آخرین اخبار

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت:

?شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت: ?عدم مشارکت در اداره‌ی کشور برای اهل‌سنت تحقیرآمیز است مولانا عبدالحمید در خطبه‌های جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ زاهدان، هفته دولت را به دولتمردان جمهوری اسلامی تبریک گفتند و خواستار «مشارکت اهل‌سنت در اداره‌ی کشور» و تامین «آزادی‌های مذهبی» شدند. امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در جمع نمازگزاران […]

اشتراک گذاری
۰۵ شهریور ۱۳۹۵
991 بازدید
کد مطلب : 4475

?شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت:

?عدم مشارکت در اداره‌ی کشور برای اهل‌سنت تحقیرآمیز است

مولانا عبدالحمید در خطبه‌های جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ زاهدان، هفته دولت را به دولتمردان جمهوری اسلامی تبریک گفتند و خواستار «مشارکت اهل‌سنت در اداره‌ی کشور» و تامین «آزادی‌های مذهبی» شدند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در جمع نمازگزاران زاهدانی، فرا رسیدن «هفته دولت» را به مسئولین امر در استان و مرکز کشور تبریک گفتند و اظهار داشتند: ما اقدامات دولت تدبیر و امید را مثبت ارزیابی می‌کنیم. به تلاش‌ها و خدمات آن واقف هستیم. با توافق هسته‌ای که بزرگ‌ترین دستاورد دولت است، بسیاری از تهدیدها، خطرها و تحریم‌ها رفع شد و یا کاهش یافت.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به «دو دغدغه‌ی اساسی اهل‌سنت»، اظهار داشتند: آنچه که باعث رضایت اهل‌سنت می‌شود، حفظ حرمت و کرامت آنان است. اگر ما در مدیریت‌های کلان کشور، مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها مشارکت داده نشویم، احساس حقارت خواهیم کرد. آن‌طور که باید از شایستگان ما و استعدادهای مردم ما کار گرفته نمی‌شود. در ادارات مرکز استان که بعضا سیصد یا بیشتر و کمتر کارمند دارند، مجموع کارمندان اهل‌سنت ده یا پانزده است. این برای ما آزاردهنده است.

ایشان افزودند: در این باره هیچ بهانه‌ای هم نیست و مسئولان امر باید چاره‌ای بیندیشند. مشارکت اهل‌سنت و به‌کارگیری شایستگان آنان باید در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد. این امر نیاز به رسیدگی ویژه دارد و مسئولین امر باید به حق قانونی اقوام و مذاهب اهمیت قائل باشند. طبق اصل شایسته‌سالاری باید به شایستگان اقوام و مذاهب توجه شود و به‌طور مساوی و بدون ترجیح بعضی بر بعضی دیگر، در اداره کشور مشارکت داده شوند.

 

?اهل‌سنت باید در کل کشور آزادی مذهبی داشته باشد

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به دومین دغدغه‌ی اهل‌سنت کشور، خاطرنشان کردند: آزادی‌های مذهبی که قانون اساسی برای ما در نظر گرفته و ما به آن متکی هستیم، بسیار حائز اهمیت هستند. این آزادی‌ها همه جا باید باشند. برخوردهای سلیقه‌ای برای جامعه ما سنگین و غیر قابل تحمل است.

ایشان ضمن اشاره به مشکلاتی که اخیرا برای بعضی نمازخانه‌های اهل‌سنت در تهران پیش آمده است، اظهار داشتند: یکی از رسالت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی که قرآن برای آن مشخص کرده، اقامه نماز است. هر کس هر جا خواست نماز بخواند، چه شیعه بود چه سنی، باید زمینه برایش فراهم باشد. حتی پیروان دیگر ادیان مثل یهودی‌ها و مسیحی‌ها، اگر خواستند عبادت کنند، باید زمینه را برای آنان فراهم کرد. البته با تفرقه‌افکنانی که توطئه می‌کنند، از هر مذهبی که باشند، باید برخورد شود.

مولانا عبدالحمید با اشاره به پیامدهای ایجاد محدودیت برای نمازگزاران اهل‌سنت، تصریح کردند: ما مطمئنیم اگر برای نمازگزاران مشکلاتی ایجاد شود، این باعث نارضایتی می‌شود. دشمنان ما در انتظارند و می‌خواهند نگرانی به‌وجود بیاورند. توصیه‌ی ما به بزرگان نظام آن است که جلوی افراد پایین‌تر را که دوراندیشی ندارند، بگیرند و نگذارند آنها باعث دغدغه و پریشانی بشوند. انتظار نداریم جلوی نمازخانه‌های اهل‌سنت گرفته شود و کسانی مانع نماز بشوند.

ایشان تاکید کردند: ما انتظار داریم دولت در این زمینه بی‌تفاوت نباشد. مسئولین دولتی باید به رسالت خودشان عمل کنند و اجازه ندهند هرکس هر کاری که دلش خواست انجام دهد. نگه داشتن اقوام و مذاهب به همین مسائل سخت مربوط است. آزادی مذهبی از حقوق اولیه و آزادی‌های مهم مردم است. اگر این آزادی رعایت نشود، به معنای آن خواهد بود که آزادی نیست.

حضرت شیخ‌الاسلام افزودند: همه باید به قانون عمل کنند و به آن احترام بگذارند. وقتی ما در مقابل خشونت و افراط‌گرایی ایستادگی می‌کنیم، برای این است که ما حقوق قانونی خودمان را می‌خواهیم. ما اگر فراتر از قانون خواسته‌ای را مطرح کردیم، آن را رد کنید.

?ما وارث ایران هستیم

ایشان به اصالت ایرانی اقوام اهل‌سنت تاکید کردند و ابراز داشتند: آزادی مذهبی حق هر ایرانی است و ما هم ایرانی هستیم. اهل‌سنت اعم از فارس، بلوچ، کرد، ترک، عرب، ترکمن و سایر اقوام ایرانی اصیل هستند. ما وارث ایران هستیم. تهران مال همه است همانگونه که بلوچستان متعلق به همه است. ما باید در تهران آزادی داشته باشیم و کسانی نمی‌توانند به ما بگویند که شما بلوچ یا از فلان قومیت هستید. به هیچ صورت ما در این زمینه زیر بار نمی‌رویم و کوتاه نمی‌آییم.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: همه‌ی اقوام ایرانی مانند اعضای یک خانواده هستند. ما در هشت سال دفاع از کشور کنار هم بودیم و از میهن‌مان دفاع کردیم. حالا هم اگر دشمن به کشور ما تجاوز کند، ما از مرزها دفاع خواهیم کرد. حتی منتظر دستور بزرگان هم نمی‌مانیم. ما در حق ایستادیم و انتظار نداریم بعضی نسبت به ما بی‌توجهی کنند. در نظام اسلامی نماز را برخی تحمل نمی‌کنند؛ این از نظام ما بعید است.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: انتظار ما از مقام معظم رهبری آن است که خودشان اهل‌سنت را زیر نظر مشفقانه خود بگیرند و به مشکلات ما رسیدگی کنند. همچنین از جناب دکتر روحانی که همه اقوام و مذاهب همراه شدند و به ایشان رأی دادند، و هنوز هم از ایشان حمایت می‌کنند، انتظار داریم این نوع مسائل را حل کند و اینها را برای کسانی دیگر نگذارد. حتی این قبیل مسائل حساس را برای وزرای خودش نگذارد.

ایشان ادامه دادند: ما نباید دغدغه داشته باشیم. وحدت در کشور ما باید حفظ شود و ما علیه دشمنان نظام و کشور که می‌خواهند تفرقه و چنددستگی ایجاد کنند، بایستیم. افرادی که برای اهل‌سنت مشکلات ایجاد می‌کنند، در درون نظام اما در سطح پایین‌تر هستند. دوراندیشی و سعه صدر ندارند و مسائل داخل و خارج کشور را نمی‌بینند. بزرگان کشور، مخصوصا رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور که ما از آنان فرمان می‌بریم، جلوی افراد تندرو را بگیرند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: توکل ما بر الله تعالی است و امیدواریم این مشکلات حل بشود. ما خواهان حفظ وحدت و انسجام هستیم. حل مشکلات ما باعث ناامیدی دشمن خواهد شد،‌ همانگونه که تاکنون دشمن مایوس بوده است.

?انجام توافق هسته‌ای ارزنده‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید است

ایشان توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان را «ارزنده‌ترین دستاورد» دولت تدبیر و امید دانستند و ابراز داشتند: به نظر بنده ارزنده‌ترین اقدام و دستاورد دولت حصول توافق هسته‌ای است. با انجام این توافق بسیاری از تهدیدها، خطرها و تحریم‌ها رفع شد و یا کاهش یافت. اگرچه طرف مقابل –به تعبیر مقام معظم رهبری- آنگونه که باید، به بندهای توافق‌نامه عمل نکرد. با وجود این مشکلات، توافق صورت گرفته به نفع ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بود.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به بعضی دیگر از اقدامات دولت در سطح کشور و استان اشاره کردند و پروژه‌های «گازرسانی به زاهدان»، «خط راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد»، «دو بانده کردن جاده ترانزیتی چابهار – میلک» و «توسعه صنعت پتروشیمی در چابهار» را از جمله خدمات در حال اجرای دولت دانستند.

ایشان نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان را دارای «سعه صدر»، «دید بلند» و «همت عالی» دانستند و ابراز داشتند: استاندار محترم و همکارانشان با تعامل و هم‌فکری برای توسعه استان تلاش می‌کنند. ما از این بابت از نماینده عالی دولت و همکاران ایشان تشکر می‌کنیم و قدردان هستیم.

 

?تنگدستی و بیکاری در استان بیداد می‌کند

 

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سپس به بیان پاره‌ای از مشکلات پرداختند و خاطرنشان کردند: در استان ما فقر و تنگ‌دستی و بیکاری بیداد می‌کند. مشکلات فراوان است. از یک سو خشکسالی و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی باعث شده است مردم رنج ببرند. امیدواریم دولت قدم‌های بزرگ‌تری بردارد و همت کند و مردم نیز حمایت کنند تا مشکلات موجود کاهش بیابد.

عالم برجسته‌ی اهل‌سنت کشور ضمن یادآوری برخی وعده‌های ریاست محترم جمهور پیرامون «مشارکت اقوام و مذاهب در سطوح مختلف اداره‌ی کشور»، ابراز داشتند: انصافا در زمینه‌ی به‌کارگیری افراد مستعد اقوام و مذاهب در یکی دو استان اقدامات خوبی صورت گرفته است. این حق دولت است که بابت تلاش‌هایش در این زمینه قدردانی شود. البته انتظارات اقوام و مذاهب، به‌ویژه اهل‌سنت که بیشتر از دیگران رنج برده‌اند و در گذشته با محرومیت مواجه بوده‌اند، هنوز برآورده نشده است.

?در مورد اهل‌سنت سیستان شدیدا گلایه داریم

ایشان افزودند: در بعضی استان‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته و به اهل‌سنت آن مناطق در زمینه مشارکت اصلا توجهی نشده است. در بعضی شهرستان‌ها اکثریت قاطع با اهل‌سنت است، اما در این زمینه هیچ توجهی به آنها صورت نگرفته است. در خطه‌ی سیستان که پنج شهرستان دارد، جمعیت اهل‌سنت با برادران شیعه نزدیک است. در این منطقه بین شیعه و سنی خویشاوندی و وحدت وجود دارد و برادرانه زندگی می‌کنند. اما نگاه یکسانی وجود ندارد و ما از این جهت شدیدا گلایه داریم. هم‌استانی‌های سیستانی و اهل‌سنت ما، همواره برای گلایه پیش ما می‌آیند که چرا درد آنان را به مسئولین نمی‌رسانیم.

مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: امیدواریم دولت‌مردان  در یک سال باقی‌مانده از مدت دولت تدبیر و امید، به وعده‌ها عمل کنند. نمایندگان مجلس نیز با همدلی و همفکری از راه‌های قانونی مشکلات مردم را پیگیری کنند و برای حل آنها تلاش کنند.????

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *