آخرین اخبار

زید بن ثابت(رضی الله عنه)

بیوگرافی زید بن ثابت (از مفسرین قرن اول) بیوگرافی زید بن ثابت اسم و نسب و کنیۀ وی نسب کامل او: زید بن ثابت بن الضحاک بن زید بن لوذان بن عمرو بن عبد عوف بن غنم بن مالک بن النجار، الأنصاری، است، کنیه اش أبو سعید بود، و به او أبو خارجه مدنی نیز […]

اشتراک گذاری
۱۴ مرداد ۱۳۹۳
48461 بازدید
کد مطلب : 2777

بیوگرافی زید بن ثابت (از مفسرین قرن اول)

بیوگرافی زید بن ثابت

اسم و نسب و کنیۀ وی

نسب کامل او: زید بن ثابت بن الضحاک بن زید بن لوذان بن عمرو بن عبد عوف بن غنم بن مالک بن النجار، الأنصاری، است، کنیه اش أبو سعید بود، و به او أبو خارجه مدنی نیز گفته می شد.

شیوخ و شاگردان وی

زید بن ثابت از نبی اکرم (صلی الله علیه وسلم) و ابوبکر و عمر و عثمان (رضی الله عنهم) روایت کرده است.

و از شاگردان او می توان دو فرزندش خارجه و سلمان، و مولایش [۱] ثابت بن عبید، و ابوهریره و انس و ابوسعید و سهل بن حنیف و ابن عمر و سهل بن سعد و عبدالله بن یزید الخطمی و سهل بن أبی حثمه و مروان بن حکم و طاووس و عطاء بن یسار را نام برد.

مکانت و منزلت او در تفسیر

هنگامی که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) وارد مدینه شد، او نوجوانی یازده ساله بود، وی یکی از کسانی بود که کلام وحی را برای رسول الله (صلی الله علیه وسلم) می نوشت. شعبی می گوید: زید در دو چیز بر مردم سبقت گرفت، یکی علم فرائض (علم میراث) و دیگری قرآن کریم.

مسروق می گوید: به مدینه آمدم و زید بن ثابت را از راسخین در علم یافتم.

وفاتش

وی در سال ۴۵ هجری دار فانی را وداع گفت، ابوهریره (رضی الله عنه) در روزی که زید وفات نمود، فرمود: امروز دانشمند این امت وفات کرده، و از خداوند می خواهم که ابن عباس را در علم و دانش جانشین او قرار دهد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *