آخرین اخبار

ظالمین ، متجاوزین ، مخالفین را با اخلاق و عمل خود به اسلام دعوت دهید تا بدانند دین اسلام دین برتر و بهترین دین است.

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْراً عَظِیماً [الفتح […]

اشتراک گذاری
۲۵ مرداد ۱۳۹۳
561 بازدید
کد مطلب : 2848

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْراً عَظِیماً [الفتح : ۲۹] حضرت شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در خطبه های نماز جمعه این هفته(۲۴ مرداد ۹۳) مسجد جامع الخلیل با تلاوت آیه ۲۹ سوره فتح فرمود:

قبل از سوره فتح آمد: ( هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً ) الله تعالی دین اسلام را بر تمام ادیان به اعتبار برهان و بالاخص به طور حسی از نظر حاکمیت و حکومت غالب می گرداند یعنی هیچ دینی بر حق نبوده مگر دینی که به اعتبار برهان و دلیل غالب باشد ، در اینجا بیان غلبه اسلام است این باید ویژگی خاصی را داشته باشد ویژگی خاص اسلام همین است که به اعتبار ظاهری الله تعالی دین اسلام را بر تمام ادیان غالب می گرداند. یعنی بر بلاد و سرزمین مسیحیت ، یهودیت و جمیع ادیان آسمانی و غیر آسمانی بر زردشت و مجوسیت بر همه و همه الله تعالی وعده غالب گرداندن اسلام را داده است و می فرماید: (وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیداً ) خود الله از نظر گواه بر اینکه آنچه وعده داده است کافی می باشد.

وی در ادامه بیان نمود: مفسرین و علماء در اینجا آورده اند این وعده الله تعالی چه زمان متحقق شد و به ثمر رسیده است؟ همه اتفاق دارند این وعده الله تعالی در دور خلفای راشدین متحقق شد. الله تعالی دین اسلام را بر تمام کره خاکی و مردم آن زمان بدون استثناء غالب گرداند. همانطور که آنحضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: بعد از قیصر ، قیصر دیگری نخواهد آمد و بعد از کسری ، کسرای دیگری نخواهد آمد. این قیصر یعنی قدرت مسیحیت و مرکز آنها روم که فتح خواهد شد و زیر قدم امت اسلام با تمام قدرت و نیرویی که دارند خواهند ماند و همین طور قدرت کسری که فارس است این هم شکست می خورد و زیر پای امت اسلام قرار می گیرد و کسرای دیگری بعد از این نخواهد آمد. لذا این وعده در دور خلفای ثلاثه از جمله: صدیق اکبر ، فاروق اعظم و عثمان ذی النورین رضی الله تعالی عنهم اجمعین محقق شد.

در این آیه (هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ) بیان بشارت رسول داده شده است.

مولانا محمد عثمان افزود: وقتی آنحضرت صلی الله علیه و سلم با ۱۴۰۰ صحابه به قصد عمره در سرحد مکه( حدیبیه) رسیدند از طرف مشرکین مکه ممانعت قرار گرفتند و نگذاشتند آنحضرت در این سال یعنی ششم هجری مشرف به عمره شود و مشرکین گفتند سال آینده برای عمره بیاید چون شما بدون هماهنگی آمده اید و اگر اجازه دهیم این برای ما سرشکستگی و ضعف به حساب می آید. لذا از جانب الله تعالی وحی غیر مطلوب به آنحضرت صلی الله علیه و سلم شد شرایطی که مشرکین مطرح می کنند شما قبول کنید و آنحضرت هم شرایط را پذیرفت و اولین شرط مشرکین این بود که شما را برای عمره نمی گذاریم و دومین شرط اینکه سال آینده می توانید بیاید و طوری که شمشیر شما در غلاف باشد. و شرط سوم اینکه اگر از شما کسی آمد به مکه ما او را بر نمی گردانیم اما از مکه کسی به مدینه هجرت کرد و نزد شما آمد شما باید او را برگردانید. این شرایط یکطرفه و ظالمانه بود اما الله تعالی به رسول الله اشاره فرمودند که شما قبول کنید در این صلحنامه ان شاء الله برای امت اسلام باب فتح می آید و سبب فتح مکه می شود. آنحضرت هم پذیرفتند و گفتند:که این عهد نامه بین محمد رسول الله و سهیل بن عمرو رئیس مشرکین مکه منعقد می شود. سهیل بن عمرو که نماینده مردم مکه بود گفت: اگر تو را ما محمد رسول الله قبول داشتیم با تو نمی جنگیدیم و تو را محمد رسول الله قبول نمی داشتیم ، ما تو را محمد بن عبدالله قبول داریم و بنویس محمد بن عبدالله ، کاتب حضرت علی بود که رسول الله فرمود: ای علی لفظ رسول الله را محو کن و بنویس محمد بن عبدالله ، حضرت علی را غیرت ایمانی گرفت و فرمود: قسم به ذات الله من لفظ رسول الله را از این کاغذ محو نمی کنم، حضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: به من نشان بده تا من خط بگیرم.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در ادامه بیانات خود اظهار داشت: وقتی در میان صلح دو طایفه و قوم می نشینید اگر از یک طرفی شرط و حرفی زده می شود که فشار می آید بر طرف دوم ، طرف دوم تحمل و صبر داشته باشد پرخاش ، جنجال نکند و مذاکره را ناکام نکند ، صبر کند و آن شرط ناملایم را بپذیرد چراکه بعداً الله تعالی گشایش می آورد. لذا شرایط صد درصد مخالف بود و حضرت عمر رضی الله تعالی عنه ناراحت شد و رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: صبر داشته باش ، شرایط را رسول الله صلی الله علیه و سلم پذیرفت که این صلح انجام شود و پیامد این شد که سرتا پا صلح به نفع مسلمانان قرار گرفت. در مدینه منوره بر روی کفار مکه و غیره باز شد ، رفت آمد و تردد برقرار شد. مشرکین وقتی حالت ، عبادت ، اخلاق و تواضع مسلمانان را مشاهده کردند یقین کردند و گفتند واقعاً محمد ؛ رسول بر حق الله و دین اسلام دین برحقی است که این چنین انسانهای جانی ، صالح و وارسته ای را دارد.

ایشان در ادامه بیان فرمود: در سال ششم هجری مسلمانان ۱۴۰۰ نفر بودند و به حدیبیه رفتند و در سال هشت هجری که آنحضرت صلی الله علیه و سلم مکه را فتح کردند مسلمانان ۱۰ هزار نفر بودند لذا وقتی مشرکین اخلاق ، تدین و تقوای مسلمانان را مشاهده کردند یقین کردند که دین اسلام حق است و تمام آنها مشرف به اسلام شدند.

مولانا محمد عثمان در ادامه اظهار نمود: قرآن این درس را می دهد که باید ظالمین ، متجاوزین ، مخالفین را با اخلاق و عمل خود تحت تاثیر قرار دهیم و آنها را به اسلام دعوت دهیم تا باور کنند دین اسلام دین برتر و بهترین دین است. دین اسلام دین اخلاق ، مساوات ، برابری و عدل است. در اسلام تدلیل ، تحلیل ، تنفیر و نابرابری نیست. در دین اسلام انصاف ، داد ، گذشت ، صبر ، صدق و راستی در قول ، عهد است. لذا باید غیر مسلمانان را در عمل با این گونه اعمال آنها را دعوت دهیم که دین اسلام دین برتر ، کامل تر ، محبوب و مقدس است.

ایشاد در ادامه اظهار نمودند: امروز دنیا دهکده شده است و همین را می طلبد که مسلمانان در زندگی خود تجدید نظر داشته باشند. عمل و کردار سبب دین زدایی نشود ، حکام و فرمانروایان اسلامی باید در زیر مجموعه خود برابری ، مساوات ، عدل ، خیرخواهی ، همگرایی و هم سویی داشته باشند و این جمیع کلمه گویان لااله الاالله محمد رسول الله را تقاضا می کند. تا اینکه دیگران باور کنند که در قانون و نظام اسلام این زیبایی ها وجود دارد.

ایشان در ادامه بیانات خود گفت : اسرائیل در حمله غزه با ناجوانمردی بیمارستان ها و مساجد را مورد حمله خود قرار داد. محله و اماکن مسکونی را با راکت ، موشک و نیروی هوایی بمباران کرد. الله تعالی دست ظالمین را از سر مسلمین کوتاه کند. کودکان و زنان و پیرمردان کشته شدند و این از انسانیت نیست و این ناجوانمردی ، پستی و ذلت یهود را نشان می دهد که با انسانهای بی دفاع و غیر مسلح بی رحمی می کنند و روزی فرا می رسد که خشم خدا می آید و اینها را می بلعد مانند قوم های قبلی که بی رحمی می کردند. لذا اسلام برای همین آمده است و صبر داشته باشید اگر ناملایمتی رخ داد بردباری از خود نشان دهید و این سبب می شود که الله تعالی پیروزی و فتح بیاورد.

وی اظهار کرد: اگر امروز اخلاق ، عبادت ، صبر ، شجاعت و وفاداری صحابه را در دین از خود نشان دهیم مطمئن باشید همانطور که برای آنها فتح و پیروزی آمد امروز برای ما هم فتح و پیروزی می آید. ان شاء الله

وی بیان داشت: ما باید امت نمونه باشیم و از نظر ایمان و اخلاق برای ملت های دیگر اسوه و نمونه قرار گیریم تا اینکه مشرکین و کفار از تاریکی کفر و جهل بیرون آیند و به دین اسلام مشرف شوند.

مولانا محمدعثمان گفت: وقنی مشرکین نگذاشتند نام رسول الله در صلحنامه حدیبیه نوشته شود. الله تعالی نام محمد رسول الله را در سوره فتح به صورت آیه قرآن نازل فرمود.(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً) ای مردم مکه ؛ شما تحمل نکردید که نام محمد رسول الله در صلحنامه نوشته شود و الان گوش فرا دهید من این را آیه قرآن کرده ام که تا روز قیامت تلاوت شود: (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم). لذا این امداد و پیروزی الله تعالی است که به رسول الله داد تا گروه ،گروه کفار به اسلام داخل شدند. رسول الله صلی الله علیه و سلم هفتم هجری برای قضاء عمره رفتند و عمره شان را انجام دادند و در سال هشتم هجری رسول الله فاتحانه و بدون مزاحمت وارد مکه شدند و از شرک مشرکینی که ۳۶۰ بت در خانه کعبه گذاشته بودند ومی پرستیدند خانه کعبه را آزاد کردند. حضرت فرمود: خانه کعبه را برای عبادت و بندگی الله تعالی پاک کنید چراکه در اینجا عبادت غیر الله صورت گرفته، این بت ها را بیرون کنید تا کام قیامت در این مکان عبادت الله شود.

وی در ادامه بیانات خود بیان داشت: الله تعالی خانه کعبه و شهر رسول الله صلی الله علیه و سلم را از دست ظالمین حفاظت می کند حتی وقتی که در آخر الازمان دجال ظهور می کند الله تعالی درهای مکه و مدینه را توسط ملائکه حفاظت می کند. لذا رسول الله صلی الله علیه و سلم شهر مکه را فتح نمود و تا قیامت در دست مسلمانان خواهد بود. نه کافر و ملحدی می تواند در آنجا قدم بگذارد و نه دجال در آنجا می تواند وارد شود و همچنین شهر مدینه که ذات مقدس رسول الله صلی الله علیه و سلم و شیخین ابوبکر و عمر رضی الله تعالی عنه که کنار آنحضرت دفن هستند و در جنه البقیع حضرت عثمان رضی الله عنه و دیگر صحابه دفن می باشند در این شهر هم تا کام قیامت این مکان محفوظ و هیچ قدرتی را الله تعالی اجازه نمی دهد در این بلاد وارد شود.

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل در بخش پایانی سخنان خود سانحه دل خراش سقوط هواپیما در تهران که منجر به کشته شدن ۴۸ سرنشین و خدمه شده بود را به بازماندگان و مردم ایران تسلیت عرض نمود.

ایشان در آخر اشاره ای به سفر حضرت شیخ الاسلام به تهران داشتند و افزودند: سفر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و هیئتی از علماء را در تهران که با مسئولین و ریاست محترم مصلحت نظام آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد مسائل کشور و جامعه گفتگو ، جلسه و ملاقاتی داشتند را ان شاء الله امید واریم خداوند مثمر ثمر و به نتیجه و سبب خیر برساند.

منبع : الخلیل آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *