بهتر ست از یک قرآن معین ومشخص استفاده شود . یعنی رنگ صفحه ، خط قرآن همیشه یکی باشند تا ثابت بماند زیرا عامل موثری در سهولت وافزایش سرعت حفظ است. ودر این باره توصیه می شود از قرآن عثمان طه که دارای ۶۰۴ صفحه وهر صفحه دارای ۱۵ خط وانتهای هر […]

اشتراک گذاری
۳۰ تیر ۱۳۹۳
300880 بازدید
کد مطلب : 2608

۱٫ برای حفظ بهتر ست از یک قرآن معین ومشخص استفاده شود . یعنی رنگ صفحه ، خط قرآن همیشه یکی باشند تا ثابت بماند زیرا عامل موثری در سهولت وافزایش سرعت حفظ است.
ودر این باره توصیه می شود از قرآن عثمان طه که دارای ۶۰۴ صفحه وهر صفحه دارای ۱۵ خط وانتهای هر صفحه باآخر آیه تمام میشود واز طرفی هر جزء دارای ۲۰ صفحه می باشد که برای حفاظی که اراده خواندن نماز تراویح را دارند آسان تر می باشد.
۲ . شرط دوم برنامه ریزی دقیق ومنظم است . بی تردید یک برنامه ی دقیق ومنظم از شرایط فهم موقعیت در امر حفظ به شمار می آید. همانطور که می دانید برای انجام هر کاری و رسیدن به هر هدفی منظم بسیار موثر ست.
حفظ قرآن ازین قاعده مستثنی نیست ومستلزم یک برنامه ی مرتب وحساب شده است. وباید بر همین اساس هر روز در ساعتی معین حفظ شود . عدم رعایت نظم اغتشاش و کند کاری ذهنی می آورد ودر نتیجه باعث دلسردی ونا امیدی می شود.
۳ . تمرکز حواس اینکه انسان فکر خود را روی یک موضوع معطوف داشته نگذارد که فکر او به سوی موضوعات دیگر معطوف شود. اگر احساس می کنید تمرکز حواس ندارید آن وقت حفظ را به وقتی دیگر موکول کنید.
۴ . بهترین زمان برای یادگیری ؛ زمانی است که انسان در آن وقت و آمادگی کافی ولازم را داشته باشد. اوقاتی که انسان از آرامش ذهنی بیشتری بر خوردار است عبارتند از :
الف) اول صبح
ب) اول شب : یعنی قبل وبعد نماز صبح ، بعد از نماز مغرب تا عشاء .
۵ . مکان مناسب : جایی که برای حفظ در نظر گرفته می شود نیز دارای اهمیت است. حال چه یک کلاس عمومی باشد ویا اینکه فرد به تنهایی مبادرت به حفظ نماید. سعی شود مکانی انتخاب گردد که اشیاء مختلف با نقش ونگارهای متفاوت در دید انسان نباشد زیرا ممکن ست هر کدام مشغولیتهایی را در ذهن ایجاد کند . حتی الامکان سعی شود مکانی ثابت انتخاب شود زیرا تغییر مکان از تمرکز ذهن انسان می کاهد.
۶٫ غذای مناسب ومتوسط خوردن در حفظ نقش موثری دارد وپرخوری باعث از کار افتادن ذهن می شود . همچنان کم خوری زیاد ویا گرسنگی آمادگی ذهنی را کاهش می دهد. زیرا جسم وروح ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
۷٫ شرکت در کلاسهای حفظ که دارای شرایط و مکانهای مناسب واستفاده از اساتید مجرب می باشند واستفاده از تجربیات وارشادات اساتید توصیه می شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *