آخرین اخبار

طرح طلبه دانش‌آموزی ؛ طرحی برای تربیت نسل جدید

  💠 طرح طلبه دانش آموزی | طرحی برای تربیت نسل جدید 📝 (آشنایی با طرح طلبه دانش آموزی در گفتگو با مولانا اسحاق سپاهی) ✍️ طرح طلبه دانش آموزی طرحی است که در آن طلاب در کنار تحصیل دروس دینی، در مدرسه دولتی نیز تحصیلات خود را ادامه می دهند و همزمان در دو […]

اشتراک گذاری
۲۴ بهمن ۱۳۹۹
1975 بازدید
کد مطلب : 5501

 

💠 طرح طلبه دانش آموزی | طرحی برای تربیت نسل جدید

📝 (آشنایی با طرح طلبه دانش آموزی در گفتگو با مولانا اسحاق سپاهی)

✍️ طرح طلبه دانش آموزی طرحی است که در آن طلاب در کنار تحصیل دروس دینی، در مدرسه دولتی نیز تحصیلات خود را ادامه می دهند و همزمان در دو بخش تحصیل می کنند. مدرسه دارالقرآن سراوان یکی از مدارسی است که قریب به دو دهه این طرح را با موفقیت اجرا نموده است. برای معرفی بیشتر و آشنایی با این طرح گفتگویی با مولانا اسحاق سپاهی (مدیر مدرسه دارالقرآن) را انجام داده ایم که در ادامه مطالعه می کنید.

🔴طرح طلبه دانش آموزی را با چه هدفی آغاز کردید؟

🟢مهمترین اهداف ما از اجرای طرح طلبه دانش آموزی موارد زیر هستند: ۱- ایجاد زمینه تحصیل همزمان برای طلاب و دانش آموزان در مدرسه دینی و دولتی به خصوص برای طلاب روستاهای محروم ۲- ایجاد ارتباط بیشتر بین مدرسه دینی و مدرسه دولتی، حوزه و دانشگاه و علما و فرهنگیان ۳- تربیت و آموزش نسل جدید طلاب که در کنار آموزش و حفظ قرآن کریم و فراگیری دوره مقدمات علوم دینی در مدرسه دولتی تحصیلات خود را ادامه دهند و بعد از اخذ مدرک دیپلم و با علاقه مندی آنان و مشوره اولیاء ایشان جهت ادامه تحصیل علوم دینی به مدارس بزرگ معرفی می شوند یا جهت ادامه تحصیل در دانشگاه به عنوان یک دانشجوی متعهد و آگاه ادامه تحصیل می‌دهند.

 

🔴برای اولین بار چه چیزی باعث شد شما طرح طلبه دانش آموزی را اجرا کنید؟

🟢در اولین جلسه تجلیل از حافظان قرآن مدرسه دارالقرآن که در ماه رمضان ۱۳۸۴ با حضور علما و مردم متدین برگزار شد، شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف رحمه الله فرمودند: وقتی اینجانب جهت معالجه به یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی کراچی رفتم، در آنجا مشاهده کردم پزشک فوق تخصص معالج بیماران، دارای ریش و عمامه و امام مسجد بیمارستان بود؛ با خود گفتم که چقدر زیبنده است که پزشک ما نیز متبع سنت، حافظ قرآن و عالم دین باشد. بنابر همین توصیه و تشویق شیخ الحدیث رحمه‌الله مصمم شدیم طرح دانش آموزی را با جدیت پیگیری و اجرا کنیم.

 

🔴آیا طلابی که با این طرح تحصیل می کنند با طلاب دیگر در برنامه های درسی و برنامه های دیگر فرق دارند؟

🟢برنامه درسی دانش آموزان و طلاب دیگر یکی است؛ همه طلاب بعد از ثبت نام قاعده نورانی روخوانی قرآن را فرا می گیرند، پس از آن افراد علاقمند و توانمند به کلاسهای حفظ معرفی می شوند یا در کلاس های علوم دینی شبانه که بعد از نماز مغرب به مدت ۲ ساعت برای طلبه دانش آموزان دایر است شرکت می کنند‌. در کلاسهای شبانه طلبه دانش آموزان نصاب درسی شورای هماهنگی تدریس می شود. قابل ذکر است در شیفت صبح طلبه دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند و دیگر اوقات خود را در مدرسه دینی طبق برنامه تنظیم شده عمومی، به صورت شبانه روزی حضور دارند.

 

🔴طلبه دانش آموزان چه برنامه ای برای مرور و تکرار دروس دینی و دولتی به صورت روزانه دارند؟

🟢طلبه دانش آموزانی که در کلاس های علوم دینی شبانه شرکت می کنند، بعد از نماز ظهر تا عصر در سالن تکرار و مطالعه زیر نظر استاد، به مدت یک ساعت با دیگر طلاب مشغول تکرار دروس دینی و به مدت یک ساعت دیگر مشغول تکرار و مرور دروس دولتی هستند؛ همچنین طلبه دانش آموزانی که در کلاس‌های حفظ و روخوانی شرکت دارند نیز بعد از مغرب به مدت یک ساعت مشغول آماده کردن درس حفظ یا روخوانی خود و به مدت یک ساعت دیگر مشغول تکرار دروس دولتی زیر نظر استاد مربوطه هستند.

 

🔴با توجه به اختلاط طلبه دانش آموزان با دانش آموزان دیگر، چگونه آنها را از خطرات احتمالی فکری محافظت می کنید؟

🟢برنامه ریزی مشترک و حضور طلبه دانش آموزان در کنار طلاب دیگر سبب شده تا آنها نیز از تمام برنامه های تربیتی که در مدرسه اجرا می شود، استفاده کنند. از جمله این برنامه ها می توان به درس حدیث هر روز بعد از نماز ظهر و بعد از نماز عشا، جلسه اصلاحی روزهای پنجشنبه، تمرین سخنرانی، مقاله نویسی و سرود در شب های پنجشنبه، مراسم صبحگاهی روزهای پنجشنبه، تشکیل ۲۴ ساعتی طلاب برای دعوت و تبلیغ در مساجد شهر و روستاهای نزدیک روزهای پنجشنبه و جمعه و شرکت در مسابقات حفظ، قرائت و سخنرانی داخلی مدرسه اشاره نمود که تمامی این برنامه ها زیر نظر و با همکاری معاونت پرورشی و تربیتی مدرسه انجام می گیرد.

 

🔴چه برنامه ای برای کنترل رفت و برگشت طلبه دانش آموزان به مدارس دولتی دارید؟

🟢برای نظم و کنترل رفت و برگشت طلبه دانش آموزان به مدارس دولتی همه آنها در گروه‌های پنج یا شش نفره تقسیم شده‌اند و یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب شده است که هر روز صبح و ظهر ساعت خروج و ورود هر گروه توسط نگهبان مدرسه در دفتر مخصوص کنترل و نظارت طلبه دانش آموزان ثبت می گردد و تخلفات به مدیر مدرسه جهت رسیدگی اعلام می شود.

 

🔴آیا تحصیل همزمان در دو بخش دروس دولتی و دینی باعث افت تحصیلی طلبه دانش آموزان نمی شود؟

🟢تحصیل همزمان در دو بخش دروس دولتی و دینی نه اینکه سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان نشده است بلکه در دهه گذشته به تجربه برای ما ثابت شده است که این طلبه دانش آموزان هم در مدرسه دولتی (بنابر اذعان مدیران و معلمین مدارس) و هم در مدرسه دینی، از دانش آموزان و طلاب دیگر ممتاز و بهتر هستند. البته تعداد معدودی از طلبه دانش آموزان که پایه علمی آنان ضعیف بوده و از روستاهای دوردست با معدل تحصیلی پایین مراجعه کرده‌اند، از نظر درسی متوسط یا ضعیف هستند.

 

🔴برای اجرای این طرح در یک مدرسه دینی، وجود چه امکانات و برنامه هایی لازمی است؟

🟢برای اجرای این طرح در مدارس دینی امکانات موجود هر مدرسه کافی است. فقط تعیین فردی متعهد و دلسوز به عنوان مسئول این بخش که با ارتباط موثر با مدارس موفق در این طرح از آنها الگو برداری نموده و برنامه‌های این طرح را صحیح و با دقت اجرا نماید. قابل ذکر است تنها دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی تا اول دبیرستان در این طرح ثبت نام شوند.

 

🔴اجرای این طرح چقدر برای جامعه و طلاب مفید است؟

🟢در عصر حاضر جامعه ما نیاز مبرم دارد به علمای باسواد و آگاه به علوم و فنون جدید و نیاز دارد به مهندسین، پزشکان و متخصصین متدین و متعهد که نسبت به دین و شریعت الهی آگاهی کامل داشته باشند و قاری و حافظ قرآن باشند و ما امیدواریم خروجی این طرح این چنین افرادی باشند.

 

🔴چه پیشنهادی برای مدیران دیگر مدارس دینی در خصوص اجرای این طرح دارید؟

🟢به مدیران محترم مدارس دینی به خصوص مدارسی که با کمبود طلاب شبانه روزی مواجه هستند پیشنهاد می شود، این طرح را در مدرسه خویش اجرا نمایند و از تجربیات مفید مدارس موفق در این زمینه استفاده و الگوبرداری کنند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از اولیا و خانواده طلاب علاقه مند هستند که فرزندانشان همزمان با تحصیل در مدارس دولتی، در مدرسه دینی نیز مشغول حفظ قرآن و فراگیری علوم دینی باشند، لذا از این ظرفیت به نحو احسن برای خدمت‌رسانی دینی به جامعه استفاده شود. قابل ذکر و حائز اهمیت است، اگر این طرح صحیح و با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای درست برنامه ها توسط کارکنان دلسوز دنبال شود، طرحی بسیار مفید و موثر برای جامعه کنونی خواهد بود و اگر این طرح بدون برنامه صحیح یا توسط کارکنان ضعیف اجرا گردد و تمام جوانب کار با دقت مدنظر قرار نگیرد بسیار مضر و سبب بدنامی مدارس دینی و علما و بدبینی اولیای دانش آموزان خواهد بود. ما نیز برای ارائه تجربیات خود پذیرای همه مدیران و مسئولین محترم مدارس دینی هستیم.

 

🔴بعد از سالها اجرای این طرح چه نتیجه ای شما حاصل نموده اید؟

🟢الحمدلله بعد از سال‌ها اجرای این طرح، اکنون ده‌ها حافظ کل قرآن بعد از گذراندن دوره مقدمات علوم دینی در این مدرسه و مدارس مشابه و پایان دوره دبیرستان مشغول ادامه تحصیل در مدارس دینی بزرگ استان یا در دانشگاه ها می باشند و همچنین طی جلسه ای رسمی در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸ با حضور مسئولین محترم در سالن آموزش و پرورش سراوان از ۶۰ نفر دانش آموز حافظ کل قرآن تجلیل شد که ثمره اجرای این طرح بودند و این یکی از بهترین نمونه های خروجی این طرح است. فـلِلّه الشکر و المنّه

 

🔴برای توسعه و پیشرفت بیشتر در اجرای این طرح چه برنامه ای دارید؟

🟢برای ترویج و توسعه بیشتر اجرای این طرح، با توجه به کسب تجربیات در دهه گذشته، با مدارس جدید التاسیس و مدارسی که طلبه دائمی ندارند صحبت هایی به عمل آمده و الحمدلله مثمر ثمر واقع شده است و به زودی دهها مدرسه دینی دیگر این طرح مفید و ارزنده را اجرا خواهند نمود. ان شاءالله

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *