آخرین اخبار

مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان: شریعت اسلام بر طهارت ظاهر و باطن تاکید دارد

? مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان: ?شریعت اسلام بر طهارت ظاهر و باطن تاکید دارد شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اهمیت و تاکید اسلام بر «طهارت ظاهر» و «طهارت باطن»، توجه به این دو مورد را برای کسب رضای پروردگار ضروری دانستند. امام‌جمعه زاهدان در مراسم […]

اشتراک گذاری
۰۹ آبان ۱۳۹۵
834 بازدید
کد مطلب : 4653

? مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:
?شریعت اسلام بر طهارت ظاهر و باطن تاکید دارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، با اشاره به اهمیت و تاکید اسلام بر «طهارت ظاهر» و «طهارت باطن»، توجه به این دو مورد را برای کسب رضای پروردگار ضروری دانستند.
امام‌جمعه زاهدان در مراسم نماز جمعه (۷ آبان ۱۳۹۵) اظهار داشتند: قبل از بعثت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، بشریت به انواع آلودگی‌های ظاهری و باطنی؛ اخلاقی و اعتقادی مبتلا بود. انسان‌ها به پلیدی‌هایی همچون بت‌پرستی گرفتار بودند و از لحاظ اخلاقی نیز سقوط کرده بودند.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند متعال با بعثت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم پاکیزگی و طهارت ظاهری و باطنی را به بشر عنایت کرد. احکام و دستورات قرآن و سنت تاکیدات فراوانی به هر دو طهارت و پاکی (ظاهری و باطنی) کرده‌اند. دین اسلام تاکید دارد که انسان‌ها باید از لحاظ ظاهری (لباس، بدن، دهان و…) و از لحاظ باطنی (اعتقاد و اخلاق) پاکیزه باشند.
مدیریت دارالعلوم زاهدان با استناد به آیات ابتدایی سوره مبارکه «مدثر»، اظهار داشتند: سوره‌ی «مدثر» بعد از سوره‌ی «علق» نازل شد که در سوره مدثر به طهارت ظاهری و باطنی تاکید شده است. در این سوره آمده است: «و ثیابک فطهر» در پاکیزگی «ثیاب» هم لباس و تمام پاکیزگی‌های ظاهری و هم پاکی از شرک و بت‌‌پرستی و پلیدی‌های درونی داخل است.
ایشان در ادامه افزودند: در جایی که خبر از طهارت ظاهری نبود اسلام غسل را آورد و گفت غسل هفته‌ای یک بار واجب و در روز جمعه سنت است. تعالیم قرآن و سنت مسلمانان را به استحمام، داشتن لباس تمیز و استفاده از مسواک به‌‌خاطر حفاظت از بوی بد دهان و… توصیه می‌کند. مسواک اثرات مثبت زیادی دارد؛ بسیاری از امراض از آلودگی دهان نشأت می‌گیرند. اسلام به شستشوی درون دهان و بینی دستور داده است.
خطیب جمعه زاهدان گفتند: اسلام اولین تمدنی است که در آن دستور داده شد حمام ساخته شود. اولین چیزی که در قبایل و جزیره‌العرب دستور داده شد ساختن دستشویی و حمام بود. در شریعت اسلام دستور داده شده کسی‌که می‌خواهد نماز بخواند باید «وضو» بگیرد. وضو را به این خاطر وضو می‌گویند که روشنایی می‌آورد.
ایشان اظهار داشتند وقتی شما وضو می‌گیرید تمام گناهان از اعضای بدن شما می‌ریزند. وضو نه‌تنها نجاست ظاهر را برطرف می‌کند بلکه گناهان صغیره را شستشو داده و سنگینی گناهان کبیره را تخفیف می‌دهد. تجربه ثابت کرده است که وضو فشار خونی که بالا باشد را پایین می‌آورد؛ به همین خاطر به فردی که خشمگین است توصیه می‌شود وضو بگیرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سخنان‌شان از «توبه» به‌عنوان بهترین راه رسیدن به طهارت باطن یاد کردند و گفتند: الله تعالی انسانی که توبه‌ می‌کند را دوست دارد. در حدیث آمده است که تمام بنی‌آدم گناهکارند، اما بهترین گناهکاران، توبه‌کنندگان هستند. توبه انسان را از گناهان پاک می‌کند. وضو و غسل «طهارت ظاهر» و توبه، «طهارت باطن» است.
ایشان تاکید کردند: طهارت نصف ایمان است. الله تعالی همان‌گونه که طهارت باطن را دوست دارد طهارت ظاهر را هم دوست دارد. طهارت ظاهری در رسیدن به طهارت باطن تاثیر دارد. انسانی که بهداشت و طهارت ظاهری را رعایت نکند و مریض شود نه می‌تواند خدا را عبادت کند و نه می‌تواند دنیای خود را اداره کند. لذا طهارت روح و روان و هم طهارت باطن به طهارت ظاهر مربوط است.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان به نقل از علامه شاه ولی‌الله دهلوی رحمه‌الله گفتند: امام ولی‌الله رحمه‌الله می‌فرماید اسلام بر چهار محور «طهارت»، «اخبات (اظهار عجز در مقابل خدا)»، «سخاوت» و «عدالت و انصاف» پایه‌گذاری شده است. لذا طهارت باطن فرض است. بدون آن انسان به رضایت خدا نمی‌رسد. اصلاح نفس و رسیدن به طهارت باطن بالاترین جهاد است.

?امام‌جمعه زاهدان در پایان سخنان‌شان با اشاره به تاکید فراوان سنت بر «نماز اول وقت»، و «اتفاق‌نظر مذاهب» در این موضوع، بر لزوم اقامه نمازها، ازجمله نماز ظهر و نماز جمعه در اول وقت تاکید کردند.

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *