آخرین اخبار

مولانا عبدالحمید: بی توجهی در امر اصلاح و هدایت، علامت مرگ یک جامعه است

مولانا عبدالحمید: بی توجهی در امر اصلاح و هدایت، علامت مرگ یک جامعه است  مولانا عبدالحمید بر لزوم اصلاح فرد و جامعه و مبارزه با منکرات و معاصی تاکید کرده و بی توجهی به امر اصلاح و هدایت جامعه را “علامت مرگ” آن جامعه دانستند. به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان بنقل از  پایگاه اطلاع رسانی […]

اشتراک گذاری
۰۵ بهمن ۱۳۹۲
936 بازدید
کد مطلب : 682

مولانا عبدالحمید: بی توجهی در امر اصلاح و هدایت، علامت مرگ یک جامعه است

 مولانا عبدالحمید بر لزوم اصلاح فرد و جامعه و مبارزه با منکرات و معاصی تاکید کرده و بی توجهی به امر اصلاح و هدایت جامعه را “علامت مرگ” آن جامعه دانستند.

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان بنقل از  پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته نماز جمعه (۴ بهمن ۱۳۹۲) پس از تلاوت آیه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» [توبه:۷۱] اظهار داشتند: دین مبین اسلام هر کدام از افراد جامعه اسلامی را در مرحله اول به اصلاح و تزکیه نفس و در مرحله دوم اصلاح سایر افراد جامعه موظف می گرداند.
مولانا عبدالحمید افزودند: اسلامی دینی جهانی است. دین اسلام برای یک منطقه و ملت و قوم خاصی نیامده، بلکه برای همه مردم دنیا آمده است. پیامبر اسلام- صلی الله علیه وسلم- تا قیامت پیامبر بر حق الهی بوده و تمام انبیا، امت ایشان به شمار می روند.
ایشان در ادامه بر “تفکر فراگیر اصلاح جامعه بشری” تاکید کردند و خاطرنشان نمودند: متاسفانه امروزه فکرها نسبت به اصلاح جامعه بشری محدود شده است. مسلمانان برای تجارت و منافع دنیوی تا چین و ژاپن و آمریکا و تمام نقاط دنیا سفر می کنند، اما در رابطه با دین و آخرت چنین کاری نمی کنند. به همین علت است که غفلت و فساد در جامعه عام شده و دامنه گناه و معصیت هر روز گسترده تر می شود. در حالی که وظیفه و مأموریت هر کدام از ما به عنوان یک مسلمان این است که به فکر اصلاح و نجات خود، خانواده، خویشاوندان و تمام انسانها باشیم. وظیفه ما این است که وقتی منکر و معصیتی را مشاهده کردیم و دیدیم که در گوشه ای از دنیا تعدّی و ظلمی صورت می گیرد،‌ از کنار آن بی تفاوت نگذریم، بلکه در حد توان خویش در فکر اصلاح و علاج آن برآییم و در صورت عدم توانایی اقدام عملی، برای زدودن گناه و معصیت و رفع ظلم و تعدی دعا کنیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: گناهان و معاصی از قبیل زنا، سرقت، ظلم و قتل در جامعه امروزی فراوان شده است. افرادی که مرتکب گناه و معصیت می شوند فقط به خودشان ضربه نمی زنند، بلکه تمام جامعه را آلوده می کنند. همانگونه که تلاوت قرآن و عبادت پروردگار موجب نزول رحمات الهی می شوند، منکرات و معاصی سبب خشم و غضب الهی و آلودگی جامعه می گردند.
مولانا عبدالحمید اصلاح جامعه را مسئولیتی همگانی دانستند و خاطرنشان نمودند: مسئولیت اصلاح جامعه فقط وظیفه علما و مبلغین نیست، بلکه ریش سفیدان و معتمدین و همچنین سرپرست خانواده نیز در حد توان خویش در قبال اصلاح جامعه مسئولیت دارند. بی توجهی در امر اصلاح و هدایت، علامت مرگ یک جامعه است. لذا جلوگیری از منکر و معصیت و در فکر اصلاح جامعه بودن بسیار مهم و حیاتی است که مسلمانان باید در فکر اصلاح خود و جامعه باشند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه داستان نصایح لقمان حکیم به فرزندش را، که در قرآن کریم آمده است، نقل کردند و گفتند: حضرت لقمان حکیم فرزندش را نصیحت می کند و می فرماید: «یا بنی لاتشرک بالله إن الشرک لظلم عظیم» اولین نصیحت لقمان به فرندش این بود که با خدا کسی را شریک قرار ندهد، زیرا هیچ گناهی بزرگتر از شرک نسیت. هیچ ظلمی بالاتر از این نیست که انسان، دیگران را در عبادت و بندگی با خدا شریک قرار دهد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “اقامه نماز” و “امر به معروف و نهی از منکر” را از دیگر نصایح لقمان حکیم به فرزندش عنوان کردند و افزودند: حضرت لقمان حکیم خطاب به فرزندش می فرماید: «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاهَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» لقمان بعد از توحید و نماز، فرزندش را به انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تاکید و توصیه می کند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان خود با استناد به آیه کریمه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» [توبه:۷۱]  بر لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند و آن را مایه سعادت و کامیابی انسانها در دنیا و آخرت دانستند.
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود به مرگ “آریل شارون”، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی اشاره نموده و از وی به عنوان “جنایتکار تاریخ” یاد کردند و طولانی بودن مدت سکرات موت او را درس عبرتی برای ستمگران و جنایتکاران دانستند.
ایشان در پایان با اشاره به سپری شدن هفته وحدت اظهار داشتند: در روزهای گذشته به مناسبت میلاد رسول کرم- صلی الله علیه وسلم- جلسات و محافلی به منظور بررسی سیرت پاک آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- برگزار شد و سیرت ایشان در مدارس و مجامع و رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. ما باید سیرت آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- را تا قیامت مورد تذکره قرار داده و بر سنت و روش آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- عمل نماییم. امروزه جامعه اسلامی از اختلافات و افراط و تفریط رنج می برد و دلیل همه این مشکلات فاصله گرفتن جامعه اسلامی از قرآن و سنت است. اگر جامعه اسلامی بر مسیر شریعت قرار گرفته و کتاب الله و سنت را در جامعه حاکم نماید به سعادت و کامیابی خواهد رسید.

 

About Author

یک پاسخ به “مولانا عبدالحمید: بی توجهی در امر اصلاح و هدایت، علامت مرگ یک جامعه است”

  1. جزاکم الله
    سخنان بسیار لازم و دانستی شیخ الاسلام همیشه مورد استفاده بوده و است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *