آخرین اخبار

قیام امام حسین برای دفاع از اسلام، اجرای عدالت و احقاق حق بود، نه برای دنیا و حکومتداری

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید از حادثه عاشورا به عنوان “حادثه‌ای بسیار تلخ و ناگوار” یاد کردند و هدف از قیام امام حسین رضی الله عنه را “دفاع از اسلام، اجرای عدالت و احقاق حق” دانستند. امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های امروز نماز جمعه (۹ آبان ۱۳۹۳) با اشاره به ایام عاشورا و […]

اشتراک گذاری
۱۰ آبان ۱۳۹۳
602 بازدید
کد مطلب : 3067

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید از حادثه عاشورا به عنوان “حادثه‌ای بسیار تلخ و ناگوار” یاد کردند و هدف از قیام امام حسین رضی الله عنه را “دفاع از اسلام، اجرای عدالت و احقاق حق” دانستند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های امروز نماز جمعه (۹ آبان ۱۳۹۳) با اشاره به ایام عاشورا و شهادت امام حسین رضی الله عنه اظهار داشتند: امام حسین رضی الله عنه فرزند رسول خدا صلی الله علیه وسلم و اسوه و نمونه تمام مسلمانان جهان است. همه مسلمانان به ایشان اعتقاد داشته و محبت حضرت حسین جزو اعتقادات آنهاست.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به تشریح عوامل قیام امام حسین پرداختند و افزودند: در دوران امام حسین، حکومت و سرنوشت مسلمانان در دست یزید، که انسان ناصالح و نالایقی بود، افتاد. یزید مدیری ناتوان بود که شایستگی و کفایت حکومت‎داری را نداشت. لذا امام حسین رضی الله عنه برای قرآن و سنت و اسلام و مسلمانان احساس خطر کردند؛ ایشان احساس خطر کردند که حکومت در بین مسلمانان ارثی و خانوادگی شود و از این طریق افراد نااهل روی کار نیایند. امام حسین رضی الله عنه وقتی احساس کردند که عدالت اجرا نشده و بیت المال مسلمین برای منافع شخصی استفاده می شود، قیام کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: اهل بیت در زمان حضرت امام حسن رضی الله عنه نشان دادند که خواهان حکومت نیستند، بلکه خواهان اجرای عدالت و اجرای دستورات اسلام در جامعه هستند. امام حسین رضی الله عنه هرگز دنبال منافع شخصی نبوده و خواهان حکومت نبودند. قیام امام حسین رضی الله عنه برای اسلام و اجرای عدالت بود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از حادثه کربلا به عنوان “حادثه ای تلخ” یاد کردند و اظهار داشتند: حادثه کربلا حاثه بسیار تلخ و ناگواری است. اگر این حادثه را از تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که در قبل و بعد از اسلام کمتر چنین حادثه تلخی اتفاق افتاده است. متأسفانه عده‌ای از مسلمان‏‌نماها برای حفظ قدرت و و بهره‌‏مندی ناچیز از دنیا مرتکب جنایت شده و قلب جهان اسلام را در طول تاریخ به درد آوردند.
ایشان در ادامه به درس‏های قیام امام حسین اشاره کردند و گفتند: درس قیام امام حسین به جهانیان درس قیام علیه ظلم و استبداد و خودکامگی بود. ایشان برای اجرای عدالت، در مقابل بی‏خردان دنیا که حاضر به شنیدن حرف حق نبودند قیام کردند. هدف قیام امام حسین این بود که حقوق الناس حفظ شده و حقوق الله نیز مراعات شود. امام حسین رضی الله عنه درس آزادگی و شجاعت را به جهانیان دادند. امام حسین رضی الله عنه این شجاعت را از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که شجاع‏ترین انسان بود، و از حضرت علی که شیر خدا بود، به ارث برده بودند. لذا ایشان شهادت در راه حق را بر اسارت و زندگی ذلت‏‌بار ترجیح دادند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: تمام مسلمانان جهان، و حتی همه انسان‏های آزادۀ دنیا، از حادثه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین رضی الله عنه متاثر و غمگین‌‏اند. اما هر کسی به نوعی تأثر و حزن خود را نسبت به این حادثه غم‏‌انگیز ابراز می‎کند.
ایشان “اتباع از سیرت امام حسین” را مورد تأکید و توصیه قرار دادند و افزودند: چیزی که در این مورد بسیار مهم بوده و موجب شادمانی روح امام حسین رضی الله عنه می‎شود، اتباع از سیرت و اخلاق امام حسین است. نشانه دوستی امام حسین این نیست که تذکره ایشان فقط در ایام عاشورا انجام گرفته و در طول سال فراموش شود، بلکه تذکره امام حسین و سایر بزرگان باید در طول سال صورت گیرد و از ایمان و اعمال نیک آنها اتباع نماییم. تقوا، سحرخیزی، توکل و شجاعت امام حسین برای ما نمونه و الگوست.
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: جامعه اهل‎سنت جهان از حادثه شهادت امام حسین متأثر هستند. اگر ما لباس سیاه نپوشیده و جلسات عزاداری برگزار نمی‎کنیم، این یک مسأله مذهبی است و به فقهی برمی گردد که ما به آن باور داریم. ما در درگذشت نزدیک‏ترین عزیزان‎مان هم لباس سیاه بر تن نمی‎کنیم. در فقه اهل‏ سنت عزاداری فقط سه روز بعد از وفات اشخاص است.
ایشان اظهار داشتند: ما از حادثه شهادت امام حسین غمگین هستیم. اگر ما در روز حادثه کربلا حضور می‏ داشتیم، اگر شایستگی و لیاقت می‎داشتیم دفاع از امام حسین را دفاع از حق دانسته و در دفاع از ایشان خودمان را به کشتن می دادیم؛ همانطور که یاران و دوستان ایشان خود را در صحرای کربلا به کشتن دادند. ما کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را باطل می دانیم. الله تعالی تمام کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را با انواع مصایب و بلاها مبتلا گردانید و با ذلت و خواری زندگی را به پایان رساندند. یزید هم که مورد نفرت مسلمانان قرار گرفته بود، با ذلت و شرمندگی مدت بسیار کوتاهی حکومت کرد و با ذلت از این دنیا رفت.
سخنرانان و تحلیل‏گران مسایل عاشورا مواظب باشند به مقدسات و بزرگان سایر فرق اسلامی اهانتی صورت نگیرد
امام جمعه اهل‎سنت زاهدان “احترام به مقدسات مذاهب” را در مراسمات ایام عاشورا مورد تأکید قرار دادند و اظهار داشتند: متأسفانه گاهی اوقات در اثر برخی بی ‏فرهنگی‏ها و یا دسیسه‏‌های دشمنان اسلام، که سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، در ایام عاشورا مشکلاتی بوجود می آید. همه مسلمانان باید رعایت حال پیروان سایر مذاهب اسلامی را در نظر بگیرند. اقتضای وحدت در این است که ما به مشترکات بپردازیم و مسایل اختلافی هر مذهبی را به پیروان آن مذهب واگذار نماییم. اختلاف و جنگ و درگیری مایه ننگ و بدنامی و نشانه بی‎فرهنگی مسلمانان و جهان اسلام است.
ایشان خطاب به تمامی کسانی که در این ایام به تشریح و تحلیل حادثه کربلا می‎پردازند، تأکید کردند: توصیه بنده به همه خطبا، سخنرانان و گویندگانی که در این ایام به تشریح حادثه کربلا پرداخته و یا مراسم عزاداری برگزار می‎کنند، این است که مواظب باشند به مقدسات و بزرگان سایر فرق اسلامی اهانتی صورت نگیرد. پرداختن به ابعاد قیام و مبارزه امام حسین جزو مشترکات است، اما اهانت به بزرگان و پیشوایان هیچ مذهبی، اعم از شیعه و سنی، جایز نیست. ما باید اخوت و برادری اسلامی خود را مراعات نماییم.
بزرگنمایی ناامنی در استان مغایر با سخنان بزرگان نظام است
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان ضمن انتقاد از برخی واکنش‏ها نسبت به حادثه شهادت یک معلم در قصرقند، اظهار داشتند: حادثه شهادت معلم عزیز جناب آقای سرگزی بسیار تکان دهنده بود و بنده نیز در مراسم نماز جمعه هفته گذشته، و همچنین در سفر اخیری که داخل استان داشتم با شدت تمام آن را محکوم کردم. اما متأسفانه برخی افراد اقدام به بزرگنمایی این حادثه کردند، به طوری که این مسأله به رسانه‌های بین المللی کشیده شد. چنین اقداماتی باعث می‌شود تا مردم دنیا احساس کنند که در ایران اسلامی ناامنی وجود دارد، در حالی که مقامات جمهوری اسلامی، و در رأس آنها مقام معظم رهبری ایران را «جزیره الأمن» دانسته و تأکید می کنند که ایران کشوری امن است. لذا بزرگنمایی این حوادث در رسانه‌‏های بین المللی مغایر با سخنان بزرگان نظام جمهوری اسلامی است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: همه افراد باید به جای اینکه دنبال مسایل شخصی و گروهی و تسویه حساب‏های شخصی و جناحی باشند، منافع جمهوری اسلامی و منافع تمام ایرانیان و استان سیستان و بلوچستان را در نظر بگیرند. در روزهای گذشته چند نفر، از جمله جناب آقای بهرام باشنده، کارمند فرامانداری ایرانشهر، که از انسان‎های فرهیخته و مفید استان بودند، در ایرانشهر به شهادت رسیدند، اما ما اجازه هیاهو ندادیم تا موجبات سوء استفاده دشمنان فراهم نشود. استان سیستان و بلوچستان استان پهناوری است و احتمال وقوع اتفاق وجود دارد. افراد جاهلی از طرفین دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند. اما ما باید مواظب گفتار و کردار خود باشیم و نباید حرکتی انجام دهیم که موجب سوء استفاده دشمنان و بدخواهان کشور و ملت شود.
ایشان بر لزوم مجازات عاملان ناامنی در استان تأکید کردند و گفتند: ما معتقدیم که مسئولین ذی‌ربط پیگیر مسأله شهادت معلم در قصرقند و نیز شهادت آقای باشنده در ایرانشهر باشند و عاملان این جنایات را دستگیر کرده و مجازات نمایند. مردم نیز با مسؤولین همکاری نمایند. اما در عین حال مواظب باشیم که به خاطر منافع شخصی و تسویه حساب‏های حزبی، به ایران اسلامی و استان ضربه نزنیم.
نمایندگان مجلس به خاطر مسایل حزبی و جناحی دست و پای دولت را نبندند
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه گلایه‌ای هم از عملکرد مجلس شورای اسلامی کردند و گفتند: انتظار ملت از مجلس شواری اسلامی این است که با دولت تدبیر و امید همکاری داشته باشد. دولت و نمایندگان مجلس منتخبان ملت هستند. لذا از نمایندگان انتظار می‌رود که به خاطر مسایل جناحی و گروهی دست و پای دولت را نبندند تا دولت از طریق انتخاب وزاری مورد نظرش بتواند مسایل را به پیش ببرد. اما متأسفانه برخی از نمایندگان در مسیر دولت سنگ‏ اندازی می‌کنند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: امروزه همه دنیا اقدامات نظام جمهوری اسلامی را زیر نظر دارند. لذا همه ما، به ویژه نمایندگان مجلس، باید بسیار هوشیار باشند. بنده به عنوان یک شهروند از مجلس شورای اسلامی گلایه دارم و مطمئن هستم ملت ایران، آنهایی که به جناب دکتر روحانی رأی داده‌اند و نیز بخش بزرگی از آنهایی که به ایشان رأی نداده‌اند، از مجلس شورای اسلامی انتظار دارند که با دولت مدارا و تعامل نماید و سختگیری نکند تا دولت بتواند رأی مثبت مجلس را برای وزاری پیشنهادی خود گرفته و آنها را وارد صحنه نماید.
اسیدپاشی کار افراطیون و حرکتی ضداسلامی بود
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش پایانی سخنان‎شان با اشاره به حادثه اسیدپاشی در اصفهان اظهار داشتند: اسیدپاشی در اصفهان کار افراطیون بود که باید با افراد تندرو و افراطی در هر قشری که باشند برخورد شود. این حرکت حرکتی مذموم و ضد اسلامی بود. این افراد با این کار ضربه بزرگی به ملت با فرهنگ و متمدن ایران اسلامی زدند.
ایشان از واکنش رئیس جمهور و هیئت دولت در خصوص این حادثه ابراز خرسندی کردند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *