آخرین اخبار

مختصری از گزارش دیدار سراسری دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان

  دیدار سراسری دانشجویان اهل سنت کشور با علما و اندیشمندان با عنوان «راهکارهای قرآن کریم و سیره نبوی برای جل بحران‌های عصر جدید»، پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ (۳۰ جمادی‌الاولی ۱۴۳۷) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین»، این دیدار دینی و معنوی، که همه‌ساله با حضور جمع کثیری از دانشجویان اهل‌سنت […]

اشتراک گذاری
۲۱ اسفند ۱۳۹۴
727 بازدید
کد مطلب : 4126

 

دیدار سراسری دانشجویان اهل سنت کشور با علما و اندیشمندان با عنوان «راهکارهای قرآن کریم و سیره نبوی برای جل بحران‌های عصر جدید»، پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ (۳۰ جمادی‌الاولی ۱۴۳۷) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین»، این دیدار دینی و معنوی، که همه‌ساله با حضور جمع کثیری از دانشجویان اهل‌سنت مناطق مختلف کشور در اسفندماه برگزار می‌شود، همچون گذشته با برنامه‌های زیبا، آموزنده و متنوعی همراه بود.
برنامه‌های این دیدار به صورت غیررسمی از مغرب چهارشنبه (۱۹ اسفند) در طبقه فوقانی مسجد جامع مکی زاهدان آغاز شد. در این بخش از برنامه‌ها که تا نماز عشا ادامه داشت، حافظ محمدکریم صالح، مدیر مدرسه دینی رحمه‌للعالمین سراوان و دعوتگر برجسته اهل‌سنت کشور به ایراد سخن پرداخت.

 حافظ محمدکریم صالح: «بی‌دینی» بزرگترین بحران عصر حاضر است

حافظ کریم صالح در سخنان خود «قرآن و سنت» را از افتخارات مسلمانان برشمرد و اظهار داشت که «قرآن و سنت پاسخ‌گوی تمام مشکلات بشر در هر عصر و زمانی است.» حافظ محمدکریم در ادامه به مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه از هر سو بوی خون و باروت به مشام می‌رسد. ظالمان برای رونق بخشیدن به قدرت و اقتصاد خود، خون مظلومان را می‌مکند.

فعال عرصه دعوت و تبلیغ در ادامه افزود: دین زیباترین فرهنگ است. متاثرشدن از غرب، نشانه‌ی عدم اطلاع از جایگاه اسلام و امت اسلامی است. خداوند متعال به مسلمانان چنان جایگاهی عنایت فرموده است که فردی که زندگی‌اش را هفتاد سال در مسیحیت سپری کرده است، با دعوت او به اسلام باعث هدایتش می‌شویم.
حافظ کریم صالح در پایان خطاب به دانشجویان اهل‌سنت خاطرنشان کرد: عزم کنید تا از این گردهمایی زیبا که برای دیدار با علما برگزار شده است، پیام خدا را بگیرید و آن را به جهانیان برسانید. چنان جوّی حاکم کنید که قلب هر مسلمان ایرانی به‌سوی خدا متوجه شود. با علمای‌مان عهد بندیم که تمام تلاش‌مان را برای هدایت بشریت به‌کار خواهیم بست.
بخش اول برنامه‌های دیدار دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان با اقامه نماز عشا به پایان رسید.

آغاز رسمی برنامه‌های دیدار دانشجویان با علما و اندیشمندان

بخش دوم و رسمی برنامه‌های دیدار دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان، صبح پنجشنبه ۲۰ اسفند با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید با صدای «قاری اسماعیل رستاخیز»، از قاریان برجسته اهل‌سنت کشور آغاز شد. سپس «عبدالله مرشدزاده»، یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مقاله‌ای با موضوع «راهکارهای قرآن کریم و سیره نبوی برای حل بحران‌های عصر جدید» قرائت کرد.
آیتم بعدی این بخش از برنامه‌ها، اجرای سرودی زیبا توسط گروه سرود دانشجویان اعزامی از چابهار بود. در ادامه، مولوی حبیب‌الله مرجانی، مسئول دفتر امور دانشجویی دارالعلوم زاهدان، ضمن عرض خیرمقدم خدمت میهمانان این دیدار، و بیان برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دفتر امور دانشجویی، به تشریح برنامه‌های دیدار مذکور، «وحدت فکری حوزه و دانشگاه» را جزو برزگترین اهداف این دیدار عنوان کرد.
مولوی مرجانی طی سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: می‌خواهیم فاصله بین قدیم و جدید برداشته شود. تمام جهان به این تفکر نیاز دارد. هدف ما تعمیق روابط محبت‌آمیز دانشجویان و طلاب است. اگر این دو قشر هم‌فکر و هم‌گرا شوند، حرکت به‌سوی هدف سرعت خواهد گرفت.

 مولوی عثمانی: بحران‌های موجود نتیجه‌ افکار مادی‌گرایانه غرب است
مولوی عبدالحکیم عثمانی، از اساتید برجسته دارالعلوم زاهدان و سردبیر پایگاه اطلاع‌‌رسانی «سنی‌آنلاین»، سخنران بعدی این دیدار بود که پس از اجرای گروه سرود “نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم” به ایراد سخن پرداخت.
مولوی عثمانی در سخنانش ابتدا به اوضاع بحرانی جهان اشاره کرد و گفت: امت اسلامی بیش از سایر امت‌ها با بحران‌ها و مصائب مواجه است. اما بحران موجود با طول و عرض و پیچیدگی‌اش نتیجه تسلط فکر نابخردانه و مادی‌گرایانه‌ی غرب بر جهان است.

مولوی عبدالحکیم ضمن رد اتهاماتی از قبیل «افراط‌گرایی» به مسلمانان، خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان افراط‌گرا می‌بودند باید در دوران حکومت خود که بر گستره‌ی عظیمی از جهان حکومت می‌کردند، اقلیت‌ها را از بین می‌بردند.
مولوی عثمانی در پایان سخنانش بر لزوم «شناخت غرب» تاکید کرد و خاطرنشان نمود: سال‌هاست که غربی‌ها شرق را مورد مطالعه قرار می‌دهند و علوم شرقی و سرزمین‌های شرقی را مطالعه و شناسایی می‌کنند. لذا اکنون وقت آن است که حرکت غرب‌شناسی آغاز شود و مسلمانان غرب را بشناسند.

پس از سخنرانی مولوی عثمانی، جمعی از جوانان کُرد از سنندج، به اجرای سرودی به زبان کردی پرداختند. سپس مولانا مفتی محمدقاسم قاسمی، سردبیر فصلنامه گرانسنگ «ندای اسلام» و ریاست دارالافتای دارالعلوم زاهدان، به ایراد سخن پرداخت.

 مفتی محمدقاسم: بحران ایمان و اخلاق اساسی‌ترین بحران است

مفتی محمدقاسم قاسمی، در سخنان شیوای خود در دیدار دانشجویان اهل‌سنت کشور با علما و اندیشمندان، با اشاره به موضوع دیدار (راهکارهای قرآن کریم و سیره نبوی برای جل بحران‌های عصر جدید)، اظهار داشت: در عصر حاضر مسلمانان از ضعف ایمان رنج می‌برند. بسیاری از بحران‌ها از درون خودِ ما سرچشمه می‌گیرند. بحران اساسی، بحران ایمان، یقین و اخلاق است.
مولانا قاسمی در ادامه خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از بحران‌های معاصر در غرب است. درحالی‌که میلیون‌ها انسان از نان شب محروم‌اند، گربه‌های عده‌ای از غربی‌ها از هر نوع لذت و تفریح برخوردارند.

مفتی محمدقاسم قاسمی در پایان توصیه‌هایی هم به دانشجویان داشت و خطاب به آنان خاطرنشان نمود: اینکه بالاترین مدرک تحصیلی را داشته باشید، اما قرآن بلد نباشید و به قرآن عمل نکنید، با ضعف بسیار بزرگی مواجه هستید. اینگونه نباشیم که تمام مسایل مربوط به دنیا را تحلیل کنیم، اما از خود و اصلاح و تزکیه درونی غافل باشیم. سعی کنید از نظر دینی، اخلاقی، تربیتی، درسی و فکری به خودباوری برسید تا بتوانید در حل مشکلات جهان اسلام نقش ایفا کنید.

بخش پایانی برنامه‌ها

بخش پایانی برنامه‌های دیدار دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان، بعد از نماز مغرب با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری گل‌محمد سالارزهی”، استاد قرائت و تجوید دارالعلوم زاهدان، و اجرای سرودی زیبا توسط “قاری ضیاءالرحمن صحت” ادامه یافت.
در این لحظه از برنامه‌ها، انتظارها به پایان رسید و شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در میان تکبیر دانشجویان مشتاق و دین‌دوست برای ایراد سخنرانی قیام فرمودند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید قبل از پرداختن به موضوع اصلی سخنان‌شان، عدم حضور “دکتر زیباکلام” و برخی دیگر از مدوعوین را «از کمبودهای این نشست» دانستند و همچون میزبانی بزرگوار و میهمان‌دوست از سایر کمبودها احتمالی در این دیدار، از دانشجویان و میهمانان عذرخواهی نمودند.
ایشان سخنان خویش را در پرتو عنوان دیدار دانشجویان؛ «راهکارهای قرآن و سنت برای حل بحران‌‌های عصر حاضر» ادامه دادند و «حل بحران‌های جوامع بشری» را از مهمترین اهداف بعثت انبیا برشمردند و خاطرنشان کردند که انبیا و کتاب‌های آسمانی آمده‌اند تا بشر را از افراط و تفریط خارج کنند. مولانا عبدالحمید دین اسلام را «دین اعتدال و بر مسیر فطرت بشری» دانستند و «بازکشت به قرآن و سنت» را تنها راه برون‌رفت جهان اسلام از بحران‌ها و مشکلات عنوان کردند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: توجه به حقوق اقوام و مذاهب خواسته اکثر ملت ایران است

این شخصیت برجسته‌‌ی اهل‌سنت ایران سپس با سخنان شیوا، معتدل و بیدارگرانه‌ی خویش به معرفی جامعه اهل‌سنت ایران پرداختند و ضمن اعلام وفاداری این بخش از ملت ایران به کشورشان، بر «پیگیری مشکلات و خواسته‌های جامعه اهل‌سنت از مسیر قانونی و گفتمان» تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید ابتدا به گسترش موج افراط‌گرایی در جهان اشاره کردند و گفتند: جهان معاصر بیش از هر زمانی با افراط و تفریط مواجه است و تنها راه نجات از این بحران‌ها، رجوع به قرآن و سنت است.
ایشان در ادامه افزودند: اگر با دقت این بحران‌ها را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم تمام آنها معلولِ عللی هستند. برای برون‌رفت از بحران‌‌های موجود باید آسیب‌شناسی صورت گیرد و با علت مبارزه شود. اگر به‌جای مبارزه با معلول، با علت‌ها مبارزه شود مشکلات و مسایل جهان اسلام حل خواهند شد.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر ضرورت حرکت بر مسیر میانه و اعتدال تاکید کردند و گفتند: میانه‌روی و اعتدال مسیری است که هیچ‌گاه با بن‌بست مواجه نمی‌شود. کسانی که گرفتار تندروی هستند و به حقوق انسان‌ها تعدی می‌کنند مطمئن باشند با بن‌بست مواجه می‌شوند و روزی سیاست‌شان با شکست مواجه خواهد ‌شد.
عالِم برجسته اهل‌سنت کشور در ادامه به تشریح مسیر جامعه اهل‌سنت ایران پرداختند و خاطرنشان کردند: مسیر جامعه اهل‌سنت مسیر اعتدال و میانه‌روی است. جامعه اهل‌سنت ایران به این اجماع رسیده است که بهترین مسیر، مسیر اعتدال است و باید از هر نوع خشونت و افراط‌گرایی پرهیز شود. زیرا خشونت، آدم‌کشی و… راه‌های نادرستی هستند که شریعت و عرف آنها را قبول ندارد.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: ایران وطن ماست. ما به ایران افتخار می‌کنیم و آن را دوست داریم. جامعه اهل‌سنت ایران در هشت سال دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کرده است و اگر در آینده هم به کشور تجاوزی صورت گیرد، دفاع از کشور را وظیفه خود می‌داند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان ساختند: ما در کنار برادران شیعه خود دنبال عزت، آبادانی و سربلندی ایران اسلامی هستیم. به هیچ گروه و دیدگاهی که تفکرات افراطی و تکفیری داشته باشد اجازه‌ی ورود به کشورمان را نمی‌دهیم، زیرا وجود چنین تفکراتی برای جامعه ضرر دارد. مسیر جامعه اهل‌سنت ایران حمایت از وحدت، اخوت و نظام جمهوری اسلامی است. ما دنبال امت واحده هستیم و می‌خواهیم همه مذاهب اسلامی با یکدیگر متحد باشند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان تصریح کردند: جامعه اهل‌سنت ایران خواستار حقوق قانونی خود است و آنها را از راه گفتمان و مسیر قانون پیگیری می‌کند. معتقدیم گفتمان و قانون بهترین راه رسیدن به حقوق است. به‌کارگیری شایستگان اقوام و مذاهب، نگاه یکسان و برخورداری از آزادی‌های قانونی از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل‌سنت ایران است. الحمدلله آزادی وجود دارد، اما اگر در جایی تحقق آزادی‌های قانونی با مشکل مواجه می‌شود باید از طریق گفتمان پیگیری شوند.
ایشان خاطرنشان ساختند: الحمدلله امروزه بخش بزرگی از ملت ایران بر این عقیده است که تمام اقوام و مذاهب باید با یک دید نگاه شوند و به حقوق قانونی خود برسند. رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید از حقوق اقوام و مذاهب حمایت می‌کنند. در دولت جناب آقای روحانی برخی از مناطق سنی‌نشین تا حدودی به حقوق‌شان رسیدگی شده است و اوضاع بهتر از گذشته شده است. البته در بعضی مناطق هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و هنوز مشکلات و خواسته‌هایی هستند که امیدواریم با پیگیری‌های مردم و توجه مسئولین این مشکلات نیز برطرف و خواسته‌ها برآورده شوند.

در راه کسب دانش از هیچ کوششی دریغ نکنید

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه توصیه‌هایی هم به دانشجویان داشتند و خاطرنشان کردند: توصیه بنده به شما دانشجویان عزیز آن است که در راه کسب علم و دانش از هیچ کوششی دریغ نورزید و با روحیه و جدیت درس بخوانید. به‌جای آنکه فقط دنبال کسب مدرک و استخدام و منافع شخصی باشید، در فکر کسب دانش و خدمت به کشور و جامعه انسانی باشید.
ایشان افزودند: فرزندان ما باید به فراگیری علم و دانش ترغیب و تشویق شوند، زیرا تا زمانی که به هدایت نرسیم و علم و دانش کسب نکنیم، نمی‌توانیم ملتی موفق و سربلند باشیم.
مولانا عبدالحمید دانشجویان و قشر جوان را نسبت به حملات گسترده فرهنگی جهان غرب، ترویج بی‌بندوباری و دین‌گریزی هشدار دادند و از دانشجویان خواستند هوشیار باشند و در هر موقعیتی تقوا و خداترسی را رعایت نمایند و بر دستورات قرآن و سنت عمل کنند.

ایشان در پایان به جناب آقای جمشیدنژاد، معاون استاندار سیستان‌بلوچستان، که به نمایندگی از استاندار در این جلسه شرکت کرده بود، خوش‌آمد گفتند، و وجود جناب آقای هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان را «مایه‌ی وحدت و همدلی بیشتر در استان» دانستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین عدم حضور برخی از مدعوین این دیدار، ازجمله دکتر زیباکلام را «جزو کمبودهای این نشست» دانستند و برای این عزیزان دعای خیر کردند.

در نشست پایانی دیدار دانشجویان با علما و اندیشمندان، علی اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی اجتماعی علی اوسط هاشمی استاندار سیستان‌وبلوچستان به نمایندگی از ایشان در این نشست حضور پیدا کرد.
وی در سخنانی کوتاه ضمن عرض سلام آقای استاندار علت عدم حضور ایشان را سفرشان در معیت وزیر صنعت و معدن به سیستان عنوان کرد.
جمشیدنژاد با توجه به نشست دانشجویان گفت: جامعه ما ضرورت های زیادی دارد می‌طلبد که افراد توانمند به کمک کشور بیایند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
همچنین ایشان از حضور بیش از ۶۶ درصدی مردم استان در انتخابات تشکر وقدردانی کردند.

دیدار سراسری دانشجویان اهل‌سنت کشور با علما و اندیشمندان، با دعای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و اقامه نماز عشاء به پایان رسید.
و در حاشیه…
دیدار سراسری دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان، در کنار برنامه‌های متنوع سخنرانی و سرود، و نشست رسمی این دیدار، حاشیه‌های قابل توجهی نیز داشت که بعضی از آنها از قرار ذیل‌اند:
۱٫‌ شب شعر و مشاعره؛ در حاشیه این نشست و شام‌گاه چهارشنبه (۱۹ اسفند) شب شعر و مشاعره برگزار شد. این بخش از بخش‌های ‌جذاب و پرطرفدار نشست دانشجویی بود. در این بخش ابتدا دانشجویان و طلاب سروده‌های خود را برای حاضران قرائت کردند. سپس مشاعره در دو رشته جوانان و نوجوانان برگزار شد. یک جوان و یک نوجوان به فینال این مشاعره راه یافتند و در آخر “راشد سیدزاده”، دانشجوی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان حایز جایزه نفر اول شد.
۲٫ بازدید از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی؛ در حاشیه این نشست دانشجویان اهل‌سنت از نمایشگاه کتاب که با ۴۰ درصد تخفیف کتاب‌ها را عرضه می‌کرد بازدید کردند. در کنار این نمایشگاه، بارگذاری مطالب صوتی و تصویری، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی اهل‌سنت ایران «سنی‌آنلاین»، مطبوعات داخلی دارالعلوم زاهدان و عرضه محصولات فرهنگی نیز غرفه‌هایی را به خود اختصاص داده بودند که از این طریق دانشجویان در جریان جدیدترین فعالیت‌های رسانه‌ای، تازه‌های نشر و محصولات فرهنگی قرار می‌گرفتند.
۳٫ دیدار منطقه‌ای دانشجویان با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و مولانا مفتی محمد قاسم قاسمی؛ دانشجویان شرکت‌کننده در این نشست، بعد از عصر پنج‌شنبه با این دو شخصیت برجسته اهل‌سنت دیدار کردند و از اندرزهای‌شان بهره‌مند شدند.
۴٫ جلسه پرسش و پاسخ؛ بعد از ظهر چهارشنبه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد. در این نشست کارشناسان فقهی و عقیدتی به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.
۵٫ عدم حضور مهمانان خارج استانی در این نشست از حاشیه‌ها، و البته از حاشیه‌های ناخوشایند، این دیدار بود. دکتر صادق زیباکلام که مهمان ویژه این نشست بود، در پیامی از عدم حضورش عذرخواهی و ‌علت آن را “کسالت” عنوان کرده بود. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید نیز عدم حضور مهمانان خارج استانی را «از کمبودهای این دیدار» عنوان کردند و از این بابت از محضر مهمانان عذرخواهی نمودند.
۶٫ عرضه پوشه فرهنگی؛ در حاشیه این دیدار پوشه فرهنگی حاوی ویژه‌نامه دانشجویی، پوستر یادبود نشست، و لیست کتاب‌های مفید، به دانشجویان اهدا شد.
۷٫ شرکت در کلاس تفسیر: دانشجویان پس از نماز صبح پنجشنبه در کلاس تفسیر کلام‌الله مجید، که توسط شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برگزار شد شرکت کردند. در این کلاس، مولانا عبدالحمید آیات ابتدایی سوره مبارکه «الرحمن» را ترجمه و تفسیر کردند.
۸٫ در کنار نزول رحمت‌های معنوی، بارش باران در زاهدان نیز به این نشست حال و هوایی خاص داده بود.

تهیه و تنظیم: تحریریۀ سنی‌آنلاین

 

About Author

یک پاسخ به “مختصری از گزارش دیدار سراسری دانشجویان اهل‌سنت با علما و اندیشمندان”

  1. یاسین گفت:

    السلام علیکم برادر میشه تفاسیرمولانا بدری روبرام بفرستی صوتی یاتصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *