آخرین اخبار

مختصری از زندگینامه حضرت شیخ الحدیث والتفسیر علامه محمد عمر سربازی(رح)

در سال ۱۳۵۵ هجری قمری در یکی از شبهای مبارک ذی الحجه در روستای انزاء  قریه ای مربوط به منطقه ی سرباز بلوچستان  طفلی از پدر و مادری پاک از سلاله یمقدس رسول الله (ص) چشم به جهان می گشاید .  محمد عمرچون اولین پسر پدر و مادر است ، تولدش موجب مسرّت و شادی وصف نا پذیر آنان می شود و […]

اشتراک گذاری
۲۳ دی ۱۳۹۲
54508 بازدید
کد مطلب : 344

در سال ۱۳۵۵ هجری قمری در یکی از شبهای مبارک ذی الحجه در روستای انزاء  قریه ای مربوط به منطقه ی سرباز بلوچستان  طفلی از پدر و مادری پاک از سلاله یمقدس رسول الله (ص) چشم به جهان می گشاید .  محمد عمرچون اولین پسر پدر و مادر است ، تولدش موجب مسرّت و شادی وصف نا پذیر آنان می شود و هر کدام در پهن دشت آرزوهایشان ، آینده ای زیبا و مبارک برای ویترسیم می کنند در عین دارا بودن طبع کودکانه ، مردی بزرگ و عاقل به نظر می رسد . در همین سنین عشق مفرطی به نماز ، روزه ، ذکر و خواندن درود پیدا می کند . به اشعار عارفانه و نعت آمیز علاقه بسیار نشان می دهد و اشعارزیادی را از « دیوان حافظ» از بر دارد .

 سلسله نسب ایشان بدین صورت است که در سرگذشت خود نوشت آورده اند محمد عمر ابن ملا احمد بن ملا عبدالرحمن بن ملاعبدالجلیل بن ملاکمال الدین بن سید فیروز ابن سید میرزا بن سید حسن بن سید فخر الدین بن سید شیخ عبدالله بن سید شیخ اویس بن سید شیخ بلال بن سید شیخ شهداد بن سید شیخ میر شیر ابن سید شیخ عبدالله بن سید شیخ سنجر بن سید شیخ اکرم بن سید شیخ برهان الدین بن سید شیخ عبدالعزیز بن سیدنا و مولانا و اولادنا الشیخ الاعظم و قطب الافخم و قطب الجن والانس جناب شیخ عبدالقادر جیلانی بن شیخ ابی صالخ موسی بن شیخ عبدالله الجیلی بن شیخ یحیی الزاهد بن شیخ محمد ابن شیخ موسی بن شیخ عبدالله بن شیخ موسی بن شیخ عبدالله المحض بن شیخ حسن المثنی بن سیدنا الحسن السبط بن سیدنا و مولانا اسدالله الثاقب لیث بنی غالب حضرت المرتضی امیر المومنین خلیفه چهارم علی بن ابی طالب رضی الله عنهم اجمعین و ابن سیده نساء العالمین و سیده نساء اهل الجنه بتول حضرت فاطمه الزهراء رضی الله عنها بنت سید الکائنات فخر موجودات صلی الله علیه وسلم تسلیماً کثیراًکثیراً الی یوم الدین .

در ۷ سالگی به مکتب مولوی محمد گل ملازهی معروف به دیو بندی رفت. و کتابهای ۵ کتاب٬ مالابد منه و گلستان را نزد حاج غلام محمد فراگرفت. در سن ۱۱ سالگی با خلیفه غلام محمد نقشبندی که خلیفه مجاز شاه ولی الله خراسانی بود امانیه بیعت کرد . سلسله نسبش با ۳۳ واسطه به رسول الله میرسد. در ۱۲ سالگی عازم پاکستان شد و در مدرسه احرار الاسلام کراچی و مظهر العلوم تحصیل نمود. پس از ۳ سال اقامت در کراچی دیوان عمر را سرود. در حین تحصیل کتبی چون “خیر المقاصد” در رد غیر مقلد ها ٬ “حقیقت ایمان اسلام”٬و “خطب ۱۲ ماهی ” را نوشت. در سال ۱۳۷۳ ه-ق از تحصیل فراغت یافت. در سال ۱۳۷۸ رساله “مکتوب العاری تلخیص العینی علی البخاری” را نوشت. و در سال ۱۳۷۴ ه-ق به افغانستان سفر کرد و با حضرت شاه غوث محمد مجددی ملاقات نمود. پس از بازگشت به ایران و در بین راه طرح مسجد جامع خاش را پیاده نمود.  در تمام این  دوران با فتنه های حکومتی چون کشف حجاب ٬ تغییر مبنای تاریخ و.. به مبارزه پرداخت. از مدارس مهم ایشان حوزه منبع العلوم کوه ون می باشد که در روستای کوه ون یکی از معتبر ترین مدارس اهل سنت ایران به شمار می آید. ایشان پس از فراغت از تحصیل جهت تزکیه ی نفس و طی مدارج سلوک و عرفان از محضر شیوخ برجسته ای همچون شیخ محمدجان هروی و سپس فرزند ایشان شیخ بهاءالدین هروی و پس از آن از محضر علامه عبدالمالک کاندهلوی رحمهم الله کسب فیض کرد.

علم فقه ، نحو ، بلاغت ، تجوید و قرائت را از قاری معروف« حافظ قاری محمد رعایت الله دیوبندی » (رح) و علم ادب ، اصول ، منطق و صرف را از عالم فاضل ، مولانا « عبدالحلیم افغانی » (رح) شاگرد ممتاز مولانا « انور شاه کشمیری » فرا می گیرد . افزون بر اینها ، در حضور اساتذه ی معروف دیگری نیز در زمینه های مختلف علمی شرف تلمّذ حاصل می کند .

زندگی هفت ساله در پاکستان ، افقی جدید و وسیع در مقابل دید مولانا می گشاید و در ضمن درس خواندن او را از نزدیک با علماء اندیشه ها ، مکاتب مختلف مذهبی و فکری وسیاسی و … آشنا می سازد . مولانا پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۸۰ هـجری قمری مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون را در سرباز بنیان نهاد. شخصیت مولانا چنان تاثیرگذار بود که به مدت نیم قرن مرجع تشنگان حقیقت و معرفت بود و نقشی برجسته و بزرگ در ارشاد و راهنمایی اقشار مختلف خصوصاً علما و طلاب و توده های شیفته ی عرفان و سلوک از اهل سنت سراسر ایران داشت. این عالم ربانی وعارف وارسته دردر ساعات آغازین روز چهارشنبه ۲۴ صفر ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵ هـ.ش این دار فانی را وداع کرده به دیار باقی شتافت.

تألیفات شیخ التفسیر والحدیث

تعداد کتابها ورساله هایی که حضرت شیخ التفسیر والحدیث نوشته اند از مرز هفتاد می گذرد وبا توجه به کمبودها ونیازهای مردم در زمینه های مختلف دینی و موضوعات جداگانه دست به تالیف و تصنیف زده اند که میتوان با اطمینان ادعا کرد.مجموعه تالیفات او نسخه های موثر در رفع بیماریهای گوناگون دینی میباشد.

عنوان اغلب کتابهای حضرت ایشان بدین قرار می باشد:

  1. تبیین الفرقان در تفسیر قرآن کریم
  2. احسان الباری شرح صحیح بخاری
  3. مکتوب العاری اختصار عمده القاری
  4. انعام المنعم شرح صحیح مسلم
  5. الطاف الودود شرح سنن ابی داوود
  6. خیرالسرمدی تقریر سنن ترمذی
  7. کشاف التباریخ تقاریر مشکوه المصابیح
  8. تقاریر بلوغ المرام
  9. فتاوای منبع العلوم کوه ون
  10. مکتوبات سربازی
  11. ضروریات مبلغین
  12. فؤائد فاضله فی بیان الفاتحه
  13. خیرالمقاصد
  14. کنز الدارین
  15. زادالحقیر للحاج الی بیت العلی الکبیر
  16. المنجیات والمهلکات
  17. الهدایه فی تحقیق الشرک فی الرساله
  18. تبصره عاجله فی بیان فضائل بعض صحابه
  19. اسلام وسائنس عالم
  20. احداث العوام
  21. ارشاد المجودین
  22. قره العینین فی مقدمات الصحیحین
  23. اهمیت ریش در اسلام
  24. انوار دوازده گانه
  25. موارد الشوارد
  26. التحذیر عن ارتکاب التصویر
  27. ستر شرعی
  28. پیکار با اسبال ازار
  29. شمشیر بران بر اشراک و بدعات دوران
  30. دیوان عمر
  31. سوغات برادران
  32. مواعظ حسنه
  33. صدای فطرت
  34. حقیقت بردگی در اسلام
  35. گلدسته بهارستان
  36. شفاء الاسقام
  37. ارغام الجاحد در دفاع از مقام علمی امام اعظم رحمه الله
  38. التحقیق الوجیز فی مسئله التعویذ
  39. سراغ حقیقت خلفای راشدین از دیدگاه امیر المؤمنین
  40. ارمغان دوستان
  41. حکم الاحکام الربوبیه
  42. خلاصه الحقائق
  43. فضل المیمون فی تعریفات الفنون
  44. سر گذشت خود نوشت
  45. گلشن جعفری در اسانید عمری
  46. منظومه الآلی در عقیده
  47. منثوره العوالی شرح منظومه
  48. التوضیح والاعلان فی تحقیق تراویح رمضان
  49. انوار ساطعه فی بیان الفاتحه
  50. وتد الایمان
  51. خلاصه التصوف
  52. تدبیر دفع مصائب وبلیات
  53. توشه ناجی شرح سراجی
  54. هشدار به مسلمین
  55. البینات للمتفرسین
  56. پرسش وپاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند
  57. مقالات هفتگانه
  58. نسب نامه
  59. رفع اشتباهات از عدم وجود جمعه در دهات
  60. شمشیر حیدری دربیان مضرات تلویز یون
  61. وصیت نامه عمری
  62. خورشید تابان بر بردگان بلوچستان
  63. آیا بیماریها مسری هستند ؟
  64. زکات اموال برای مدارس
  65. رجاءالمقبول ترجمه اسوه الرسول
  66. ضمائرالحکمه ترجمه بصائر الحکمه حکیم الامت

About Author

7 پاسخ به “مختصری از زندگینامه حضرت شیخ الحدیث والتفسیر علامه محمد عمر سربازی(رح)”

  1. احمد گفت:

    السلام علیکم خدمت شما نویسندگان سایت
    لطفا مطالب فقهی را در قسمت دارالافتاءبیشتر کنید
    جزاکم الله خیر

  2. ادهم گفت:

    سلام علیک بر محبان رسول (ص)

  3. میلاد گفت:

    سلام علیک بر دوستان خدا.یه سوال ازتون دارم چه جوری میتونم کتابهای مولانا محمد عمر سربازی رو پیدا کنم
    اسم کتاب:سر گذشت خود نوشت/و دیوان عمر

  4. طاها گفت:

    سلام علیکم.باتشکراززحمات عزیزان.مولاناعمررح جانشین دارند؟ایشون آیاصاحب طریقت بوده اند؟

    • سجاد گفت:

      علیکم السلام برادر طاها
      بله مولانا خلیفه شاه غوث محمد هروی رحمهما الله بودند و اکنون مولانا عبید الله افروخته مدیر مدرسه کوه ون خلیفه ارشد ایشان هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *