آخرین اخبار

سخنان علمای اهلسنت ایران در مورد انتخابات

امامان جمعه اهل‌سنت کشور تأکید کردند؛ حضور مردم در انتخابات پررنگ باشد امامان جمعه اهل‌سنت کشور در خطبه‌های نمازجمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ با اشاره به پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در این انتخابات تاکید کردند. امامان جمعه اهل‌سنت کشور در […]

اشتراک گذاری
۰۳ اسفند ۱۳۹۴
483 بازدید
کد مطلب : 4084

امامان جمعه اهل‌سنت کشور تأکید کردند؛
حضور مردم در انتخابات پررنگ باشد
امامان جمعه اهل‌سنت کشور در خطبه‌های نمازجمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ با اشاره به پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در این انتخابات تاکید کردند.
امامان جمعه اهل‌سنت کشور در خطبه‌های این هفته مردم را به انتخاب فرد اصلح از میان کاندیداها، بدون در نظر گرفتن گرایش‌های قومی و قبیله‌ای، فراخواندند.

 

مولانا عبدالحمید: کاندیداها و طرفداران‌شان از دروغ، تهمت و افترا پرهیز کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، از تمام کاندیداها و هواداران آنان خواستند اخلاق اسلامی را مدنظر قرار دهند و از افترا و تهمت علیه یکدیگر پرهیز کنند.
مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (۳۰ بهمن ۱۳۹۴) اظهار داشتند: انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور یکی از صحنه‌های بسیار مهم است که از سراسر دنیا این انتخابات را با دوربین‌های خودشان رصد می‌کنند تا ببینند ملت ایران چکار می‌کند. لذا حضور همه باید گسترده و پرشور باشد.
ایشان در ادامه به رعایت اخلاق اسلامی در دوران تبلیغات انتخاباتی تاکید کردند و گفتند: با توجه به اینکه در این انتخابات تعداد کاندیداها زیاد هستند و طرفدارانی هم دارند، لذا همۀ افراد باید مواظب باشند غیبت یکدیگر را نکنند و از تهمت، افترا، بدگمانی و تحقیر یکدیگر به شدت پرهیز نمایند تا شاهد انتخاباتی سالم باشیم. متاسفانه این روزها در فضاهای مجازی برخی‌ها خدا و حساب و کتاب روز قیامت را در نظر نمی‌گیرند و دین خود را به‌خاطر دنیای دیگران می‌فروشند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان تاکید کردند: صداقت و امانتداری بسیار مهم و جزو برجسته‌ترین صفات اخلاقی در فرهنگ و تمدن اسلام هستند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم قبل از بعثت نیز به صداقت و امانتداری معروف و مشهور بودند. لذا همه ما باید از دروغ پرهیز کنیم، زیرا دروغ از سنگین‌ترین گناهانی است که خشم و لعنت پروردگار را به دنبال دارد. امانتداری نیز باید رعایت شود. رأی شما یک امانت است که باید مواظب باشید این امانت را در دست چه کسی می‌دهید.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه ضمن تاکید مردم بر «حضور گسترده و فعال» در انتخابات، خطاب به مردم زاهدان خاطرنشان کردند: حضور همه شما در این انتخابات گسترده و فعال باشد. شرکت در انتخابات را بر تمام کارهای انفرادی و اجتماعی خود ترجیح دهید. پیام بنده را به مادران و خواهران و تمام کسانی که واجد شرایط هستند نیز برسانید که در صحنۀ انتخابات حضور پیدا کنند. رأی شما بسیار تعیین‌کننده است و همۀ ما باید در تعیین سرنوشت خودمان دخالت داشته باشیم. این از دستاوردهای جمهوی اسلامی است که ملت در سرنوشت خویش نقش داشته و تاثیرگذار باشد.
ایشان اظهار داشتند: در این انتخابات برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی نماینده انتخاب می‌شود. مردم زاهدان در این انتخابات می‌توانند دو نماینده برای مجلس خبرگان در سطح استان سیستان‌وبلوچستان و دو نمایندۀ مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند، یعنی مجموعا مردم زاهدان می‌توانند به چهار نفر رأی بدهند.
ایشان بر انتخاب «افراد اصلح» تاکید کردند و گفتند: انتخابات با بیداری و هوشیاری کامل انجام گیرد. توصیه بنده به مردم زاهدان و استان آن است که سعی کنند بهترین افراد و کاندیداهای اصلحی که برای مجلس و مردم مفید باشند را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. نمایندگان خوب، شایسته، باتجربه و اندیشمند مایۀ عزت و سربلندی جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان با بیان این مطلب که «در این روزها بسیاری هستند که می‌خواهند به هر نحوی رقبای خود را از صحنه بیرون کنند یا نقش آنان را کمرنگ جلوه دهند» از عموم مردم خواستند به چنین شایعاتی توجه نکنند و با «تحقیق» و «هوشیاری» به افراد اصلح و دلسوز رأی دهند.


 

مولانا باهیئت: از وحدت‌شکنی خودمان ضرر می‌کنیم

مولوی ابراهیم باهیئت، مدرس حوزه علمیه احناف خواف در خطبه‌های جمعه اهل سنت خواف، خراسان رضوی، با اشاره به فرا رسیدن ایام انتخابات به دو نکته اشاره کرد و گفت: مسئولان نظام مرتب و مکرر سفارش نموده‌اند که حضور منسجم، متحد و حداکثری در پای صندوق‌های رأی مدنظر باشد.
وی ضمن بیان نکته دوم مربوط به انتخابات، اظهار داشت: طبیعتاً هر نامزدی که حائز اکثریت آرا شود به مجلس راه پیدا خواهد کرد. شاید هفته‌ها و روزها بگذرد و چشم من و شما به نماینده‌مان نیفتد، اما من و شما هستیم که هر روز و هر هفته در نماز جمعه در کنار هم قرار می‌گیریم. وحدت و انسجام لازمه‌ی هر جامعه است. اگر خدای ناخواسته به هر دلیلی از جانب فرد یا گروهی وحدت نقض شود، فقط خودمان ضرر می‌کنیم. به همدیگر احترام بگذاریم تا دیگران به ما احترام بگذارند.


مولانا محمدطیب: تبلیغ هر کاندیدا عملکرد اوست
مولانا محمدطیب ملازایی، امام جمعه مسجد نور ایرانشهر در بخشی از سخنان خود با توجه به آغاز تبلیغات رسمی کاندیداها خاطرنشان کرد: کسانی که در این میدان گام نهاده‌اند حق دارند «تبلیغ» کنند، اما حق ندارند طرف مقابل خود را «تخریب» کنند. در شبکه‌های اجتماعی چقدر دروغ پخش شده است! آنان که کاندیدا شده‌اند برادران ما هستند. اینطور نباشد کسی را برای هیچ و پوچ تخریب کنیم.
ایشان با بیان اینکه تبلیغ هر شخص عملکرد اوست، گفت: کسی‌که صرفا با پول رأی بیاورد مسلماً خدمتی هم نخواهد کرد. هر کسی که همراه حق باشد خدا همراه اوست.
مولانا ملازایی، کاندیداهای ایرانشهر را به اتحاد و انسجام فراخواند و گفت: بهتر است برخی از کاندیداها به نفع برخی دیگر کنار بروند. گروهی از نخبگان و اقشار دیگر جامعه با تشکیل جلسه‌ای یکی را معرفی کنند تا مردم به او رأی بدهند.


مولانا ساداتی: باید فضای رقابت در انتخابات سالم و با رفاقت باشد
امام جمعه اهل‌سنت سراوان با بیان اینکه “انتخابات از عرصه‌های مهم سیاسی کشور است” و “شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و ملی است”، برحضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
مولانا عبدالصمد ساداتی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: از قوم‌گرایی در عرصه انتخابات پرهیز شود. دامن زدن به قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی بدترین بهره‌برداری از انتخابات است. برای نمایندگی ملت افراد صالح، دارای دیانت و امانت که توانایی و قابلیت این کار را دارند، را برای مجلس انتخاب کرد. نماینده از حقوق قانونی، فرهنگ و باورهای دینی و مذهبی آنان دفاع کند.
ایشان خطاب به کاندیداها و مردم گفت: کاندیدها نباید وعده‌هایی بدهند که خارج از توان و اختیارات یک نماینده است. مردم نیز نباید انتظاراتی از نماینده داشته باشند که خارج از حوزه نمایندگی است.
مولانا ساداتی افزود: نباید برای گرفتن رأی از راه‌های غیرشرعی و غیرقانونی وارد شد و برای یک رأی دین و ایمان خود را خدشه‌دار کرد، این بدترین حماقت است. بزرگ‌ترین خسارت و زیان برای یک شخص این است که برای دنیای دیگری دین خود را از دست دهد.
مدیر مدرسه دارالعلوم زنگیان ضمن هشدار نسبت به بروز اختلافات
قومی، قبیله‌ای و محلی در عرصه انتخاباتی توصیه کرد: باید فضای رقابت در انتخابات سالم و با رفاقت باشد. شئون و اخلاق اسلامی را باید حفظ کرد.


مولانا عبدالصمد دامنی: رأی یک امانت است
امام جمعه مسجد حقانیه ایرانشهر با فراخواندن مردم به در نظرگرفتن اصل شایسته‌سالاری و دوری از جانب‌داری قومی قبیله‌ای تاکید کرد: رای یک امانت است و باید به فردی داده شود که اهلیت و صلاحیت آن را دارد. نباید حسب دلخواه‌مان به افراد رأی بدهیم و یا از قوم و قبیله‌ای جانب‌داری کنیم. اگر خودتان فرد مورد نظر را نمی‌توانید انتخاب کنید از نخبگان و بزرگان کمک بگیرید.
ایشان خطاب به مردم اظهار داشت: به شایسته‌ترین فرد رأی بدهید و اگر شما به فردی که شایستگی ندارد، رای بدهید گناهکار می‌شوید. و اگر آن شخص هر خیانتی انجام دهد، شما هم شریک جرم او می‌شوید.
مدیر دارالعلوم حقانیه، “امانت داری”، “صداقت” و “پیگیری مشکلات مردم” را از جمله ویژگی‌های یک نماینده مفید بر شمرد.


مولانا عبدالرحمان چابهاری: ملاک در انتخاب اصلح کسی است که خدا و رسول از او خشنود و راضی باشند
مولانا عبدالرحمان چابهاری امام جمعه اهل‌سنت چابهار با تلاوت آیه « إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» خاطر نشان کرد: در آیه مذکور، جمع بودن کلمه «امانات» نشان می‌دهد که امانت ها زیاد هستند، از جمله این امانات پست‌ها و مناصب حکومتی هستند، بنابر این مومنان باید دقت کامل داشته باشند که این مناصب به کسانی تفویض شوند که شایستگی علم و عمل داشته باشند. در حدیثی آمده است شخصی که کاری به‌عهده کسی بگذارد که شایستگی آن را ندارد، «ملعون» است.
ایشان خاطر نشان کرد: ملاک در انتخاب اصلح کسی است که خدا و رسول از او خشنود و راضی باشند. بدون تردید کسانی که در انجام فرایض کوتاهی دارند خداوند از آنان راضی نیست. سعی بکنید در این مسأله مهم دینی، سیاسی و اجتماعی حب و بغض شخصی رخ ندهد. باید با دقت و احساس مسئولیت در انتخابات شرکت کنید.


مولانا گرگیج: نماینده دروغگو و فریبکار دردی را دوا نخواهد کرد
مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل‌سنت آزادشهر مردم را به حضور پرشور در انتخابات هفته آینده فراخواند و خاطرنشان کرد: نکات مهم انتخاباتی پیش از این بیان شده است، نماینده دروغگو و فریبکار دردی را دوا نخواهد کرد و پس از انتخابات نیز همان شخص دروغگو است.
ایشان در واکنش به اتهاماتی که در این روزهای انتخاباتی به برخی از علما و شخصیت‌های برجسته صورت می‌گیرد، اظهار داشت: قطعا بدانید علمای اهل‌سنت هرگز رأی شما را نمی‌فروشند، نه من و نه شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید آرای شما را با پول معاوضه نمی‌کنیم. برخی افراد در فضای مجازی به مولانا عبدالحمید اهانت می‌کنند و به ایشان افترای تبانی می‌بندند، یقین بدانید این ادعاها کذب محض هستند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در عین حال تأکید کردند: در فضای مجازی به مولانا عبدالحمید و به هیچ عالم دیگری تهمت نزنید، این ادعاها دروغ و افترا هستند، این افراد دوست نادان و یا دشمن دانا هستند که این نوع خبرها را منتشر می‌کنند، علمای اهل‌سنت رأی مردم را با پول و پست و مقام معاوضه نمی‌کنند.


دعوت همگانی علماء اهل سنت جنوب ایران به مشارکت در انتخابات
امام جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به آغاز تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دعوت همگانی هیات فتوای اهل سنت جنوب ایران به مشارکت در انتخابات پیش رو خبرداد.
سید عبدالباعث قتالی در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت بندرعباس با اشاره به اینکه بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی و انحرافات اخلاقی محصول ضعف ایمان و اصرار به گناه است اظهارداشت: اگر ما به توصیه‌های دین پایبند باشیم قطعا زندگی بهتری خواهیم داشت زیرا یکی از اهداف دین ایجاد امنیت است.
وی در ادامه با بیان اینکه گناه کردن مسیر رسیدن به آرامش نیست بیان داشت: متاسفانه برخی ها با این باور در انجام گناه اصرار می‌ورزند که آرامش‌های کاذب را در این راه جستجو کرده اند.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس بیان اینکه انسان به واسطه ضعف و آسیب پذیری دچار خطا و اشتباه می‌شود تاکید کرد: افراد مومن چون به خدا ایمان دارند برای بازگشت از گناهان تلاش می‌کند.
سید عبدالباعث قتالی با اشاره به فرارسیدن تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علماء اهل سنت جنوب ایران را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده و با بیا ن اینکه که علمای اهل سنت به صورت جمعی از کسی حمایت نکنند ولی گروه‌های اجتماعی اهل سنت می‌توانند با مشورت با علما در انتخاب افراد اصلح به نتیجه برسند


 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *