آخرین اخبار

شیخ التفسیر مولانا گرگیج: اقامه نماز وعمل قربانی فقط باید برای خداوند متعال باشد .

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه این هفته (۱۲ شهریور ۱۳۹۵) شهرستان آزادشهر با توجه به نزدیک شدن عید سعید قربان، شرایط قربانی و احکام آن را طبق مذهب حنفی برای مسلمانان تبیین نمودند. امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت سوره کوثر(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ […]

اشتراک گذاری
۱۲ شهریور ۱۳۹۵
679 بازدید
کد مطلب : 4507

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در خطبه های جمعه این هفته (۱۲ شهریور ۱۳۹۵) شهرستان آزادشهر با توجه به نزدیک شدن عید سعید قربان، شرایط قربانی و احکام آن را طبق مذهب حنفی برای مسلمانان تبیین نمودند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت سوره کوثر(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾) خاطرنشان کردند: در این سوره دو فضیلت و دو وظیفه برای پیامبر (ص) بیان شده است، دو وظیفه اینست که اقامه نماز و عمل قربانی فقط باید برای خداوند باشد و همچنین دو فضیلت رسول الله(ص) اینست که خیر کثیر را دارا هستند و نیز هرکسی که با آنحضرت (ص) دشمنی ورزد ابتر نامیده می شود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش تأکید کردند: شخصی که واجد شرایط باشد قربانی بر وی واجب می گردد و این عمل نزد خداوند از سایر اعمال نیک برتر است، در حدیثی ذکر شده است که اگر قربانی به ارزش ده درهم در روز عید قربانی شود از هزار درهم صدقه در آن روز افضل تر است، هرچه قربانی بزرگتر و فربه باشد اجرش به همان نسبت بیشتر است.

مولانا گرگیج در تفسیر و توضیح واژه “کوثر” در این سوره اظهار داشتند: کوثر به دو معناست که یک معنای آن همان حوض کوثر است که در روز حساب هر مؤمنی که یک لیوان از آن بنوشد تا هنگام ورود به بهشت بر تشنگی غلبه می کند، تفسیر دوم کوثر شامل فضایل پیامبر (ص) می باشد.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش ادامه دادند: حوض کوثر،نبوت رسول الله (ص)، قرآن، دین اسلام، امت و اولاد آنحضرت (ص) و همچنین علمای امت اسلامی نمونه هایی از خیر کثیر پیامبر (ص) هستند، پس این بخشی از نعمت هایی هست که خداوند به پیامبر (ص) عطا نموده است.

ایشان طبق دیدگاه مذهب حنفی در بیان موضوع “قربانی بر چه شخصی واجب می گردد؟” خاطرنشان کردند: هر شخصی که به اندازه بیست مثقال طلا(نزدیک به ده میلیون تومان پول نقد) در روز عید سرمایه داشته باشد وبدهکار نباشد قربانی بر وی واجب می گردد، بر شخص غیر مکلف(نابالغ،یتیم و مجنون) که توانایی مالی داشته باشند نیز قربانی لازم می شود اما تقسیم آن ضروری نیست، خانوم هایی که بیست مثقال طلا و یا ۱۴۰ مثقال نقره داشته باشند قربانی بر آنان واجب می گردد، شخصی که نیز ۴۰ گوسفند و ۵ شتر در بیابان برای چرا داشته باشد عمل قربانی بر وی لازم می شود.

عضو مجمع فقهی ایران درپایان به تشریح صفات و ویژگی های قربانی پرداختند و اظهار داشتند: دارای چشم و دست وپای سالم باشد، گوش(حتی کوچک)داشته باشد، اگر حیوان شاخ ودندان شکسته ای داشت که دچار عفونت بود شرایط قربانی را دارا نیست ولی اگر عفونت نداشت و فربه بود موردی ندارد.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر همچنین افزودند: سن قربانی برای بُز یکسال کامل است، گوسفند فقط شش ماه، گاو دو سال و شتر پنج سال باشد، قربانی فقط شامل حال سه حیوان اهلی گوسفند، گاو و شتر می شود، قربانی به طور شریکی حداکثر برای هفت نفر مجاز است ک باید نیت همگی قربه الی الله باشد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *