آخرین اخبار

مولانا عبدالحمید: روشن‌گری و رد تکفیر مسلمان با دلایل علمی از وظایف علماست

در زمان ظهور فتنه‌ها باید به کتاب‌ الله و سنت تمسک بجوییم شیخ‌ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به برخی پیشگویی‌های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم پیرامون ظهور برخی فتنه‌ها در آخرالزمان، “تمسک به کتاب‌الله و سنت” را تنها راه نجات از این فتنه‌ها دانستند. خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز […]

اشتراک گذاری
۰۹ آذر ۱۳۹۳
487 بازدید
کد مطلب : 3155

در زمان ظهور فتنه‌ها باید به کتاب‌ الله و سنت تمسک بجوییم

شیخ‌ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به برخی پیشگویی‌های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم پیرامون ظهور برخی فتنه‌ها در آخرالزمان، “تمسک به کتاب‌الله و سنت” را تنها راه نجات از این فتنه‌ها دانستند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (۷ آذر ۱۳۹۳) اظهار داشتند: الله تعالی رسول اکرم صلی‌ الله علیه و سلم را برای همه جهانیان تا قیامت مبعوث کرده است و رسالت آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم برای همه جهانیان است. از آنجائی‌که رسول اکرم صلی الله علیه و سلم صاحب معجزه بودند و بسیاری چیزها را الله تعالی به اطلاع ایشان رسانده است، لذا آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم نشیب و فرازهایی که تا قیامت بر سر راه امت وجود داشته و حالاتی که پیش می‌آیند را پیشگویی کرده و نسبت به وقوع آنها هشدار داده‌اند. با توجه به اینکه سخنان رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در واقع سخنان الله تعالی است لذا همه پیشگویی‌های ایشان درست و صحیح هستند و هیچ‌کدام از آنها اشتباه نبوده و نیستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم از عصر پیشرفت و ترقی دینی و اخلاقی و از خیرالقرون، و نیز از انحطاط و تنزل و زوال امت خبر داده است. ایشان همچنین برای آن‌که ما بیدار و هوشیار باشیم و گرفتار فتنه‌ها نشویم خبر داده است که روزی می‌آید که گناهان و مفاسد ظهور می‌کنند، خون‌ریزی امت را فرا می‌گیرد و هرج و مرج به‌وجود می‌آید. رسول‌الله صلی الله علیه وسلم توصیه فرمودند که در چنین شرایطی کتاب و سنت و شریعت را محکم بگیریم و به کتاب خدا و سنت رسول‌الله تمسک بجوییم و به معروفات و نیکی رجوع کنیم و نیز برای اصلاح خود و جامعه تلاش نماییم.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با استناد به حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به دوران انحطاط امت اسلامی اشاره کردند و گفتند: آن‌حضرت صلی الله علیه و سلم در حدیثی می‌فرمایند: «سَتَتَّبِعُونَ سُنَنَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بَاعًا بِبَاعٍ، وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ، وَشِبْرًا بِشِبْرٍ، حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمْ فِیهِ»؛ روزی می‌رسد که شما راه و روش امت‌های دیگر را وجب‌به‌وجب پیروی می‌کنید و این زمان تنزل و انحطاط امت است. یعنی شما نگاه می‌کنید که یهود و نصاری چگونه زندگی و عمل می‌کنند شما نیز همان را انجام می‌دهید؛ اگر آنها مخالفت حجاب بوده و زنان‌شان نیمه‌برهنه هستند شما نیز آنها را الگو قرار داده و همان‌گونه عمل می‌کنید. اگر آنها دنبال گناه و معاصی بروند و دست به فحشا و منکرات بزنند شما نیز به همان طرف می‌روید و این زمان انحطاط و زوال امت است.
ایشان در ادامه افزود: این درحالی‌ست که سایر ملت‌ها و امت‌ها باید از مسلمانان و امت اسلامی اتباع نموده و از شریعت اسلام پیروی کنند، زیرا دین اسلام آخرین دین الهی و مسلمانان وارثان این دین هستند؛ دینی که پایدار و ماندگار و مرضی عندالله است. شما مسلمانان وارث کتاب بی‌مانند و تعلیمی هستید که به انسان انسانیت می‌بخشد. لذا باید امت‌های دیگر از شما پیروی کنند. اما همان‌طور که در حدیث آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم آمده است؛ انحطاط امت به‌جایی می‌رسد و غفلت چنان فراگیر می‌شود که مسلمانان تلاش می‌کنند تا از انسان‌های بی‌ارزش، بی‌اعتقاد و بی‌عمل پیروی کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان یکی دیگر از پیش‌گویی‌های رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را متذکر شده و گفتند: صاحب وحی خبر داده است که روزی فرا می‌رسد که همه ارزش‌ها از بین می‌روند؛ ارزش‌های خوب مانند شجاعت، امانتداری، سخاوت و مردانگی از بین می‌روند و ارزش‌های بد جای آنها را می‌گیرند؛ کذاب‌ها و دجال‌ها و کسانی که حدیث آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم را جعل می‌کنند و به آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم دروغ نسبت می‌دهند می‌آیند. آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم به مسلمانان هشدار داده است که در چنین زمانی دین و ایمان خودتان را تقویت کنید تا از فراست دینی بهره‌مند شوید و از این طریق از مکر و ترفند دشمنان در امان بمانید.

روشن‌گری و رد تکفیر مسلمان با دلایل علمی از وظایف علماست

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به برگزاری “کنگره جهانی افراط گرایی و تکفیر از دیدگاه علمای اسلام” خاطرنشان کردند: هفته گذشته کنگره جهانی علیه افراطگرایی و تکفیر از دیدگاه علمای اسلام در شهر قم برگزار شد که بنده نیز توفیق شرکت در آن را داشتم. یکی از امتیازات این کنگره این بود که در شهر علمی و مذهبی قم، که بخش بزرگی از جمعیت آن را علما تشکیل می‌دهند، برگزار شد.
ایشان در ادامه افزودند: تعداد زیادی از علمای شیعه و سنی در شهر قم در این کنگره دور هم جمع شدند تا برای حل مشکلات جهان اسلام چاره‌اندیشی نمایند. متاسفانه امت مسلمان در این روزها در خون خودش می‌غلطد و در بسیاری از بلاد زندگی‌ها ویران می‌شود. اختلاف و تفرقه موج می‌زند و تندروی و تکفیر در دنیا فراگیر شده است. بسیاری از گروه‌ها ظهور کرده‌اند که برخی از مسلمانان را تکفیر می‌کنند. بسیاری از مسلمانان گرفتار افراط یا تفریط هستند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان پیرامون اهمیت برگزاری کنگره جریان‌های افراطی اظهار داشتند: این کنگره از این لحاظ که همه شرکت‌کنندگان برای جهان اسلام و بهبود حال و آینده مسلمانان فکر می‌کردند، بسیار خوب بود. شرایط و اوضاع جهان اسلام علمایی که مشغول تدریس و تحقیق و مسایل علمی هستند را وادار به فکر و اندیشه در این خصوص کرده بود. رسیدگی به اوضاع جامعه یکی از رسالت‌های مهم علماست. مقابله با افراط‌گرایی و تکفیر از قدرت حکومت‌ها خارج است، بلکه این وظیفه علماست که روشن‌گری کرده و تکفیر مسلمان را با دلایل علمی رد کنند. در شریعت اسلام تکفیر اهل قبله و کسی که “لا إله إلا الله و محمد رسول‌ الله” می‌گوید و نماز می‌خواند دارای هر فرقه و مذهب و قوم و ملیتی باشد، منع شده است؛ ﴿فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَهَ وَآتَوُاْ الزَّکَاهَ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ وَنُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ﴾ [توبه: ۱۱] اسلام دین وسیعی است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: امیدواریم کنگره مذکور برای امت مسلمان ثمرات مفیدی را به دنبال داشته باشد. البته همین هم‌اندیشی، گفتمان، مشورت و ریشه‌یابی افراط و تکفیر و برای برون‌رفت از این معضل اندیشیدن، خودش کار بسیار بزرگی است. لذا امیدواریم روزی را شاهد باشیم که امت در مسیر اعتدال حرکت کند و همه افراط‌گرایان و تندروها به مسیر اعتدال بازگردند. زیرا راه نجات راه اعتدال و میانه است.

حادثه شهادت پرسنل نیروی انتظامی را به شدت محکوم می‌کنیم

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان به حادثه شهادت چند تن از پرسنل نیروی انتظامی اشاره کرده و ضمن “محکومیت شدید” این حادثه خاطرنشان کردند: در هفته گذشته چند نفر از پرسنل جان‌برکف نیروی انتظامی در منطقه سیستان به شهادت رسیدند. ما این حادثه هولناک را با شدت تمام محکوم می‌کنیم و امیدواریم که مقامات مسئول موضوع را پیگیری کنند و عاملان این جنایت را دستگیر کرده و به مجازات قانونی و شرعی برسانند. البته خبری شنیده‌‌ایم که در این رابطه تعدادی افراد مظنون بازداشت شده‌اند و مسئولین دنبال دستگیری عاملان اصلی این حادثه هستند. ما امیدواریم که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم. این قبیل حوادث مایه نگرانی مردم استان است.

تکذیب شایعه افتتاح مسجد اهل‌سنت تهران

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه ضمن تکذیب شایعه “افتتاح مسجد اهل‌سنت تهران” اظهار داشتند: شایعه‌ای پخش شده است که بنده در تهران مسجد جامعی را برای اهل‌سنت تهران افتتاح کرده‌ام، در حالی‌که بنده در تهران به نمازخانه‌‌ای رفتم و ضمن ادای نماز، در جمع تعدادی از شهروندان اهل‌سنت تهرانی نصیحت و موعظه‌ای داشتم. لذا این شایعه صحت نداشته و دروغ است. البته ما امیدواریم که روزی این آروزی مردم برآورده شده و این شایعه تحقق پیدا کند.

به هیئت مذاکره‌ کننده خسته نباشید می‌گوییم

مولانا عبدالحمید در پایان اشاره‌ای هم به موضوع مذاکرات هسته‌ای داشتند و در این خصوص گفتند: مذاکرات هسته‌ای مذاکرات بسیار خسته‌کننده‌ای بود و جا دارد که ما از جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه، و هیئت مذاکره‌کننده تشکر نماییم. این مذاکرات برای ملت ایران خیر و برکت داشت؛ آزادشدن بسیاری از دارایی‌های بلوکه‌شده، ممنوعیت در افزایش تحریم‌ها و تعلیق برخی اقلام از لیست تحریم‌ها خودش به معنای بُرد و موفقیت است. لذا ما به هیئت مذاکره‌کننده خسته نباشید می‌گوییم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *