آخرین اخبار

راههای افزایش رزق و روزی درقرآن و سنت

.اسباب زیاد شدن رزق که از طریق شرع ( متمسک شدن به احکام دین) حاصل می گردد وآنها به شرح ذیل می باشند . ۱- استغفار و توبه: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً [نوح:۱۰-۱۲] . یعنی: و گفتم از […]

اشتراک گذاری
۱۴ فروردین ۱۳۹۴
550501 بازدید
کد مطلب : 3601

.اسباب زیاد شدن رزق که از طریق شرع ( متمسک شدن به احکام دین) حاصل می گردد وآنها به شرح ذیل می باشند .

۱- استغفار و توبه:

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً [نوح:۱۰-۱۲] . یعنی: و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است[تا] بر شما از آسمان باران پی در پی فرستدو شما را به اموال و پسران یاری کند و برایتان باغها قرار دهد و نهرها برای شما پدید آورد. که علما در تفسیر این آیه می گویند: هرگاه توبه و استغفار و طاعت الله تعالی نمودید خداوند رزق را بر شما زیاد می کند.

و متاسفانه انسانهای زیادی دائما در حال استغفاری هستند که قلب با زبان همراه نیست و یا اگر توبه می کنند توبه شان ناقص است چرا که از گناه پشیمان نمی شوند و اگر هم نادم شدند به آن دوباره روی می آورند.

۲- تقوای الله تعالی، عامل دیگری است برای زیاد شدن شرعی رزقی که علما از آن به معنی دست گرفتن به اوامر الهی و دور شدن از منهیات وی معنی نموده اند

هرکس طاعات الله تعالی را بجای آورد و از منهیات پرهیز نماید،خداوند این عبادات را باعث (جلب) رزق وی می کند: (وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ) الطلاق/۲-۳ . یعنی: و هر کس از خدا پروا کند [خدا] برای او راه بیرون‏شدنی قرار می‏دهدو از جایی که حسابش را نمی‏کند به او روزی می‏رساند.

۳- توکل، یعنی امورات خود را به الله تعالی واگذار نماییم و تعلق خاطر خود را نسبت به باقی خلایق قطع کنیم.

الله تعالی می فرماید: فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ [العنکبوت:۱۷] یعنی: پس روزی را پیش خدا بجویید. یعنی باید در کسب رزق بر الله توکل نمود و رزق را از کسی یا چیزی طلب نکنیم غیر از الله و فقط امید داشته باشیم که خداوند روزیمان را عطا می کند.

همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: (لو أنکم تتوکلون علی الله حق توکله؛ لرزقکم کما یرزق الطیر ..) اگر شما آنچنانکه شایسته الله است بر وی توکل کنید براستیکه خداوند رزقتان را می دهد چنانکه پرنده را رزق می دهد..

۴- بدنبال هم حج و عمره رفتن، یعنی هرگاه حج تمتع بجای آورده شد عمره ، و هرگاه عمره انجام شد تمتع بجای آورده شود، و دلیل آن این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم است که :(تابعوا بین الحج والعمره، فإنهما ینفیان الفقر والذنوب…) یعنی: تبعیت کنید بین حج و عمره(بدنبال هم تمتع و عمره را انجام دهید)چرا که آن دو فقر و گناه را از بین می برند…

۵- انفاق در راه خدا، خداوند می فرماید: قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ [سبأ:۳۹] یعنی: بگو در حقیقت پروردگار من است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده یا برای او تنگ می‏گرداند و هر چه را انفاق کردید عوضش را او می‏دهد و او بهترین روزی دهندگان است.

۶- صله رحم (سرزدن به نزدیکان) باعث روزی است:عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍرضی الله عنهقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِصلی الله علیه وسلمیَقُولُ: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُبْسَطَ لَهُ فِی رِزْقِهِ، أَوْ یُنْسَأَ لَهُ فِی أَثَرِهِ، فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ». (بخاری: ۲۰۶۷)

یعنی: انس بن مالکرضی الله عنهمی گوید: شنیدم که رسول اللهصلی الله علیه وسلمفرمود: «هرکس که می خواهد روزی اش زیاد گردد و عمرش طولانی شود، باید که صله رحم داشته باشد..
منبع::وااسلاماه

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *